Název projektu: POROVNÁNÍ ÚČINNOSTI DVOU RELAXAČNÍCH TECHNIK U ISCHIOKRURÁLNÍCH SVALŮ Vypracovaly: Hýžová H. Kacrová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ovlivnění rozsahu pohybu
Advertisements

Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Sedm základních nástrojů řízení jakosti. Kontrolní tabulky Vývojové diagramy Histogramy Diagramy příčin a následků Paretovy diagramy Bodové diagramy Regulační.
Měření svalové aktivity u cvičení v představě na vybraných svalech pomocí povrchové EMG a význam této terapie Bc. Majkusová AnetaBc. Majkusová Aneta Bc.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_08.
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
HODNOCENÍ TIMINGU VYBRANÝCH SVALOVÝCH SKUPIN U JEDNOTLIVÝCH TYPŮ POSAZOVÁNÍ (POSTAVENÍ) POMOCÍ SEMG Seminární práce Zpracovaly: Lucie Glacnerová Jana Grebeníčková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Evropské jazykové portfolio v praxi TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Induktivní statistika
Elektromagnetická slučitelnost
Strečink - Protahování
Vysoká škola technická a ekonomická
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Základy automatického řízení 1
ABSOLVENTSKÁ PRÁCE Název absolventské práce
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Procesní management v oddělení logistiky
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
NEJVÍCE ZATĚŽOVANÉ SVALY PŘI BADMINTONU
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
POROVNÁNÍ POSILOVACÍCH TECHNIK PRO M
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
VY_32_INOVACE_ Snímače hladiny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Procvičení a upevnění učiva
Důsledky základních postulátů STR
VY_32_INOVACE_ Regulace
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Fyzika Účinek síly na těleso otáčené kolem pevné osy. Páka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název: Normy spotřeby času Autor: Ing. Petr Mareš
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Využití softwaru při tréninku a hodnocení sportovních aktivit
– Vložení WordArtu a klipartu
Stavební fakulta ČVUT, B407
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Meteorologický preprocesor CALMET a jeho využití pro objektivizaci konstrukce větrných růžic Radostovice Hana Škáchová, OME.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Projekt Karmelka: Školní kiosek
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Transkript prezentace:

Název projektu: POROVNÁNÍ ÚČINNOSTI DVOU RELAXAČNÍCH TECHNIK U ISCHIOKRURÁLNÍCH SVALŮ Vypracovaly: Hýžová H. Kacrová K. Kučejová P.

Cíl porovnat efekt metod postizometrické relaxace a excentrické dekontrakce na ischiokrurálních svalech

Ischiokrurální svaly patří mezi nejčastěji zkrácené svalové skupiny dysfunkce těchto svalů se podílí na řadě poruch pohybové soustavy. jejich funkce závisí na postavení v kyčelním kloubu

(agisticko excentrická dekontrakce) Použité metody AEK (agisticko excentrická dekontrakce) jde o současný reciproční útlum hypertonických svalových vláken při aktivitě vláken antagonistických (Dvořák, 2003). dochází k excentrické kontrakci antagonistického svalu a současně k recipročně vyvolané inhibici a uvolnění ošetřovaného svalu Výsledek - normalizace funkční synergie agonistů a antagonistů cestou dekontrakce hyperaktivních vláken ošetřovaného svalu. PIR (postizometrická relaxace) pracuje se svalovou facilitací a postfacilitačně indukovanou inhibicí využívá facilitaci izometrickou kontrakcí s minimálním odporem (Dvořák, 2003) cíl- uvolnění lokalizovaného spazmu ve svalu,spoušťového bodu výsledek – posfacilitační útlum jen hypertonických vláken

Metodika změřeno 5 probandů ve věku od 21 – 32 let, 2x s odstupem 3 dnů aplikace technik - PIR a AEK použitá snímací technika – polyEMG – m. semimebranosus, m. semitendinosus, m. biceps femoris testovací situace - vstávání ze sedu na židli

Zpracování a vyhodnocení EMG signálu rektifikace EMG záznamu výpočet střední hodnoty vybraného časového úseku resp.pohybové sekvence výpočet aktivační hodnoty z klidové aktivity daného svalu ? otázka: kolikanásobná je „aktivace“ daného svalu po aplikaci relaxačních technik (PIR, AEK) vzhledem k aktivační hodnotě svalu

Výsledky – Proband č.1 Graf 1, tab.1 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 1 před a po AEK Graf 2, tab. 2 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 1 před a po PIR U prvního probanda došlo po provedení AEK ke zvýšení aktivity všech svalů. Naopak po provedení PIR došlo ke snížení aktivity ( viz graf 1,2 a tabulka 1,2 )

Proband č. 2 Graf 3, tab.3 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 2 před a po AEK Graf 4, tab. 4 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 2 před a po PIR U probanda č. 2 došlo po provedení AEK ke zvýšení aktivity m. biceps femoris, aktivita semisvalů se nezměnila. Po provedení PIR nedošlo ke změně v aktivitě žádného svalu ( viz Graf 3,4 a tab. 3,4 ).

Proband č. 3 Graf 5, tab.5 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 3 před a po AEK Graf 6, tab.6 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 3 před a po PIR U probanda 3 došlo ke snížení aktivity svalů po provedení obou relaxačních technik K výraznějšímu snížení svalové aktivity došlo po použití PIR ( viz. Graf 5,6 a tab. 5,6 ).

Proband č. 4 Graf 7, tab.7 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 4 před a po AEK Graf 8, tab.8 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 4 před a po PIR U probanda 4 došlo ke snížení svalové aktivity u sledovaných svalů po použití obou relaxačních technik. K výraznějšímu snížení svalové aktivity došlo po použití AEK( viz. Graf 7,8 a tab. 7,8 ).

Proband č. 5 Graf 9, tab.9 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 5 před a po AEK Graf 10, tab.10 Násobky aktivační hodnoty m.BF a semisvalů l. sin u probanda 5 před a po PIR U probanda 5 došlo ke snížení aktivity m. biceps femoris při použití obou relaxačních technik, ke snížení aktivity semisvalů po použití AEK, po použití PIR se aktivita semisvalů nezměnila ( viz. Graf 9,10 a tab. 9,10 ).

Závěr po aplikaci PIR - snížení aktivity ischiokr. svalů u 4 probandů z 5 - u probanda č.2 - aktivita svalů nezměněna - u probanda č.3 – procentuálně vyšší snížení aktivity po PIR než po AEK po aplikaci AEK snížení aktivity u 3 probandů (3, 4, 5) u probandů č.4 a č.5 - snížení svalové aktivity procentuálně vyšší než snížení dosažené metodou PIR u probanda č.2 -zvýšení aktivity m.biceps femoris, aktivita semisvalů nezměněna u probanda č.1 - zvýšení aktivity jak m.biceps femoris, tak semisvalů. PIR byla účinná téměř u všech probandů X metoda AEK- účinná jen u 3 z 5 probandů, přesto dosaženo mnohem větší relaxace. - tento fakt ukazuje, že existují individuální rozdíly v reaktivitě na různé techniky. Záleží na osobě terapeuta i pacienta, která metoda mu bude více vyhovovat a dalších faktorech PROTO se nedá jednoznačně určit nejúčinnější technika