Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0891 Číslo materiálu VYS_32_INOVACE_11_Forma_a_prostor Název školy Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934 Autor Bc. Ramil Šambazov Tematický celek Digitální fotografie Ročník 1. ročník Datum tvorby 2. 6. 2013 Anotace Metodický pokyn Prezentace rozebírá základní pojmy grafického designu. Jednotlivé snímky je vhodné doplnit konkrétními ukázkami tištěných materiálů.
Forma a prostor Grafický design
Poznávání tvaru a prostoru Pojem „forma“ zahrnuje veškeré tvary, čáry, textury, slova a obrázky Forma by měla být pečlivě promyšlena Náš mozek se podle různých podob věcí Forma má hlavní sdělení Pro čtverec je typická statičnost, je analytický, matematický, ve své podstatě nepřirozený tvar Kruh vyjadřuje koloběh, plynulost. Evokuje nekonečno, uzavřenost, také dojem rotace, lehkost.
Rozměry a tvar prostoru - Formát Když do velkého formátu umístíte malé objekty, bude působit poměrně ukázněně, umírněně, zdrženlivě. Když do stejného objektu umístíte objekty velké, rázem se umírněnost změní v konfliktnost a nápadnost. Malý formát objekt zdůrazňuje a vyzdvihuje, větší formát jeho důraznost naopak ubírá na síle
Pozitivní a negativní prostor Forma (útvar, obrazec ) je považována za pozitivní prvek Prostor kolem (pozadí, pole) jej považován za negativní (protikladný) Prostor je „pozadí“, na němž se forma stává „objektem“ Forma a prostor (neboli objekt a pozadí) se vzájemně doplňují Vztah mezi formou a prostorem musí být pro diváka srozumitelný a logický Zásadní moment chápáni vizuálního uspořádání a vzájemného působení objektů a pozadí – se odehrává v hlavě diváka Extrémně „aktivní“ vztah objektu k pozadí může odpovídat určitému typu komunikace s divákem – např. projev agrese nebo naopak "statický"
Rozměry a tvar prostoru - Formát Pozitivní (černý) obrazec na negativním (bílém) pozadí a naopak – zůstává pozitivním, pokud zde není umístěn žádný jiný obrazec nebo prvek, který by jeho působení vizuálně narušil a pozměnil. Všimněte si také toho, jak se bílý obrazec v černém poli jeví větší než černý obrazec (se stejnými rozměry) v bílém poli.
Rozměry a tvar prostoru - Formát Zvětšením černého (pozitivního) obrazce uvnitř bílého (negativního) prostoru se tato negativní plocha zmenší a může nakonec vyvolat zdání, že je pozitivní (to znamená, že jako obrazec opticky v popředí můžeme nyní vnímat bílou část a část černá se nám jeví jako jeho pozadí.
Rozměry a tvar prostoru - Formát Srovnání aktivního (vlevo) a pasivního (vpravo) vztahu mezi objektem a pozadím pomoci vyobrazených příkladů naznačuje, jak velký může být rozdíl v jejich vnímání divákem i v takto abstraktním prostředí. Porovnejte tuto dvojici obrázků z hlediska jejich rozdílného vizuálního působení: nápadný/ nevtíravý; agresivní/netečný; úzkostlivý/usedlý; komplikovaný/jednoduchý; energický/ klidný; živý/mdlý.
Rozměry a tvar prostoru - Formát Umístíte-li velké tvary na zmenšený prostor, můžete tím opticky vyvolat nový vjem pozitivního obrazce. To je klasický příklad proměny vztahu objekt/pozadí. Jestliže malý útvar vnějšího negativního prostoru proniká do prostoru pozitivního, je tímto způsoben jev, kdy negativní prostor přijímá podobu pozitivního bílého útvaru, zatímco oko stále celkově jako pozitivní vnímá černý obrazec.
Srozumitelnost a čitelnost Promýšlená a vytříbená kompozice vyzařuje jasné a zřetelné sdělení Promýšlená znamená, že je zřejmé, proč kde co je, proč to má takovou a takovou velikost a jak se to všechno spolu navzájem ovlivňuje Vytříbená znamená, že byla záměrně vytvořena tak, aby byla zdůrazněna její samotná specifická podstata – jednoduchost, srozumitelnost a jednoznačnost Srozumitelnost určuje snadnou čitelnost kompozice a obrazce
KONEC