DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): Výroba přetiskovacího laku Název sady: 15. Rytecké techniky pro zdobení zbraní.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
MĚŘÍTKO MAPY, KILOMETR Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Energetická hodnota potravin (EH)
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Sójové a kokosové cukrovinky 1
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_02_UMELYMRAK Autor Mgr. Ivan Bartoš, Ph.D. Tematický okruh Chemické reakce kolem nás Ročník 6. Datum tvorby 4.9.2013 Anotace Pracovní list popisující přípravu dýmotvorné látky. Demonstruje fyzikální zákon akce a reakce: využití v raketových palivech. Metodický pokyn Pracovní list je určen jako výuková pomůcka se zaměřením na mezipředmětové vztahy předmětů chemie, fyzika, biologie i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu pro laboratorní cvičení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Umělý mrak Pomůcky: kádinka 500 ml, dřevěná špachtle, Bunsenův kahan, filtrační papír, zápalná šňůra Chemikálie: dusičnan draselný , sorbitol Bezpečnost: dusičnan draselný: oxidující, R 8, S 17,24/25 Bunsenův kahan: dbáme zásad práce s kahanem, zejména zapalujeme s uzavřeným přívodem vzduchu a kontrolujeme po vypnutí, zda je uzavřen uzávěr plynu.

Postup: 1) Dáme vařit 65ml vody a ve vodě rozpustíme 65g KNO3 (dusičnan draselný). Až se všechen dusičnan rozpustí, přidáme 35g sorbitolu. 2) Celou směs za stálého míchání zahříváme, čekáme, dokud se voda nevypaří a vzniklá kaše nepřestane „bublat a prskat“. Směs musíme neustále míchat, aby došlo k dokonalému odpaření vody a také aby se nepřipálila. 3) Poté obsah vyjmeme a počkáme, až směs „trochu nevychladne“. 4) Pak vymodelujeme z těstovité hmoty válec o průměru nejvýše 4 cm, jehož středem vede zápalná šňůra. Je třeba, aby volný konec zápalnice dosahoval délky aspoň 10 cm. Po zapálení odstoupíme do vzdálenosti aspoň 10 metrů.

Vysvětlení: Sorbitol slouží jako palivo obsahující uhlík Vysvětlení: Sorbitol slouží jako palivo obsahující uhlík. Dusičnan draselný působí jako oxidační činidlo, při vzájemné reakci těchto látek se uvolní kromě dusíku a vodní páry velké množství oxidu uhličitého. Oxid uhličitý je hlavní „dýmotvornou“ látkou v tomto typu dýmovnice. Rovnice: Reakce sorbitolu s KNO3 probíhá podle reakčního schématu: KNO3 + C6H14O6 → N2 + 2 K20 + 5CO2 + H2O Rozklad KNO3 za vyšších teplot probíhá podle reakčního schématu: KNO3 → K2O + N2 + O2

Sorbitol (sorbit, D-glucitol) je alkoholický cukr (alditol) Sorbitol (sorbit, D-glucitol) je alkoholický cukr (alditol). Je obsažen v ovoci, zejména v třešních a hruškách. Izolován byl poprvé v roce 1872 z jasanu. Užívá se jako náhradní sladidlo při výrobě pečiva, cukrovinek, žvýkaček aj. Sorbitol je používán jako náhradní sladidlo pro diabetiky. Má „poloviční sladivost“ než „běžný cukr“ a v organismu se mění na fruktosu. Dále se používá pro přípravu infúzních roztoků, pro výrobu vitamínu C, tenzidů, léků, zubních past a nízkoimpulzních raketových pohonných směsí

Bezpečnost: hliník práškový: hořlavý, R 15-17, S 7/8-43 oxid zinečnatý: dráždivý, R 36/37/38, S26-36 manganistan draselný: oxidující, zdraví škodlivý, nebezpečný pro životní prostředí, R8-22-50/53, S2-60-61 perchlorethylen (tetrachlorethen): zdraví škodlivý, nebezpečný pro životní prostředí, R 40-51/53, S 2-23-36/37-61

Pomůcky: třecí miska s tloučkem, plastová láhev, papír, papírový válec, zápalná šňůra Postup: Smícháme za sucha uvedená množství chemikálií v daném hmotnostním poměru, alternativním způsobem přípravy je postup, kdy za sucha smícháme jemně promleté ZnO+Al+KMnO4 v poměru: 3 lžičky ZnO 1,5 lžičky Al prachu 1 lžičku práškového KMnO4 Pečlivě promícháme.

Přilijeme 50 ml perchlorethylenu a znovu promícháme Přilijeme 50 ml perchlorethylenu a znovu promícháme. Toto opakujeme tak dlouho, až nám vznikne „těstovitá“ (hrudkovitá) hmota. Práškovou směs nasypeme do papírového válce o průměru 3 cm a délce 12 cm. Dokola po celém obvodu válce provrtáme otvory o průměru 3-5mm tak, aby vytvářely „spirálu“. Počet otvorů bude asi 12-20. Obě strany válce dobře utěsníme „ucpávkami“ ze sádry. Papír musí mít více vrstev o celkové tloušťce alespoň 2,5mm, jinak se propálí. Zápalnici prostrčíme jednou z děr, v nouzi lze použít prskavku. U obtížně zažehnutelných směsí nasypeme na dýmotvornou směs cca 10g černého prachu a vložíme zápalnici. Dodržujeme bezpečný odstup aspoň 10 metrů.

Obr. 1

Obr. 2

Zdroje: Obr. 1 na snímku 9, Obr. 2 na snímku 10: archiv autora BARTOŠ. I.: Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie. Disertační práce. Praha: Př UK, 2010. CONKLING, J. A.: Chemistry of pyrotechnics. New York: Marcel Dekker, 1985.