Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_CESKY _JAZYK_2ROCNIK_02 Karel Hynek Mácha: Máj Téma sady: Český jazyk, 2. ročník Obor, ročník: Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, 2. roč. Datum vytvoření: listopad 2013 Anotace: Výklad životních osudů Karla autora, představení a charakteristika díla Metodický obsah: Frontální výklad učiva
Karel Hynek Mácha Máj
Život autora 16. 11. 1810 * 6. 11. 1836 † Dětství na Malé Straně a na Novém Městě Studium práv Právnická praxe v Litoměřicích Vztah s Eleonorou Šomkovou (nemluvila česky) Cesty po Čechách i v zahraničí (Itálie) Syn Ludvík Romantická smrt dva dny před svatbou (cholera či zápal plic) Máj; Marinka; Cikáni; Pouť krkonošská; Deník na cestě do Itálie
Máj Básnická skladba – poema Kompozice vystavena jako opera (4 zpěvy, 2 intermezza) Věnován českému národu Vilém, Jarmila
Rozbor textu Čechové jsou národ dobrý! Nešťastný, jenž v nouzi lká, Nechť se k Čechovi obrátí, Ten mu rychlou pomoc dá; Byť i Čecha nepřítelem, Nešetří Čech jeho vin. Čechové jsou národ dobrý, A Ty Čechů věrný syn. Vypiš z textu archaismus a nahraď jej aktuálním ekvivalentem Na základě textu napiš dvě vlastnosti Čechů Urči pohlaví adresáta textu
Čechové jsou národ statný, Nepřemožen český voj Čechové jsou národ statný, Nepřemožen český voj. Nechť se s vítězstvím rozloučí, Proti němuž český boj. Čech kde stojí, krutá bitva Tamť i mnohý slavný čin. A Ty Čechů věrný syn! Vypiš z textu inverzi. Popiš vztah autora k adresátovi. Napiš ekvivalent slova „nechť“.
Domácí úkol Zjistěte, jak a kde vystupuje v Máji postava Hynka