Diagnostika Zimní semestr 2015/2016
Čím se budeme zabývat? Obsah 1 Co je diagnostika Základní pojmy Oblasti diagnostiky Metody diagnostiky Průběh diagnostického procesu Hodnocení vzhledem k výkonům jedince – srovnávací hodnocení
Čím se budeme zabývat 2. Metody diagnostiky Motorika Lateralita Komunikace
Základní pojmy Diagnostika – disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením jevů a procesů v sociální práci. Proč: je východiskem dalších aktivit Diagnostika je proces poznávání…. Diagnóza (diagnostický proces) je výsledkem diagnostického procesu Pozitivní a negativní dopad diagnózy
Typy diagnostiky Normativní (státní maturita) Kriteriální (zvládá sebeobsluhu) Individualizovaná Diferenciální Co sledují? Kdy se používají? Edumetrický a kazuistický přístup k diagnostikování
Změny v pojetí diagnostiky Od standardizovaných textů k dynamické diagnostice (MR) Od aktuálních výsledků (co právě umí) k procesu učení, i cesta je cíl Hodnocení by mělo zahrnovat i faktory, ukazatele, které nelze vyjadřovat stupnicí (hodnotové postoje, motivace, zájem)
Chyby při diagnostikování Projekce („Podle sebe soudím tebe“) Individuální zkreslené vidění podle osobního nastavení hodnotitele (optimista, pesimista) Předsudky (vůči rase, sociální skupině, vzhled) Haló efekt – působení prvního dojmu Pygmalionův efekt a Golemův efekt – sebenaplňující předpověď pozitivní a negativní
Komplexní přístup k diagnostice Vnější prostředí Rodina, Škola, zájmové Širší rodina instituce Sourozenci zaměstnání Bio-psycho- sociální jednota
Vývojové hledisko v diagnostice Projevy člověka, vlastnosti, názory se mohou měnit U dítěte je vývoj ovlivňován učením a zráním Zřetězení příčin