Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Michal Oblouk.  pomáháme si tím, ž e si k danému slovu ř ekneme slovo p ř íbuzné/základové  píšeme v ko ř enu/základu slova – m ě sto, m ě síc,
Advertisements

VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_06_skloňování podstatných jmen rodu ženského Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká.
VY_32_INOVACE_60_Opakovani Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, 3.ročník Opakování pro 3. ročník - čj Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a.
= Sada diapozitivů (snímků), které se promítají na promítacím přístroji (zpětném projektoru). Jednotlivé snímky se zobrazují v určitém pořadí a umožňují.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jazyk a jazyková komunikace
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Písemné sčítání a odčítání do milionu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Měření objemu pevného tělesa
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření listopad 2012
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Vyjmenovaná slova po M Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_A__07_Vyjmenovaná slova.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vyjmenovaná slova po P - homonyma
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Vyjmenovaná slova po M - homonyma
Písemné dělení jednociferným dělitelem
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Přídavná jména přivlastňovací
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Procvičování skloňování podstatných jmen rodu mužského
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovní druhy - procvičování
Množné číslo podstatných jmen 2 - opakování
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Psaní skupin mě/mně Při psaní skupin mě/mně pomáhají slova příbuzná Končí-li přídavné jméno –mý, píšeme v příslovci –mě Němý – němě střídmý – střídmě Soukromý.
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Věta se skládá ze slov Název školy
VY_32_INOVACE_36_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ČESKÝ JAZYK ŽIVOTNÁ A NEŽIVOTNÁ PODSTATNÁ JMÉNA RODU MUŽSKÉHO
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_02_A_01_Skupiny hlásek při odvozování – mně - mě Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 10. listopadu 2011 Odpilotováno dne 11. listopadu 2011 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Téma Skupiny hlásek při odvozování – mně/mě Klíčová slova Pravidla psaní mně/mě, tvoření příslovcí z přídavných jmen, psaní mně/mě podle příbuzných slov

Tvoření příslovcí od přídavných jmen příslovce přídavné jméno příslovce → přídavné jméno → skromný skromně tajemný tajemně jemný jemně rozumný rozumně zřejmý zřejmě střídmý střídmě známý známě soukromý soukromě SHRNUTÍ Je-li u přídavného jména skupina hlásek –mn-, pak tato skupina zůstává též u příslovce. Je-li u přídavného jména v základním tvaru skupina hlásek –mn-, pak tato skupina zůstává též i ve 2. a 3. stupni přídavného jména: jemný - jemnější - nejjemnější

Nejprve zdůvodni, poté doplň mně / mě. skrom___ tajem___ vědom___ tem___ jem___ upřím___ střídm___ zřejm___ příjem___ rozum___ dojem___ skrom___jší tajem___jší vědom___jší tem___jší jem___jší upřím___jší střídm___jší zřejm___jší příjem___jší rozum___jší dojem___jší

Zkontroluj. Povedlo se? skromně tajemně vědomě temně střídmě jemně upřímně zřejmě příjemně rozumně dojemně skromnější tajemnější vědomější temnější střídmější jemnější upřímnější zřejmější příjemnější rozumnější dojemnější

Psaní mně / mě podle příbuzných slov Pravidlo platí i pro tvoření slov odvozených a) pomocí předpon: vzpomněl – zapomněl, připomněl rozuměl – vyrozuměl, porozuměl b) pomocí předpon a přípon: umět – umění porozumět – porozumění, vyrozumění

Psaní mně / mě podle příbuzných slov SLOVESA čas přítomný čas minulý infinitiv umí uměl umět rozumí rozuměl rozumět zapomene (vložené e) zapomněl zapomenout PODSTATNÉ JMÉNO umění porozumění zapomnětlivost PŘÍDAVNÉ JMÉNO umělý srozuměný zapomnětlivý

Psaní mně / mě podle příbuzných slov PODSTATNÉ JMÉNO JINÝ SLOVNÍ DRUH POZNÁMKY tma setmělo se setmění, setmělý pomněnka pomník, pomni! uzemnění uzemnit PŘÍSLOVCE PŘÍDAVNÉ JMÉNO POZNÁMKY tam tam + ější Podobně jako dole → dolejší vedle → vedlejší

Nejprve si zdůvodni a poté doplň. um___l rozum___l vzpom___l odm___nil v dom__ zatm__ní pom___nka m__nil m__sto prom___na osam___lý setm___lo se porozum___l nezapom___l um___lci Nyní proveď kontrolu. Také se povedlo? Chválím. uměl rozuměl vzpomněl odměnil v domě zatmění pomněnka měnil město proměna osamělý setmělo se porozuměl nezapomněl umělci

ANOTACE Cílem hodiny je vysvětlit žákům, jakou funkci hraje stavba slova při psaní mně / mě. Výklad: tvoření příslovcí od přídavných jmen Procvičování: interaktivní tabule + pracovní list, následuje kontrola Výklad: Psaní mně / mě podle příbuzných slov POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.