Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A10Čj9_Složité souvětí souřadné, podřadné Téma: Složité souvětí souřadné, podřadné Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3136
ANOTACE Pro 9. ročník ZŠ Prezentace na interaktivní tabuli – shrnutí učiva o složitém souvětí Pomůcky – přehled učiva, pracovní sešit, učebnice Inovace – aktivní opakování, přehledné členění textu, podpora čtenářské gramotnosti Metodické pokyny: snímek č. 3 – žáci rozeberou souvětí – interaktivním perem, vytvoří graf a vymyslí své vlastní souvětí snímek č. 4 – žáci dopíší pomocí interaktivního pera poměry a dopíší další grafiku souvětí, zdůvodní interpunkci snímek č. 5 – žáci tvoří souvětí, jedno napíší na tabuli a do grafů dopíší druhy vět vedlejších, souvětí, poměry a další grafická znaménka
Rozbor souvětí Po zahájení školního roku se učitelé tváří, jako by uplynulé dvouměsíční volno dostali žáci jen proto, aby se stalo tématem první zářijové slohové práce, a námět Můj zážitek stvrzuje, že už jsou prázdniny pryč. Jakmile se Pavel rozhodl k činu, nemohl ho nikdo zastavit, i když bylo jasné, že svým zbrklým jednáním způsobí prarodičům starosti, které budou zcela zbytečné, poněvadž tak stejně nebude nic vyřešeno. Začteme-li se do příběhů z kouzelného světa mnohých spisovatelů, v němž vystupují do popředí nezapomenutelná setkání s lidmi, nechce se nám věřit, že svá díla psali v době svého osobního utrpení a že v nich dovedli zapomenout na všechny překážky a příkoří, která jim život připravil.
Řešení 1H a 4H SS jako 2V příslovečná způsobová že 5V předmětná aby 3V příslovečná účelová 2H Jakmile 1V příslovečná i když 3V příslovečná přípustková SP časová že 4V podmětná kteří 5V přívlastková poněvadž 6V příslovečná příčinná 3H SP -li 1V příslovečná podmínková že 4V a že 5V podmětná v němž 2V přívlastková kteří 6V přívlastková
Vytvoř souvětí podle schématu 3H 5H 2V 4V 1V 3H 1V 4V 5V 2V 3H 5H 1V 4V
ANOTACE Text je dílem autora