Vzduch – abiotický faktor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad spotřebu energie a zajištění kvality životního.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název školy: Základní škola T. G
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Vlastnosti plynů.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Země a život, vývoj života
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Dýchací soustava.
Atmosféra Země.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Země ve vesmíru.
Vlastnosti plynů.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Neživá příroda - vzduch
Abiotický faktor voda.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Podmínky života v přírodě
Složení a funkce atmosféry
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Získávání energie pro život
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Vzduch – abiotický faktor

Anotace: Prezentace slouží k seznámení žáků s abiotickým faktorem vzduch. Je určena pro výuku ekologie v 1. ročníku střední školy.

Vzduch- obsah Přeměna látek a energie Fotosyntéza Dýchání a dýchací orgány Dýchací soustava člověka Znečišťování ovzduší Přirozené emise

Vzduch Vzduch nevidíme a pokud nezafouká vítr, ani ho nevnímáme. Dýcháme vlastně směs plynů. Úplně suchý vzduch tvoří ze 78% dusík a z 21% kyslík, na kterém je závislí náš život.  Vzduchem plachtí saze, písek, sůl, pyl atd. Jediný větší výbuch činné sopky může do atmosféry vrhnout celé tuny jemného popílku.

Přeměna látek a energie Kyslík je důležitý pro většinu organismů.(rostliny, houby,živočichové…) Organismy potřebují dýchání k uvolňování energii ve svých buňkách- přitom se tvoří konečný produkt(oxid uhličitý), který je vydechován.

Fotosyntéza Biochemický proces. Probíhá u rostlin v chloroplastech. Oxid uhličitý, který je ve vzduchu a ve vodě umějí rostliny za působení světla přeměnit na glukózu. Jako „vedlejší produkt“ vzniká kyslík, který se vylučuje do okolí. Fotosyntéza tedy významně přispívá k rovnováze obsahu kyslíku a oxidu uhličitého v zemské atmosféře. Rovnice fotosyntézy: 6 CO2 + 6 H2O → C6H12O6 + 6 O2

Fotosyntéza Za rok vyprodukuje 1 ha jehličnatého lesa asi 30 t kyslíku, 1 ha listnatého lesa 5 t, 1 ha zahrady nebo pole 2 t-10 t. Člověk spotřebuje asi 200 g kyslíku za hodinu, letadlo asi 5 000 000 g kyslíku za 1 hodinu letu

Dýchání a dýchací orgány člověka Dýchání je životně důležité. 25% kyslíku přijatého do krevního oběhu slouží pouze k zachování mozkových funkcí. Při zástavě dýchání musí dojít do 3 minut k umělému dýchání jinak dochází k úmrtí.

Dýchací soustava člověka Nos a průdušnice jsou vystlány prokrvenou sliznicí, která předehřívá a zvlhčuje vzduch a zbavuje ho prachových částic. Průdušnice je trubice, 10-15 cm dlouhá, zesílená chrupavčitými kroužky. Průdušnice se rozdvojuje na průdušky a ty dále do jemnějších větví, jež končí plicními sklípky. Celkem 400 až 500 miliónů plicních sklípků tvoří povrch o velikosti 100m2 Krev se v plicích okysličuje a je rozváděna okysličená do celého těla.

Dýchací soustava člověka

Dýchací soustava člověka Zásobování kyslíkem umožňuje vnitřní dýchání buněk v mitochondriích. U člověka slouží také k poskytnutí energie ATP. Kyslík je vázán červeným barvivem červených krevních buněk. Krevním oběhem se takto vytvořený oxyhemoglobin dostává do všech částí těla. Oxid uhličitý vzniklý v buňkách se krví transportuje do plic a tam je vydechnutým vzduchem vyloučen do atmosféry. Voda vytvořená jako produkt dýchání se vylučuje močí, pokožkou…

Dýchací soustava člověka Za 1 hodinu se průměrný člověk nadechne 900 krát Počet vdechů a výdechů závislý na věku. Novorozenec- 40-50 vdechů/min Pětileté dítě- 20-30 vdechů/min Dospělí- 16-18 vdechů/min. Dechový objem plic je 0,5 l. Vitální kapacita plic je 4,5 l.

Znečišťování ovzduší Chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jež mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry Vzduch mění své chemické složení svými přirozenými procesy stejně jako vlivy člověka -> každý rok se dostává do vzduchu plno škodlivých látek Mění se jeho složení, způsobují sníženou viditelnost, vedou k nepříjemným zápachům, mají dopad na podnebí, životní prostředí či zdraví Zmenšování vrstvy stratosférického ozónu z důvodu znečištění vzduchu je dlouhodobě vnímáno jako hrozba pro lidské zdraví

Znečišťování ovzduší V ovzduší se vyskytují látky tzv. škodliviny = souhrn látek znečišťující ovzduší (patří sem pevné, kapalné i plynné látky znečišťující vzduch) Škodliviny se do ovzduší dostávají jako emise do atmosféry a šíří se vzduchem i přes hranice (přenos na velké vzdálenosti) Přenos látek v atmosféře ovlivňují srážky, vítr, výška emisního zdroje (komína) od zemského povrchu…

Znečišťování ovzduší Zdroje emisí lze rozdělit do tří skupin Přirozené emise Emise způsobené zásahem člověka do přírody Emise, které se vyskytují přímo v důsledku lidské činnosti = antropogenní emise

Přirozené emise látky převážně z přírodních zdrojů (sopečné výbuchy, písečné bouře, …) sopečnými výbuchy se uvolňuje obrovské množství oxidu uhličitého, oxidu siřičitého, chlorovodíku a fluorovodíku, organické látky metan, alkoholy, aldehydy, či freony Sopečný prach a popel obsahují sloučeniny arsenu, rtuti a fluoru

Stupňovitost atmosféry

Vzduch. In: Www. ped. muni. cz [online]. 2010 [cit. 2012-10-16] Vzduch. In: Www.ped.muni.cz [online]. 2010 [cit. 2012-10-16]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/voda%20a%20vzduch/vzduch.htm RANDA a kol. Astronomia [online]. [cit. 16.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://planety.astro.cz/autorsky-tym>.