Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zásady písemného vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi Přednáška PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin.
Advertisements

Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc.,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Formální a obsahové požadavky na referát z odborných p ř edm ě t ů Referát Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Aritmetický průměr Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika Datum.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
[Název výrobku] Marketingový plán [Jméno]. Přehled trhu Minulost, současnost a budoucnost trhu –Uveďte přehled změn podílu na trhu, vedoucích pozic, aktérů,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Název prezentace (DUMu)
Marketing 6 Nástroje propagace.
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Pracovní porada Pracovní list.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Slohový literární útvar 8.ročník Eva Andrýsková, ZŠ Polešovice
Základní informace o poskytovateli
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Dětský klub Malý drak.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Poměr v základním tvaru.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vliv reklamy na společnost
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Děti jsou naše budoucnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Části obchodního dopisu, osnova
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Věcné učení První pomoc
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi Přednáška 3 9. 11. 2016 od 14:00 do 15:30 Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Činnosti v média relations – mluvit a psát Vladimír Menšík mluví o tom, jak jednoduché je vyprávět a jak těžké potom je to vyprávění napsat – tedy mezi mluveným a psaným textem je velký rozdíl! 2

Mluvit nebo psát? Mluvené slovo Psané slovo více prostředků ke sdělení/vyvolání emocí (neverbální komunikace, intonace, rytmus, barva hlasu, hlasitost, interpunkce, mimika, gestikulace), situační vazba, asertivní komunikace jasná personifikace, možnost grafického doplnění, ale je: více náročné na vnímavost posluchačů, víc improvizace, větší možnost adaptace plyne lineárně a jiné než lineární strukturování je obtížné; výhody se uplatní zejména při sdělování jednodušších faktů a souvislostí, v případech, kdy chceme vzbudit určité pocity Psané slovo umožňuje také vzbudit emoce, ale jinými prostředky, více času na přípravu, možnost korekcí nemáme pod kontrolou prostředí, atmosféru, situaci, ve které bude text čten, a zda vůbec bude přečten může být obsažnějkší, čtenář se k textu může vracet, aktivujeme zrakovou paměť, text lze graficky strukturovat uplatní se zejména k exaktní formulaci (právní aspekt), složitějšímu popisu, objasnění složitějších souvislostí, shrnutí více stanovisek, pozdějšímu doložení; Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Efektivní psaní Cílem je vytvořit: přesvědčivý text, který najde uplatnění v médiích, splní komunikační cíl, podpoří image. Efektivní není to, co se líbí nám, nýbrž to, co vezmou na vědomí ti, o které nám jde Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Podmínky úspěchu Dobrá příprava; Kvalitní text; co je cílem psaní, co chceme sdělit, jakou reakci očekáváme a na základě čeho bychom sami reagovali oním žádoucím způsobem pro koho píšeme (cílová skupina, médium), tomu je potřeba přizpůsobit styl, rozsah a formát Kvalitní text; méně je více! (napsat více a pak škrtat), efekt fotografie (portrét ostrý, ostatní rozmazané - naznačené). vnitřní propojenost textu (zejména delšího) jasné a čtivé psaní (lehké pero): jednoduchá, srozumitelná slova, krátké věty, neotřelé a jasné formulace. Využití headlinů, sloganů, mott, metafor, řečnických otázek, humoru Příliš dlouhý text je dobré rozbít (nadpisy, odrážky, poznámek pod čarou atp). Doplňky textu: fotogrtafie, kresby, grafy, tabulky Korektura: obsahová, jazyková, slohová (víc očí víc vidí) Správné umístění; médium, čas, způsob Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Efektivní text by měl být Přesvědčivý jasná a srozumitelná fakta, eliminace všech nesouvisejících tvrzení, logické uspořádání (obecné – konkrétní, časová posloupnost, technologická, hvězdicová atp., induktivní, deduktivní) úloha čísel, statistik, srovnání, příběhů, Mediální (obsahující informace DZDP = důležité, zajímavé a dobře podané) Důležité je to, co lidé chtějí (potřebují) vědět; Zajímavé je vše, co je originální, negativnní, konfliktní; Důležitost informace zdůrazníme, když Uvedeme, kolika lidí v regionu nebo ve státě se tato skutečnost dotýká, Ji dáme do souvislosti s jinou známou skutečností, spojíme s osudem konkrétního člověka, firmy atp., Když se v ní angažuje konkrétní osobnost – citát ředitele, starosty, jiného odborníka Zajímavé informace jsou takové, které jsou veřejností očekávané, jednoznačné a spojené s celebritami. Sdělný: výstižný, stručný, osobitý Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Osobitost - příklady Bohumil Hrabal: …. Když Pepin hulákal, tak pan podstarší, aby se zbavil jeho hlasu, tak dal strýce do prázdného kotle, kde strýc, osvětlen žárovkou a obtočen kabelem, vyklepával vodní kámen, sanytr. Tak vdutý do kotle strýc čtrnáct dní ležel nepřirozeně stočený a kladivem vyklepával kousek za kouskem, žžlutý prach vířil, prach jemný jako kakao, ale strýc Pepin si zpíval, sehnutý nebo vleže na zádech a jeho hlas se vznášel nad pivovarským komínem... Jiří Hanák: Nedávno z úst mladé političky, která začala stoupat na žebříčku funkcí, vypadla věta: Budeme komunikovat dohodu! Zajisté, mladá česká zákonodárkyně, ba co dím, dozorkyně nad vládními zákony: Není ho tuto, odešlo ho! Koukaje se z okna pršelo! Co ty lidi ve školách v hodinách češtiny učili? Snad vybraná slova před „š“: myš, plyš, slyš atd.? Možná má za to, že k funkci patří i jakási basic czech. Ostatně u velké části poslanců je běěné, že jejich čeština řítí se do ďáblovy řiti. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Typy textů z pera TM Tisková zpráva Press kit (soubor tiskových informací) Článek („PR článek“) Newsletter Firemní časopis Direct mail Dopisy Pozvánky Tiskoviny k akcím Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Tisková zpráva Základní struktura: Nejdůležitější zásady: Relativně krátký text, sdělující novou skutečnost, připravený tak, aby mohl být převzat do médií (zásada převrácené pyramidy – od základní informace k těm ostatním). Základní struktura: Titulek: výstižný, korektní, nápaditý, vzbuzující zájem o obsah Domicil: důležité pro novináře, zdůraznění místa i času může mít velký význam Hlavní sdělení: „kdo, co, kdy, kde“, to jsou hlavní sdělení, pak následuje „jak a proč“ další části: argumentace, rozvíjející „proč“, souvislosti, reference, citace, informace o subjektu Kontakt Nejdůležitější zásady: hlavní sdělení jako první, pak vše ostatní; neobohacovat zprávu o další souvislosti, nejsou-li úplně podstatné; odstranit všechna nedůležitá adjektiva, zejména sebechválu; krátké věty; každé slovo musí být důležité, žádná vata. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Zásady dobrého psaní Tvořivá práce s pravdivými informacemi Obsah je prvotní, forma jej podporuje Styl (osobitost, emoce, respektování některých tabu) žánry: popis + citace, poznámky, označené komentáře, dodatečná fakta, infotaiment rozsah Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Zdá se to být samozřejmé, ale Gramatika: Umíme oslovovat? p. Němec … pane Němec, pane Němče, Němci? Vem (vezmi) hrábě a jdi něco dělat! Jak skloňovat EURO? Mluvili jsme o soustruzích nebo o soustruhách? Gong? Padouch? Slimák? Povrch? Jazyk? Oni ví (vědí) jak na to? Byla tam spousta lidí nebo tam bylo spoustu lidí? Vyplň vše, kromě data (datumu) narození? Koukal na ni nebo na ní? Číslovky: na 202. kilometru, na 201. kilometru dálnice atp. Stylistika: trpný rod, více jak - více než, movitý – mohovitý, respektive, díky hurikánu přišlo o život 150 lidí, nejoptimálnější, druhak), mimo nebezpečí života … změny času a pohledu Pravdivost (litera scripta manet) Jazyková čistota (cizojazyčné zlozvyky: adresovat problém, Düsseldorf) (vše se lze naučit nebo se v případě potřeby poučit) V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, podle vzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Při tvorbě PR textů lze vycházet z Výběru vhodného stylu Výběr slov (příměry, atgumenty, přesnost určení) Volba stylistiky (sdělovací, odborná, úřední atp.) Kompozice (paralelní, kontrastní, konvergentní, gradační, chronologická, hvězdizová atp.) Hlavně však Buďte při psaní sami sebou! (a nejen při psaní) V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, pofvzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, pofvzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::