Administrativa ve zdravotnictví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Způsobilost k výkonu povolání
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Nestátní zdravotnické zařízení a Optometrista
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Oddělení zdravotní péče Moravskoslezský kraj Krajský úřad
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
MÉĎA – MINI ŠKOLKA NEMOCNICE TGM HODONÍN,p.o.
P r á v n í n o r m y Vyhláška č. 49/1993 Sb. o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení  Zákon č. 258/2000 Sb. ve znění.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Přiznávání odborné způsobilosti k výkonu povolání adiktologa
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Zdravotní péče v ČR,.
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Získání oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Právo na informace Tereza Danielisová,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Legislativa.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Ekonomika ve zdravotnictví Ze Sylabu: Předmět seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Živnost Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Správa na úseku zdravotnictví. Předpisy Listina základních práva a svobod zák. č. 2/1993 Sb. Listina základních práva a svobod zák. č. 2/1993 Sb. zákon.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Zdravotnictví a nová legislativa Alena Riegerová vedoucí odboru zdravotnictví KÚ LK.
Právní aspekty provozování nestátního zdravotnického zařízení.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
MUDr. Marek Slabý předseda AZZS ČR. Zdravotnická záchranná služba je zdravotní službou dle zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách, v jejímž rámci.
Zdravotní péče v ČR,.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Hygienické požadavky na dětskou skupinu
Zákon č. 96/2004 Sb. změny po X. novelizace v podobě
Ošetřovatelství v primární péči
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Prostředí čekárny a ordinace Vyhláška č. 92/2012 Sb.
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
Správa sociálního zabezpečení
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Zdravotnická zařízení
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Správa na úseku zdravotnictví
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Transkript prezentace:

Administrativa ve zdravotnictví

Zdraví a zdravotní péče Každý člověk má právo na poskytnutí zdravotní péče Zdraví = jako veřejný zájem, k jehož naplnění dochází prostřednictvím státem garantované veřejné služby, kterou poskytují veřejnoprávní i soukromoprávní poskytovatelé zdravotních služeb. Zdravotnictví je soubor opatření, postupů a zařízení tvořící systém organizace zdravotní péče. Co je úkolem zdravotnictví?

Cíl zdravotnictví všeobecná dostupnost a kvalita poskytované péče efektivnější využití finančních zdrojů ochrana zdraví zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva prostřednictvím prevence

Příslušná legislativa Úmluva o závodních zdravotních službách, publikovaná pod č. 415/1988 Sb.,   zákon č. 372/2011 o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování Zákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárenské komoře, ve znění pozdějších předpisů,   Zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, Zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů. A řada dalších…

zdravotnická zařízení Zdravotnická zařízení lze dělit z hlediska vlastnictví, zda je jedná o zařízení státní či nestátní z hlediska ziskovosti, tedy zda je založené za účelem zisku (např. soukromá ambulance), či nikoliv (nezisková organizace) v jaké právní formě se vyskytuje (s.r.o., a.s. apod.). Tato hlediska se navzájem prolínají umožňují mnoho forem zdravotnických zařízení, kdy například nemocnice může být zřízena státem i krajem, nebo například ambulantní péče může být poskytována právnickou i fyzickou osobou. Klíčovým dělením zdravotnických zařízení je podle toho, kdo je zřizovatelem daného zdravotnického zařízení.

Zdravotnická zařízení zřizovaná státem Většina státních zařízení spadá do působnosti Ministerstva zdravotnictví České republiky. Zdravotnickými zařízení státu jsou fakultní nemocnice a další léčebná zařízení, která poskytují také úzce specializovanou péči. Fakultní nemocnice jsou příspěvkovou organizací ve smyslu zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky, jsou tedy z části financovány ze státního rozpočtu, většinu příjmů ale tvoří úhrady za poskytnutou zdravotní péči. Na jejich půdě by mělo docházet k spolupráci fakultní nemocnice a příslušné lékařské fakulty tak, aby docházelo k poskytování kvalitní zdravotní péče, k praktické výuce studentů a zároveň k odborné výzkumné činnosti Tato spolupráce by měla probíhat na základě smlouvy, kterou fakultní nemocnice a příslušná lékařská fakulta uzavřou v souladu s ust. § 111 zákona o zdravotních službách. Tato smlouva upravuje zejména rozsah strukturu a personální zajištění praktické výuky na půdě fakultní nemocnice

Zdravotnická zařízení zřizovaná kraji a obcemi Nestátní zařízení, která výše uvedené územně samosprávné celky zřizují, zřizují v rámci své samostatné působnosti, což je oprávnění samostatně spravovat své vlastní náležitosti. Zdravotnická zařízení, která obce a kraje zřizují mohou mít formu příspěvkové organizace ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, formu obecně prospěšných společností a nebo formu společností obchodních (s ručením omezeným, akciová společnost). Obce a kraje mohou zřizovat nemocnice, léčebná centra, stacionáře, obce zřizují také jesle. Kraje mají ze zákona povinnost zřídit zdravotnickou záchrannou službu v souladu se zákonem č. 374/2011 Sb. o zdravotnické záchranné službě. Zdravotnická záchranná služba má formu příspěvkové organizace a na jejím chodu se podílí kromě příslušného krajského úřadu také ministerstvo zdravotnictví.

Soukromá zdravotnická zařízení Druhou skupinou nestátních zdravotnických zařízen jsou zařízení soukromá, tedy ve vlastnictví fyzických či právnických osob. Soukromými zařízeními jsou zpravidla ambulance, různé léčebná, či ozdravná centra, v soukromém vlastnictví mohou být ale například také nemocnice, stacionáře, přeprava nemocných a raněných a podobně. Provozovatelem těchto zařízení je tzv. poskytovatel zdravotních služeb, který musí splňovat podmínky dané zákonem č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování

Poskytovatel zdravotní péče jediný způsob jak lze podnikat ve zdravotnictví do 31.3.2012 bylo nestátní zdravotnické zařízení od 1.4. 2012 zákonem č. 372/2011 o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování ( zákon o zdravotních službách) zavedl nový pojem „poskytovatel zdravotní péče“ § 2 říká, že poskytovatelem zdravotní péče se rozumí FO nebo PO, která má oprávnění k poskytování zdravotních služeb

Zdravotní služba zdravotní službou se rozumí : poskytování zdravotní péče podle tohoto zákona zdravotnickými pracovníky1),2), a dále činnosti vykonávané jinými odbornými pracovníky2), jsou-li tyto činnosti vykonávány v přímé souvislosti s poskytováním zdravotní péče.

Zdravotní péče a)soubor činností a opatření prováděných u fyzických osob za účelem : 1. předcházení, odhalení a odstranění nemoci, vady nebo zdravotního stavu (dále jen „nemoc“), 2. udržení, obnovení nebo zlepšení zdravotního a funkčního stavu 3. udržení a prodloužení života a zmírnění utrpení, 4. pomoci při reprodukci a porodu, 5. posuzování zdravotního stavu,   b) preventivní, diagnostické, léčebné, léčebně rehabilitační, ošetřovatelské nebo jiné zdravotní výkony prováděné zdravotnickými pracovníky

Struktura zdravotní péče v České republice. Poskytovanou zdravotní péči můžeme rozdělit podle různých hledisek. Jedním z těchto hledisek je posloupnost poskytované péče, kdy za primární je považována péče poskytovaná formou tzv. prvního kontaktu pod tuto péči spadají praktičtí lékaři, stomatologové a gynekologové. Sekundární péče zahrnuje péči odborného charakteru, ke které se je pacient zpravidla odeslán z péče primární. Sekundární péči poskytují ambulantní nebo i nemocniční specialisté. Terciární péče je péče poskytovaná na velice specializované a komplexní úrovni, poskytují ji zpravidla výzkumné ústavy

Dalším hlediskem může být například dělení péče podle její akutnosti. Zákon o zdravotnických službách rozlišuje péči neodkladnou akutní nezbytnou plánovanou.

Neodkladná péče je poskytována v případě stavů, které bezprostředně ohrožují život, mohou vést ke smrti, nebo vážnému ohrožení zdraví. Akutní péče slouží k odvrácení vážného zhoršení zdravotního stavu, nebo zmírnění jeho rizika, tak aby se zdravotní stav nezhoršoval. Nezbytná péče se týká zahraničních pojištěnců, je to péče která musí být poskytnuta, aby nebyl ze zdravotních důvodům omezen, nebo zkrácen pobyt pojištěnce Veškerá ostatní péče je péči plánovanou

Formy zdravotní péče Posledním hlediskem je rozdělení, které má největší praktické využití a to podle formy poskytované zdravotní péče. Ambulantní péče je péče, při které není nutná hospitalizace pacienta, ambulantní péče zahrnuje jak primární péči, tak i péči odbornou. Poskytnutí jednodenní péče s ohledem na charakter zdravotnických výkonů vyžaduje pobyt pacienta na lůžku , ale po dobu kratší než 24 hod.

Lůžková péče oproti tomu vyžaduje dlouhodobější hospitalizaci pacienta. Akutní forma lůžkové péče je poskytována v situacích náhlého ohrožení životních funkcí, náhlé nemoci, nebo za účelem provedení zdravotních výkonů, které nelze provést ambulantně. Po té co pacient zvládne náhlé ohrožení a dojde ke stabilizování jeho stavu, je přesunut na tzv. následnou lůžkovou péči. Pokud se pacientův stav dlouhodobě nelepší, ale bez soustavné zdravotní péče by se jeho stav mohl výrazně zhoršit, stává s pacient součástí dlouhodobě lůžkové péče. Čtvrtou a poslední formou poskytování zdravotní péče je péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta, což mže být návštěvní služba, ošetřovatelská, či paliativní péče nebo například dialýza

zdravotní péči je možné poskytovat pouze v rozsahu uvedeném v Oprávnění k poskytování zdravotních služeb výjimkou je poskytnutí nutné a neodkladné péče – odborná první pomoc

OPRÁVNĚNÍ K POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB

Postup před otevřením vlastního zdravotnického zařízení

3 fáze=3 řízení před správními orgány: Schválení provozního řádu Krajskou hygienickou stanicí Získání Oprávnění k poskytování zdravotních služeb Výběrové řízení pro uzavření smluvních vztahů s pojišťovnami Je potřeba mít vše nachystané předem

Provozní řád ambulantního zařízení Před podáním žádosti o oprávnění je potřeba nechat si Krajskou hygienickou stanicí schválit Provozní řád , který musí splňovat podmínky dané vyhláškou 195/2005 Sb. kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče

Obsahuje: charakteristiku a zaměření pracoviště (tj. dispoziční uspořádání, technické a přístrojové vybavení, personální obsazení, druh a rozsah poskytované péče, režim provozu) zásady hygienických opatření sterilizaci dezinfekci manipulaci s prádlem a odpady úklid zásobování vodou

Žádost o schválení provozní řád se žádostí o schválení se podává příslušné Krajské hygienické stanici přílohou je plánek dispozičního řešení prostorů Jedná se o řízení podle Správního řádu KHS v lhůtě 30 dnů (může protáhnout na 60 dnů) vydá rozhodnutí o jeho schválení, V případě neschválení je možnost se odvolat do 15 dnů od doručení rozhodnutí

Oprávnění k poskytování zdravotních služeb Základní dokument pro provoz vlastního zdravotnického zařízení Uděluje příslušný Krajský úřad ve správním řízení na základě písemné žádosti při splnění podmínek O oprávnění může zažádat PO nebo FO, jestliže splňuje podmínky dané zákonem u PO musí tyto podmínky splňovat statutární orgán, případně ustanovený odborný zástupce odborný zástupce musí být v pracovněprávním vztahu, nebo společníkem PO, odpovídá za odborné vedení

Podmínky Plnoletost Způsobilost k právním úkonům Provozní řád schválený KHS Bezúhonnost Způsobilost k samostatnému výkonu zdravotnického povolání Splnění požadavků na technické a věcné vybavení Personální obsazení

Bezúhonnost Za bezúhonného se považuje pro tyto účely ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody alespoň na jeden rok, nebo za trestný čin spáchaný při poskytování zdravotních služeb Dokládá se výpisem z evidence Rejstříku trestů, nesmí být starší než 3 měsíce

Způsobilost k samostatnému výkon zdravotnického povolání - § 12 zákona :Způsobilostí k samostatnému výkonu zdravotnického povolání se pro účely tohoto zákona rozumí způsobilost k samostatnému výkonu povolání lékaře, zubního lékaře nebo farmaceuta nebo způsobilost k výkonu povolání zdravotnického pracovníka nelékařského povolání bez přímého vedení a odborného dohledu podle jiných právních předpisů. - Jiný právní předpis = Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních)

Odborná způsobilost k výkonu povolání fyzioterapeuta - § 24 odst. (1) Odborná způsobilost k výkonu povolání fyzioterapeuta se získává absolvováním a) akreditovaného zdravotnického magisterského studijního oboru pro přípravu fyzioterapeutů, b) akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru pro přípravu fyzioterapeutů, c) tříletého studia v oboru diplomovaný fyzioterapeut na vyšších zdravotnických školách, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2003/2004, nebo d) střední zdravotnické školy v oboru fyzioterapeut nebo v oboru rehabilitační pracovník, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 1996/1997 Fyzioterapeut, který získal odbornou způsobilost podle odstavce 1 písm. a) až c), může vykonávat své povolání bez odborného dohledu, pokud prokáže minimálně 1 rok výkonu povolání v oboru.  Za výkon povolání fyzioterapeuta se považuje činnost v rámci preventivní, diagnostické, léčebné a rehabilitační péče v oboru fyzioterapie.

Splnění požadavků na technické a věcné vybavení Upravuje vyhláška č. 92/21012 o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče Jakékoliv zdravotnické zařízení musí mít prostory spojené ve funkční celek a umístěné v nebytových prostorách. Musí mít zajištěno přívod pitné vody, elektrické energie, telefonní sítě a internetového připojení, dále odvod odpadních vod a vyřešeno systém větrání Jsou stanoveny společné požadavky pro veškerou ambulantní péči a zvláštní požadavky podle oboru Společné požadavky: základní provozní prostory + vedlejší provozní prostory

Vedlejší provozní prostory Sanitární zařízení pro zaměstnance Skladovací prostory (pro skladování materiál, prádla, uklízecích potřeb, lze nahradit skříněmi) Místnost pro odpočinek zaměstnanců

Základní provozní prostory čekárna (minimální plocha 7m, vybavení sedacím nábytkem) WC pro pacienty (umyvadlo + wc, může být společné pro pacienty a personál)

Základní provozní prostory Ordinace, nebo pracoviště kde jsou prováděny lékařské úkony (minimální plocha 13m) Musí být vybavena :vyšetřovací lehátko, umyvadlo, nábytek nutný pro činnost zdravotních pracovníků, židle pro pacienta, skříň na léčivé přípravky, nástroje a pomůcky, stoly pro přístroje, kartotéční skříň, tonometr, fonendoskop, teploměr lékařský, osobní váha, výškoměr, prostor pro svlékání pacienta a odložení oděvu, pomůcky a léčivé přípravky pro poskytnutí první pomoc

Zvláštní požadavky a) vyšetřovací stůl nebo lehátko s nastavitelnou výškou, b) olovnice, c) goniometr, d) neurologické kladívko

podle druhu terapie: - Pro individuální (místnost min 10m, zrcadlo, 2 nášlapné váhy) - Pro skupinovou (minimálně plocha 5m na jednoho pacienta, podložky na cvičení, nástroje na posilování, procvičování hybnosti) - Pohybová léčba v bazénu (bazén 4,5m na jednoho pacienta, sprcha, prostor pro odložení oděvu) -Fyzikální terapie (lehátko, stolek pro přístroj + přístroj pro daný typ léčby) - Vodoléčba (zařízení pro aplikaci lokální i celotělové hydroterapie, sprcha, prostor pro odložení oděvu)

Personální obsazení Stanovuje Vyhláška o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb Osoby které mohou vykonávat péči v rámci poskytování rehabilitační medicíny: rehabilitační lékař všeobecná sestra způsobilá k výkonu povolání bez odborného dohledu fyzioterapeut způsobilý k výkonu povolání bez odborného dohledu

Překážky pro udělení oprávnění zákaz činnosti spočívající v provádění zdravotní péče pokud je žadatel v insolvenčním řízení, nebo bylo insolvenční řízení ukončeno pro nedostatek majetku

Žádost o udělení oprávnění obsahuje identifikaci žadatele, obor, formu a místo poskytování zdravotní péče, datum kdy chce činnost zahájit, nutné doložit dokumenty prokazující splnění výše uvedených podmínek = přílohy Vše originály nebo ověřené kopie.

Přílohy Doklad o bezúhonnosti Doklad o odborné způsobilosti seznam zaměstnanců včetně uvedení jejich odborné způsobilosti a pracovní doby rozhodnutí o schválení provozního řádu doklad prokazující právo užívání prostor prohlášení o splnění požadavků na technické a věcné vybavení prohlášení že u žadatele netrvá žádná z překážek k udělení oprávnění.

Rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb vydá krajský úřad do 30 dnů rozhodnutí obsahuje identifikaci poskytovatele, rozsah, obor a formu poskytované zdravotní péče, místo poskytování a den zahájení poskytování zdravotních služeb Právní moci nabude doručením žadateli Do 15 dnů od nabytí PM jej úřad rozešle na OSSZ, FÚ a další

Shrnutí Zdravotnická zařízení Provozní řád Oprávnění k poskytování zdravotních služeb