George Orwell.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OTA PAVEL. Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum:
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Slouží ke grafickému znázorn ě ní množin, vztah ů mezi množinami a operací s množinami. Vennovy diagramy Projekt OP VK - CZ.1.07/1.1.26/ „Matematika.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Zvířata a jejich přínos pro člověka VY_32_INOVACE_1C_04 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Rodinná a Občanská výchova MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Procvičování slovní zásoby
AUTOR: Mgr. Bc. Alena Machulková
Bůh je moje jistota..
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název vzdělávacího materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Osudy dobrého vojáka Švejka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
Člověk a čas.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

George Orwell

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_2B_15_George Orwell TÉMA SADY: Literatura 19. a 20. století ROČNÍK: septima DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR: Mgr. Kateřina Benešová

Anotace Materiál je určen k výkladu o spisovateli G. Orwellovi a práci s ukázkami z jeho knih Prezentace byla doplněna dvěma referáty studentů na základě četby (Farma zvířat, 1984) Pro odkrytí správných odpovědí jsou použity animace Součástí prezentace jsou odkazy na audio a video ukázky

Život 1903 – 1950 Vl. jménem Eric Arthur Blair Narozen v Indii, kde jeho otec pracoval jako úředník Záhy jej ale matka bere zpět do Anglie – Oxfordshire (odtamtud pochází pseudonym – říčka) Po střední škole pracuje pro imperiální policii v Barmě  nenávist k imperialismu Návrat do Anglie – esejista a novinář (tulák + život na dně společnosti) Dobrovolník ve Šp. Občanské válce 2. sv. v. se neúčastnil kvůli tuberkulóze Pracoval pro BBC, psal do novin a časopisů Obr. 1 Zajímavosti: Životní zážitky zachycoval v dílech – Barmské dny, Na dně v Paříži a Londýně, Hold Katalánsku přestože v knihách odsuzuje náboženství, byl členem anglikánské církve

Názory a témata Levicově zaměřený – zastánce demokratického socialismu Citáty: „Jestliže svoboda slova vůbec něco znamená, potom je to právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet.“ „Každou řádku, kterou jsem od roku 1936 napsal a která stojí za zmínku, jsem přímo či nepřímo psal proti totalitarismu a pro demokratický socialismus, jak jej chápu.“ „Každá revoluce končí tehdy, když se nová prasata dostanou ke korytům.“ Levicově zaměřený – zastánce demokratického socialismu Přesvědčení, že kapitalismus nemůže dlouho přežít Protitotalitní tematika – kritika stalinského Ruska Obr. 2

Farma zvířat Alegorický satirický román Formou bajky ukazuje politické vztahy mezi lidmi (kritika stalinismu, totality)  obraz stalinského Ruska Děj se odehrává na farmě, kde se vzbouří zvířata a udělají revoluci pod vedením prasat, původní ideály se zvrtnou, prasata si nenápadně uzurpují stále více moci, až vládnou totalitně, na konci už je nelze odlišit od lidí Hl. postavy: prasata Major (Lenin), Napoleon (Stalin), Kuliš (Trockij),…

Sedm přikázání Každý, kdo chodí po dvou nohách, je nepřítel Každý, kdo chodí po čtyřech nohách nebo má křídla, je přítel Žádné zvíře nebude chodit oblečené Žádné zvíře nebude spát v posteli Žádné zvíře nebude pít alkohol Žádné zvíře nezabije jiné zvíře Všechna zvířata jsou si rovna Obr.3 Obr.4

Ukázka Z domu se ozývala změť hlučných hlasů. Vrátila se zpět a opět nahlédla oknem. Ano, probíhala tam zuřivá hádka. Ozývaly se výkřiky, mlátilo se pěstmi do stolu, vrhaly se zuřivé pohledy a pronášela vášnivá obvinění. Zdá se, že příčinou hádky byla skutečnost, že Napoleon i pan Pilkington zahráli najednou károvým esem.  Dvanáct rozčilených hlasů na sebe křičelo, a všechny si byly podobné. Teď už nebylo pochyb o tom, že s tvářemi prasat se něco stalo. Zvenčí pohlížela zvířata z prasete na člověka. Ale nebylo už možné rozlišit, která tvář patří člověku a která praseti.  Jaká situace je v ukázce popisována? Závěr, kdy se prasata ujala diktatury a kamarádí se s lidmi Proč vlastně nelze rozeznat prase od člověka? Vše se zacyklilo – diktatura – revoluce – diktatura Jazykový rozbor ukázky. Spisovný jazyk, trpný rod, personifikace, alegorie

1984 Antiutopický román Popis světa, v němž vládne absolutní totalita živená válkou mezi třemi mocnostmi Děj se odehrává v Oceánii (v podstatě Británie a kolonie) Hl. hrdina: Winston Smith Obr. 5 Děj: Winston se snaží vzepřít totalitě, hledá známky odporu, ale z diktatury není úniku, vše (i zakázaná kniha) bylo podstrčeno režimem, jenž Winstona nakonec stejně zlomí Důležitější než děj je do detailu propracovaný svět, v němž se příběh odehrává

Tři hesla strany Angsoc: Svět románu 1984 Big Brother – Velký bratr – spíše symbol Strany než žijící osoba Doublethink – myšlení v protikladech (např. Ministerstvo pravdy je určeno k lhaní a propagandě) Newspeak – omezování slovní zásoby, které zákonitě vede k omezení myšlení Tři hesla strany Angsoc: Válka je mír Svoboda je otroctví Nevědomost je síla Obr. 6

Ukázka Winston, kterému bylo devětatřicet a měl bércový vřed nad pravým kotníkem, kráčel pomalu a několikrát si cestou odpočinul. Na každém poschodí naproti výtahovým dveřím na něho se zdi zírala obrovská tvář z plakátů. Byl to jeden z těch obrazů, které jsou udělány tak důmyslně, že vás oči sledují, kam se hnete. VELKÝ BRATR TĚ SLEDUJE, zněl nápis pod obrazem. V bytě jakýsi zvučný hlas předčítal řadu čísel, která měla cosi společného s výrobou šedé litiny. Hlas vycházel z obdélníkové desky, jakéhosi matného zrcadla, jež bylo součástí povrchu stěny po pravé straně. Winston otočil knoflíkem a hlas se trochu ztišil, ale slovům bylo stále ještě rozumět. Přístroj (ve skutečnosti televizní obrazovka) se dal ztlumit, ale nebylo možné ho úplně vypnout. Jak je zde charakterizován hlavní hrdina? Průměrný obyčejný člověk ve středním věku Jakým dojmem působí prostředí? Ponuré, stereotypní, šedé, depresivní, vyvolávající paranoiu Jazykový rozbor. Spisovný jazyk, souvětí, vsuvka, využití velkého písma pro nápis

Audio a video ukázky Animovaný film Farma zvířat Mluvené slovo Farma zvířat Trailer k filmu 1984

Citace Obr. 1: BRANCH OF THE NATIONAL UNION OF JOURNALISTS. wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:George_Orwell_press_photo.jpg Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. www.kamdomesta.sk [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na http://www.kamdomesta.sk/bratislava/kulturne-institucie/kina/filmovy-klub- nostalgia/farma-zvierat-animal-farm Obr. 3 : NEZNÁMÝ AUTOR. eaurora.cz [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.eaurora.cz/knihy/100_c.htm Obr. 4: NEZNÁMÝ AUTOR. svetyliteratury.cz [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://svetyliteratury.cz/?p=3363 ORWELL, George. Farma zvířat [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/george-orwell/farma-zvirat.html#ixzz2v6lV61mH Obr. 5: NEZNÁMÝ AUTOR. mariesworld.blog.cz [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://mariesworld.blog.cz/1311/george-orwell-1984 Obr. 6: REMAHL, David. wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1984_fictious_world_map.png ORWELL, George. 1984 [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/george-orwell/1984.html#ixzz2v6rB0iQw