Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_02_A_01_Skupiny hlásek při odvozování – mně - mě Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 10. listopadu 2011 Odpilotováno dne 11. listopadu 2011 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Téma Skupiny hlásek při odvozování – mně/mě Klíčová slova Pravidla psaní mně/mě, tvoření příslovcí z přídavných jmen, psaní mně/mě podle příbuzných slov
Tvoření příslovcí od přídavných jmen příslovce přídavné jméno příslovce → přídavné jméno → skromný skromně tajemný tajemně jemný jemně rozumný rozumně zřejmý zřejmě střídmý střídmě známý známě soukromý soukromě SHRNUTÍ Je-li u přídavného jména skupina hlásek –mn-, pak tato skupina zůstává též u příslovce. Je-li u přídavného jména v základním tvaru skupina hlásek –mn-, pak tato skupina zůstává též i ve 2. a 3. stupni přídavného jména: jemný - jemnější - nejjemnější
Nejprve zdůvodni, poté doplň mně / mě. skrom___ tajem___ vědom___ tem___ jem___ upřím___ střídm___ zřejm___ příjem___ rozum___ dojem___ skrom___jší tajem___jší vědom___jší tem___jší jem___jší upřím___jší střídm___jší zřejm___jší příjem___jší rozum___jší dojem___jší
Zkontroluj. Povedlo se? skromně tajemně vědomě temně střídmě jemně upřímně zřejmě příjemně rozumně dojemně skromnější tajemnější vědomější temnější střídmější jemnější upřímnější zřejmější příjemnější rozumnější dojemnější
Psaní mně / mě podle příbuzných slov Pravidlo platí i pro tvoření slov odvozených a) pomocí předpon: vzpomněl – zapomněl, připomněl rozuměl – vyrozuměl, porozuměl b) pomocí předpon a přípon: umět – umění porozumět – porozumění, vyrozumění
Psaní mně / mě podle příbuzných slov SLOVESA čas přítomný čas minulý infinitiv umí uměl umět rozumí rozuměl rozumět zapomene (vložené e) zapomněl zapomenout PODSTATNÉ JMÉNO umění porozumění zapomnětlivost PŘÍDAVNÉ JMÉNO umělý srozuměný zapomnětlivý
Psaní mně / mě podle příbuzných slov PODSTATNÉ JMÉNO JINÝ SLOVNÍ DRUH POZNÁMKY tma setmělo se setmění, setmělý pomněnka pomník, pomni! uzemnění uzemnit PŘÍSLOVCE PŘÍDAVNÉ JMÉNO POZNÁMKY tam tam + ější Podobně jako dole → dolejší vedle → vedlejší
Nejprve si zdůvodni a poté doplň. um___l rozum___l vzpom___l odm___nil v dom__ zatm__ní pom___nka m__nil m__sto prom___na osam___lý setm___lo se porozum___l nezapom___l um___lci Nyní proveď kontrolu. Také se povedlo? Chválím. uměl rozuměl vzpomněl odměnil v domě zatmění pomněnka měnil město proměna osamělý setmělo se porozuměl nezapomněl umělci
ANOTACE Cílem hodiny je vysvětlit žákům, jakou funkci hraje stavba slova při psaní mně / mě. Výklad: tvoření příslovcí od přídavných jmen Procvičování: interaktivní tabule + pracovní list, následuje kontrola Výklad: Psaní mně / mě podle příbuzných slov POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.