Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Symbióza některých hřibovitých hub s kořeny vyšších rostlin
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
STAVBA DŘEVA, VLASTNOSTI, VADY
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
Povrch ČR.
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
AZ KVÍZ Les Hra Návod Zdroje obrázků.
 Les lze vymezit jako životní společenství rostlinných a živočišných organismů, které žijí v určitých podmínkách lesního prostředí, s nímž tvoří určitý.
Les-Lesní patra.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pila „KATR“. Řez kmenem stromu Dřívější pily – skanzen Veselý kopec.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Přírodní společenstva v České republice
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Krajina České republiky
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_52_INOVACE_52_Výšková členitost bioty ČR
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_11- Borovice lesní Přírodověda - 4. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Přírodní společenstva v České republice: LES
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Prvouka pro 2. tř. Stromy v lese III/2 18.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_04_Rozmanitost přírody-lesy v ČR
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Technické činnosti Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_294 Ročník: 6. Sada: Druh: Učební materiál Autor: Mgr. Jakub Machel Název: Strom, zpracování dřeva Anotace: Materiál slouží k seznámení žáků s typy lesních společenstev, se stromem jako surovinou a zabývá se také základními řezy kmenem. Datum vytvoření: 15. 12. 2013 Datum ověření: 16. 12. 2013

Strom jako základní surovina Základní surovinou pro zisk dřeva je strom. Stromy se získávají těžbou v lese. Po pokácení stromu dochází k odvětvení a zkrácení kulatiny. Po převozu na pilu dojde k odkornění (odstranění kůry) a řežou se na díly určené délky.

Typy lesních společenstev podle struktury Listnaté lesy Smíšené lesy Jehličnaté lesy Obr. 1

Listnatý les Je složen převážně z listnatých stromů, které v našich podmínkách v zimním období opadávají. V našich listnatých porostech mají převahu duby a buky. Listnaté stromy mají zpravidla tvrdé dřevo. Obr. 2

Smíšený les Je tvořen kombinací listnatých a jehličnatých stromů. V našich lesích zaujímají největší plochu. O smíšeném lese hovoříme mimo kombinace jehličnatých a listnatých lesů také, pokud je les tvořen kombinací různých listnatých, nebo různých jehličnatých stromů. Pokud má nadvládu pouze jeden druh stromu, jedná se o stromovou monokulturu. Obr. 3

Jehličnaté lesy Jejich porost tvoří převážně jehličnaté stromy, v našich podmínkách má největší zastoupení smrk, který je vysazován hlavně pro svůj rychlý růst. Jehličnaté stromy se vyznačují měkkým dřevem. Obr. 4

Rozdělení lesních společenstev podle výškových stupňů 1) Lužní lesy – Nachází se v okolí řek a potůčků v nízkých nadmořských výškách. Jedná se o oblasti trvale zaplavované s vysokou hladinou spodní vody. Rostou zde vrby a olše, dále od vodních toků topoly, duby a jasany. 2) Dubové lesy (Doubravy) Do 200 m. n. m. Z větší části vymýceny z důvodu získávání zemědělské půdy. 3) Dubové a dubovohabrové lesy 200–500 m. n. m. Situace podobná jako u dubových lesů. 4) Bukové a jedlobukové lesy – 500–800 m. n. m. Z větší části jsou dnes vykáceny a na jejich místech se pěstuje smrková monokultura 5) Smrkové lesy, horní hranice lesa – 800–1200 m. n. m. Původní vegetace bývá většinou zachovávána. Nachází se zde jedlodubový porost, který s rostoucí výškou přechází ve smrkové lesy až k horní hranici lesa.

Příklady lesních společenstev Obr. 5 Obr. 6

Příklady lesních společenstev Obr. 7

Strom jako surovina Kvalitní dřevo získáváme z kmene stromu. Kmen se po převozu na pilu dále dopravuje a také dochází k jeho zpracování řezáním. Hlavní řezy kmene: Řez příčný Řez podélné Řez tečnový Obr. 8

Příčný řez kmenem Přírůstek dřeva za jeden rok nazýváme letokruh. Na příčném řezu je viditelný kruhy kolem středu. Podle nich je možné určit stáří stromu. Obr. 9

Zdroje: Obr 2 - BARÁNEK, Daniel. Palkovické hůrky, Babí hora, bučina [online]. [cit. 15.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Palkovick%C3%A9_h%C5%AFrky,_B ab%C3%AD_hora Obr. 1, 3, 4, 5, 6, 7 – Fotografie pořízené autorem Obr. 9 - AUTOR NEUVEDEN. Využití dřeva jako suroviny v dřevařské výrobě [online]. [cit. 15.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.msdk.cz/projekty/op-vk-oblast-podpory-1-1-zvysovani- kvality-ve-vzdelavani/o-projektu/zajimavosti-ze-sveta-dreva/vyuziti- dreva/ Archiv autora KAŠPAROVSKÝ, Karel. Zeměpis I. v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-252-X.