Specifika výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Porada s řediteli PO LK, Údolí Bratrouchov.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
OSOBNÍ A PROFESNÍ PŘÍNOS STUDIJNÍCH NÁVŠTĚV
Problémy a specifika pedagogiky
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Didaktické zásady Literatura:
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Pedagogická psychologie
PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE
3. Metody pedagogické diagnostiky
ZDOBENÍ VÁNOČNÍHO STROMKU
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Andragogika Vzdělávání.
Vnímání, poznávací schopnosti
Pedagogika školního sportu
Má země Česká republika.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Sklizeň cukrové řepy Podzimní práce na poli.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Mentoring jako forma profesní podpory začínajícího učitele
Malujeme vodovkami vnímání.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Centra kolegiální podpory
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Strategické řízení a plánování
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
Vztah k životnímu prostředí
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Počítač ve škole a MŠMT Mgr. Jaroslav Faltýn
Hudební nástroje vnímání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Specifika výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Centrum jazykového vzdělávání, MU Brno Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka Vzdělávání dětí-cizinců Brno / 16. 10. 2017

Jazyk/y Osvojování jazyka (jazyková akvizice) Psycholingvistika a fungování/zpracování jazyka (čtení, psaní, poslech, mluvení) Imitace/učení x vrozenost/tvoření Kontakt jazyků a role mateřského jazyka – interference, transfer, přepínání Důležitost vstupních/okolních dat (input) Možnosti a meze diagnostiky jazykových schopností Aplikace poznatků v praxi: VĚDOMOST / CITLIVOST / EFEKTIVITA

VÝUKOVÉ MATERIÁLY Věk Úroveň Motivace Cíl Organizace Učebnice Online materiály Pracovní listy Digitální technologie

NÁSTROJE EU Evropské jazykové portfolio Společný evropský referenční rámec pro jazyky

INKLUZIVNÍ ŠKOLA http://www.inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk- komunikace/cestina-jazyk-komunikace

Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka

NIDV

„Práce učitelů v etnicky a jazykově smíšené třídě a příprava na ni je značně náročná a vyžaduje nejen speciální přípravu, ale i mimořádné ocenění.“ (Čechová, Zimová, 1999/2000) Jazyk/y Didaktika Psycholingvistika Kultura Sebepoznání

METODICKÉ PŘÍRUČKY

MORVAYOVÁ, MOREE (2009) Kompetence pedagoga nemohou být omezeny na osvojení si souboru odborných dovedností a znalostí, ale zejména na zvládnutí procesu reflexe nabývání a určování linií životních praxí a vzniku poznání, a to nejen na straně „klienta“ – tj. dítěte a jeho rodiny, ale v první řadě na straně pedagoga samotného.

DOPORUČENÍ Pravidlo 1: vyhýbejte se automatickým interpretacím, předpokladům a soudům Pravidlo 2: vystupte ze svého referenčního rámce Pravidlo 3: buďte připraveni vysvětlovat zřejmé Pravidlo 4: poslouchejte a dávejte otázky Pravidlo 5: využívejte dovednost kritického myšlení Pravidlo 6: vyměňujte si hodnotové postoje a diskutujte o nich Pravidlo 7: zaměřte se na řešení, ne na problémy

ZDROJE (VÝBĚR) Brotto, F. et al. (2012): Intercultural Competence for All. Preparation for living in a heterogeneous world. Pestalozzi series No. 2. Council of Europe Publishing, Strasbourg. Doleží, L. (2016): Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha. Doleží, L. (2015): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha. Doleží, L. (2014): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha. Gjurová, N. (2011): Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Metodika pro učitele. Praha: Portál. Linhartová, T., Loudová Stralczynská, B. (2014): Děti s OMJ v mateřských školách. Meta, o. p. s., Praha. Morvayová, P., Moree, D. (2009): Dvakrát měř, jednou řež! Od multikulturní výchovy ke vhledu. Člověk v tísni, Praha. Procházková, Z., Suchánková, T. (eds.) (2013): Metodický poradník pro učitele cizího jazyka. Ústí nad Labem. Radostný, L. et al. (2011): Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Meta, o. p. s., Praha. Škodová, S., Šindelářová, J. (2013): Čeština jako cílový jazyk 1, 2. MŠMT, Praha. Titěrová, K. et al. (2014): Vzdělávání a začleňování žáků s odlišnými mateřským jazykem. Systémová doporučení. Meta o. p. s., Praha.