Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Průmyslová revoluce Kladno Rozvoj průmyslu - doly.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Pokus o sjednocení Německa. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
Základní škola Čelákovice
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
ANTROPOLOGICKÁ FILOSOFIE II.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HELÉNISTICKÁ FILOSOFIE I.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
PRVOUKA ZVÍŘATA A JEJICH MLÁĎATA
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
POTŘEBY DUM _13.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Hérakleitos z Efesu – eleaté
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Věcné učení Ochrana přírody
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název a číslo materiálu:
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana
Název projektu: Moderní škola
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Zásobování vodou Masada.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
První židovská válka a její důsledky
Dějiny filozofie - obecně
WORD Tabulky - ohraničení
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Neživá příroda - vzduch
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Rozmnožování organismů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv07 Soubor  zsv07_kosmologická filosofie_I.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje se školami a představiteli antické filosofie, kosmologického období. Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Antická filosofie Téma Kosmologické období Očekávané výstupy Seznámit s jednotlivými školami, představiteli a jejich základními myšlenkami. Klíčová slova Filosofie, Milétos, apeirón, Pýthágorás, Hérakleitos Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 9.12.2013, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Antická filoSofie - kosmologické období I. Milétská škola, Pythagorejci, Efezská škola Antická filoSofie - kosmologické období I.

Kosmologické období Nejstarší období antické filozofie (7.- 5. st. př.n.l., též nazývané předsokratovská filozofie) Předmětem zkoumání je svět (kosmos) a hledání jeho základu – pralátky Pralátka – sjednocující princip, odlišná u různých škol Hýlozoisté – pralátka je aktivní, v pohybu (výjimka byli eleaté, u nich látka není v pohybu)

Školy a jejich představitelé Milétská škola (někdy označována jako iónská) Založena 7. st. př.n.l., monistická, materialistická, snaha vysvětlit svět z jeho vlastní představy Hlavní představitelé: Thalés z Milétu Anaximandros z Milétu Anaximenés

Thalés z Milétu (625 - 545 př.n.l.) Za pralátku považoval vodu – obsažena ve všech předmětech (např. i v kameni) Voda je základ všeho živého, z ní se vše vytváří zhušťováním nebo zřeďováním Byl i významným matematikem a astronomem Předpověděl přesné datum zatmění Slunce, vypočítal velikost pyramidy podle jejího stínu, odvodil poučku - Thaletovu větu

Anaximandros z Milétu (okolo 610 - 546 př.n.l.) Žák Thaleta, o jeho životě se ví jen málo Sepsal spis O přírodě (dochovány jen zlomky) Pralátka – božské neomezeno (apeirón) Vznikají z něho všechny věci pomocí protikladných principů – vznik základních elementů (voda, oheň, vzduch, země) Vše je v pohybu a přetváří se ze sebe sama, věci zanikají, pokud dojde k bezmeznosti apeironu

Anaximenés (590 - 525 př.n.l.) Navazuje na Anaximandra, jeho pralátka je vzduch (Apeiros Aér) Zhušťováním a ředěním vznikají věci kolem nás (zhuštěním – vítr až kámen, zředěním - oheň) Vzduch se projevuje chladem, pohybem a teplem, oživuje živé věci, udílí pohyb Země – plochý kotouč nebo deska, nesena vzduchem, ploché Slunce, hvězdy přibity hřeby na obloze

Pythagorejská škola Pýthagorás Esoterické úvahy o významu čísel Zakladatel – Pýthagorás Úzký okruh žáků, připomínali sektu, velmi asketická pravidla, důraz na čistotu a řád Hlavní představitelé: Pýthagorás

Pýthagorás ze Samu (572 - 492 př.n.l.) Matematik, astronom, považován za nejvzdělanějšího člověka, pokus vysvětlit svět z kvantitativní stránky Sjednocující princip, harmonie = číslo Číslo nebo kombinace čísel je převod všeho, neměnná čísla: 1-10 1 - bod, základní abstrakce 2 - úsečka, základ. omezená abstrakce 3 - trojúhelník, plocha 4 - čtverec, prostor Vše je měřitelné, ohraničené, skutečné

Efezská škola Hérakleitos z Efezu (540 - 480 př.n.l.) Královský původ, dobrovolná askeze, pro své názory označován jako „temný filozof“, také nepřítel demokracie či tupitel lidu, nenavazuje na žádného předchůdce, samouk Pralátka – oheň, základ plynutí, energie světa = princip změny, vývoje Zhušťováním a zřeďováním vznikají světy – tento svět nikdo nevytvořil, je a bude věčně živým ohněm Vše je v pohybu, vše plyne – Panta Rhei Vše se řídí jedním řádem – logos (rozum, řád, zákon) Základy dialektiky (vliv na práci Hegela) „ Nelze dvakrát vstoupit do stejné řeky.“

Zdroje Vlastní výpisky, poznámky [1] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AnaximanderRelief.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Thales [3] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Anaximen%C3%A9s [4] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pythagorejci [5] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hendrik_ter_Brugghen_-_Heraclitus.jpg