Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Počítač, základní pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vytápění Tepelné ztráty
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Saturn Sluneční soustava Název školy
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Různé podmínky života na Zemi
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Usazené horniny = sedimenty
VY_32_INOVACE_15_Z_POLOPOUŠTĚ
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Jupiter Sluneční soustava Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_17-08_Půda Autor: Mgr. Věra Vlková Ročník: 9. Datum vytvoření: 7. 4. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 1

Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tematická oblast: Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět: Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se vznikem a složením půdy, s půdními druhy, půdními typy, s půdotvornými činiteli a s jejich působením. Klíčová slova: půda, matečná hornina, podnebí, povaha terénu, podzemní voda, písčité půdy, hlinité půdy, jílové půdy, černozemě, hnědozemě, rendziny, podzolové půdy Druh učebního materiálu: prezentace 2

Půda, vznik půdy půdy vytvářejí nejsvrchnější vrstvu zemské souše – pedosféru, půdy vznikly působením zvětrávacích a půdotvorných procesů z povrchových hornin zemské kůry a ústrojné hmoty; nejdůležitější vlastností půdy je její úrodnost, ta závisí na množství vody, vzduchu a živin, tj. látek, které z ní čerpají rostliny; věda, která se zabývá zkoumáním půdy se nazývá pedologie; 1

Půda, vznik půdy půda vzniká z původně nezvětralé matečné horniny, která může být původu vyvřelého, usazeného či přeměněného, ta se zvětráváním mění v půdotvorný substrát, půdotvornými činiteli se půdotvorný substrát mění v půdu; při vzniku půd se rozlišují tři vývojová stádia půdy: zvětrávání matečné horniny, vznik půdotvorného substrátu, vznik půdy jako výsledek činnosti všech půdotvorných činitelů; 2 Orba

Půdotvorní činitelé a jejich působení 1. MATEČNÁ HORNINA pro vlastnosti půdy je určující chemické složení nerostů – obsah chemických prvků –, které v ní vytvářejí přirozenou zásobu živin a ovlivňují také další vlastnosti, např. barvu, zrnitost, schopnost zadržovat vodu a přijímat vzduch; 2. PODNEBÍ určujícími prvky jsou: teplota; množství srážek; poměr srážek a výparů; 3

nadmořská výška (má vliv na teplotu a množství srážek); 3. POVAHA TERÉNU nadmořská výška (má vliv na teplotu a množství srážek); orientace svahů ke světovým stranám (ovlivňují teplotu půdy a také výpad vody); 4. PODZEMNÍ VODA při vysoké hladině podzemní vody vzlínají a odpařovaná voda vynáší drobné jílovité částice půdy; půdy jsou pak podmáčené, mají málo půdního vzduchu, kořeny rostlin nemohou dýchat; 4

5. ČAS půdotvorní činitelé působí většinou pomalu a jejich činnost se projeví až za velmi dlouhou dobu; 6. ORGANISMY rozkládají organickou hmotu v humus a ovlivňují jeho množství v půdě, mají vliv na teplotu a vlhkost půdy, humus je důležitou podmínkou půdní úrodnosti; 5 Kozí Hřbety

7. ČLOVĚK zasahuje do půdotvorného procesu např. orbou, hnojením, kácením stromů, osevními postupy, stavbou komunikací apod.; 6 Orba

Složení a vlastnosti půd plynná složka – je tvořena půdním vzduchem, vodní párou a plynnými sloučeninami, které vznikají při rozkladu organických látek v humus; kapalná složka – je tvořena půdním roztokem, pohyb půdního roztoku je ovlivňován zemskou tíží, kapilární vzlínavostí a vypařováním; pevná složka – má podíl anorganický a organický; 7

VLASTNOSTI PŮDY nejvýznamnější fyzikální vlastností půdy je její struktura, tak je dána seskupením a spojováním půdních částic do shluků a hrudek, částice jsou spojovány tmelícími látkami; v půdě vznikají póry různé velikosti a průměru, které jsou vyplněny vodou a vzduchem, soubor pórů v půdě označujeme pórovitost; z chemických vlastností je nejdůležitější reakce půdního roztoku, která může být kyselá, neutrální nebo zásaditá; 8

Třídění půd K základním půdním druhům patří: písčité půdy (lehké) – obsahují hlavní křemen, vyskytují se na vátých píscích a pískovcích, obsahují málo humusu, špatně zadržují vodu; hlinité půdy (střední) – mají přiměřené množství humusu a stejný podíl písku a jílu, jsou rozšířeny v nižších nadmořských výškách, zemědělsky jsou výhodné; jílovité půdy (těžké) – mají hodně jílovitých částic, jsou málo provzdušněné a obtížně zpracovatelné; 9

K základním půdním typům patří: ČERNOZEMĚ – jsou na sprašových pokryvech do 300–400 m nadmořské výšky, reakce půdního roztoku je neutrální nebo slabě zásaditá, jsou bohaté humusem, vhodné pro pěstování pšenice a cukrovky, zeleniny, jsou to půdy velmi úrodné; HNĚDÉ PŮDY – v ČR jsou nejrozšířenější, jsou to půdy mírného podnebného pásu, které se vyskytují v různých nadmořských výškách s výjimkou horských oblastí, jsou méně úrodně než černozemě; 10

3. RENDZINY vznikají na vápenatých nebo dolomitových substrátech v teplých i chladných oblastech, často se vyskytují v krasových územích, mají sice velký obsah vápenatých iontů, ale poměrně tenkou humusovou vrstvu; 4. PODZOLOVÉ PŮDY vyskytují se v nadmořských výškách 400–1500 m na kyselých horninách, jejich svrchní humusový horizont je vyluhován vlivem častějších atmosférických srážek, jsou to půdy nepříliš úrodné, ve vyšších polohách jsou zalesněny, v nižších polohách jsou vhodné pro pěstování plodin méně náročných na živiny (brambory); 11

Opakování Jmenuj všechny půdotvorné činitele. Matečná hornina, podnebí, povaha terénu, podzemní voda, čas, organismy, člověk. Z jakých tří složek se skládá půda? Písčité půdy, hlinité půdy, jílovité půdy. Jmenuj půdní druhy. Jmenuj půdní typy. Černozemě, hnědé půdy, rendziny, podzolové půdy.

Opakování Jmenuj určující prvky podnebí. Teplota, množství srážek, poměr srážek a výparů. Která z půd se řadí mezi nejúrodnější? Černozemě. Jmenuj půdotvorné činitele. Matečná hornina, podnebí, povaha terénu, podzemní voda, čas, organizmy, člověk.

Použité zdroje: LoessVicksburg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2016-05-02]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:LoessVicksburg.jpg Plowing ecomat. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2009 [cit. 2016-05-02]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plowing_ecomat.jpg Alpine flora. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2006 [cit. 2014-04-07]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alpine_flora.png Cave Kungurskaya lake 0135. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2009 [cit. 2014-04-07]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cave_Kungurskaya_lake_0135.JPG Kozí hřbety2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2016-05-02]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Koz%C3%AD_h%C5%99bety2.JPG Vierscharige wentelploeg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2016-05-02]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vierscharige_wentelploeg.jpg Soil profile. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2004 [cit. 2014-04-07]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Soil_profile.jpg Pole v Polsku uzka s mezemi. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2007 [cit. 2014-04-07]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pole_v_Polsku_uzka_s_mezemi.jpg BrownSoil. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2007 [cit. 2014-04-07]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BrownSoil.jpg Black dirt in Black Dirt Region. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2008 [cit. 2014-04-07]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg Podzol. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2008 [cit. 2014-04-07]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Podzol.jpg 16