ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
OSNOVA: Úvod Osobnost reportéra Vznik interview Typy interview Otázky Úkol Použitá literatura Závěr ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
INTERVIEW je jeden ze základních publicistic- kých útvarů Cílem je získat od zpovídaného informace a odpovědi, které chceme.
Základem pro úspěšné interview je osobnost reportéra: diplomat, psycholog, taktik schopnost navodit atmosféru důvěry maximum znalostí o zpovídaném
Postup při vzniku interview: vzájemné poznání vysvětlení záměru, zjištění přání zpovídaného kladení otázek, zároveň i naslouchání (možnost okamžité reakce) vyhýbání se sugestivním otázkám autorizace - není ze zákona povinná, ale je dobrým zvykem souhlas tázaného získat
Formy interview: forma otázek a odpovědí KLASICKÝ ROZHOVOR forma otázek a odpovědí popis prostředí, atmosféry a portrét zpovídaného se zde neobjevují jedná se o rozhovory s politiky nebo se známými osobnostmi jde o rozhovory ve stálých rubrikách
2. ZPRACOVANÝ ROZHOVOR forma otázek a odpovědí doplněna komentujícími větami nebo citáty 3. REPORTÁŽNÍ ROZHOVOR důležitou roli hraje popis místa, situace, atmosféry nebo portrétu zpovídaného rozhovor doplněn fotografiemi
otázky se zcela vypustí 4. MONOLOGICKÝ ROZHOVOR otázky se zcela vypustí odpovědi redaktor zpracuje do monologu zpovídané osobnosti monolog musí mít ve všech svých částech jasnou myšlenku a cíl
5. ROZHOVOR REALIZOVANÝ ROZPRAVOU redaktor i zpovídaný jsou si rovni - kladou otázky a odpovídají oba dva prostor pro myšlenky a úvahy, poznání problému z mnoha různých úhlů pohledu
OTÁZKY: Jaké nároky jsou kladeny na reportéra při přípravě interview? Uveďte důležité kroky při přípravě interview. Jaké typy rozhovorů se mohou v médiích objevit? Vyberte jeden z výše uvedených typů rozhovoru a charakterizujte jej.
ÚKOL: Vytvořte seznam 10 zajímavých otázek, které byste položili svému/své spolužákovi/spo- lužačce, kdybyste jej/ji chtěli co nejlépe představit v některém z médií.
Použitá literatura: DOČEKALOVÁ, M. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada Publishing, a. s., 2006. Kresba: vlastní
Děkuji za pozornost.