FINANČNÍ KONTROLA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
Správní právo Pojem správního práva.
Finanční právo Taťána Špírková, 2013.
Veřejná moc a veřejná správa
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Základy veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Veřejná správa – úvod.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Hodnocení a kontrola veřejné správy
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Kontrola veřejné správy I.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Státní správa.
Veřejnosprávní činnost
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Ekonomické aspekty veřejné správy
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Územní samospráva Obce
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Úvod k účetnictví ÚSC.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Předběžná finanční kontrola Příkazce operace. Úvod S účinností od byl na fakultě upřesněn vnitřní kontrolní systém předběžné finanční kontroly.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Soustava veřejných rozpočtů
Obecná část rozpočtového práva II
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obecná část daňového práva procesního I
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Obecná část daňového práva procesního I
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Obsah veřejných rozpočtů III
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

FINANČNÍ KONTROLA

Obecně pojem „kontrola“ Původ slova kontrola lze hledat v dávném starověku, kde vznikl spojením dvou latinských pojmů a to contro (proti) a rotulus (svitek), což znamenalo protisvitek (pergamenové svitky) volněji přeloženo protilistinu nebo protizápis.

Překlad Doslovný překlad těchto slov je v literatuře uváděn jako „označení druhého záznamu mající ověřit správnost prvního“

KONTROLA Ve středověku v Anglii dochází k podstatnému rozšíření chápání kontroly, které bylo vyjadřováno slovy to dominate, command a to exercise power of authority over, což znamenalo ovládání a výkon moci nad někým popřípadě nad něčím.

KONTROLA Výklad se také rozšiřoval do jiných jazyků a to i do češtiny, kde se například v Ottově slovníku naučném z roku 1899 rozumí pod slovem kontrola: ”Dohled ku správnosti vedení hospodářství”.

KONTROLA Z původního chápání pojmu kontrola se tento výraz rozšířil i do dalších a v podstatě všech oblastí a oborů , například sociologie, psychologie, medicína technické vědy. Všichni se ale shodují na její nezbytnosti ve všech oborech lidské činnosti a to především v řídící činnosti.

DEFINICE POJMU KONTROLA Kontrola je posouzení shodnosti výsledku dosaženého s cílem, ke kterému směřuje, Kontrola je dohled nad tím, aby se všechno dělo v souladu se stanovenými předpisy a vydanými pokyny, Kontrola je závěrečná fáze řídícího procesu (J.Heilbreidt), Kontrola znamená vždy hodnocení určitého aktu nebo jejich komplexů podle určité normy anebo podle určitého účelu (K. Engliš), Kontrola je specifická fáze získávání informací

„CONTROL“-KONTROLOVAT v Blackově právnickém slovníku,se uvádí slovo - CONTROL jako kontrolovat, řídit, vykonávat, usměrňovat mít řídící vliv.

Řídící funkce kontroly Znamená to tedy, že tento pojem v sobě slučuje všechny základní řídící funkce, kterými jsou: počátek kontroly, tzn. počáteční stav, závazný, jádro kontroly, tzn.porovnávání stavu zamýšleného se skutečným, konec kontroly, tzn. stanovení, objasnění příčin výsledků porovnávání stavu skutečného se zamýšleným.

Funkce kontroly: Poznávací-musíme znát rozhodné skutečnosti, jinak nelze stanovit cíl, Zjišťovací- zjistit a odstranit odchylky, Hodnotící- (porovnávací)-dodržování systému kontroly je v pravomoci kontrolních orgánů, Nápravná-dojde-li k porušení právních norem je nutné přijmout opatření.

DOZOR Specifická forma kontroly je dozor, který se zaměřuje na účelnost hospodárnost zákonnost v činnosti vykonavatele veřejné správy spočívající v pozorování chování subjektů a v porovnávání jejich skutečného chování s chováním žádoucím - normovaným.

Celkově tedy můžeme shrnout, že kontrola je nejobecnější řídící funkcí, řídící činností, zvláštním druhem činnosti, mající samostatnou a jednotnou náplň, specifická forma získávání informací, činnost spočívající ve zjišťování a porovnávání skutečnosti a záměru včetně vyhodnocení příčin, činnost realizovaná vlastními řídícími orgány

Kontrola ve veřejné správě jednou ze záruk zákonnosti ve veřejné správě Kontrola je nedílnou součástí každé řídící činnosti Realizuje se v řídících vztazích Spolupodílí se na dosahování cílů KONTROLA ve veřejné správě sleduje dodržování účelnosti a hospodárnosti

KONTROLA VE FP Kontrola ve FP Rozpočtové p. Berní p. Fiskální části Celní p. Nefiskální části Měnové p. Veř. bankovní p. Veř. pojišťovnické p.

Druhy kontrol podle rozsahu- komplexní - dílčí množství jevů - globální - individuální - koncepční - operativní - vnější - vnitřní

Druhy kontrol z hlediska získávání informací- přímá - nepřímá z hlediska časového- předběžná - průběžná - následná - soustavná - občasná - formální - věcná

Finanční kontrola KONTROLA KORUNOU okruh činností, které spočívají ve zkoumání Souladu předpokládaného a skutečného stavu Průběhu obecných jevů Činnosti spočívající v řízení společenských procesů Sbírání informací a jejich hodnocení Vyjádřených prostřednictvím peněžních jednotek KONTROLA KORUNOU

PRAMENY Směrnice Rady 77/388/EHS, ve znění směrnice Rady 91/680/EHS Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.

Prameny Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.

PRAMENY Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.

Finanční kontrola ve veřejné správě Na základě zákona č. 320/2001 Sb., V rámci FP jde o kontrolu uskutečňování finančně právních vztahů souvisejících s Tvorbou Rozdělováním Používáním veřejných peněžních fondů

Zákon o finanční kontrole Vznikl se společenskými změnami po roce 1989+ vstup ČR do EU Zákon o Státní kontrole - hospodaření s finančními prostředky, neupravuje ale podřízenost a nadřízenost orgánů veř. správy Zákon o NKÚ –kontrola hospodaření se státním majetkem, ko.plnění rozpočtu, ale neobsahuje výkonné pravomoci

Zákon o finanční kontrole Na základě vstupu ČR do EU musel být vypracován kontrolní mechanizmus odpovídající Evropským standardům Zákon respektuje zásady obsažené ve směrnici INTOSAI=mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních systémů Obecné podmínky EU- využití finančních prostředků efektivně, účelně, hospodárně!

SUBJEKTY KONTROLY OPRÁVNĚNÉ - Stát – zastoupený orgány veřejné správy a územní samosprávy Kontrolní orgány POVINNÉ – Kontrolované osoby - orgány veřejné správy - fyzické osoby - právnické osoby - zahraniční právnická či fyzická osoba, podnikající v ČR Žadatelé o veřejnou finanční podporu

SUBJEKTY KONTROLY Orgány veřejné správy ministerstva, jiné správní úřady, organizační složky státu, která jsou účetní jednotkou , státní příspěvkové organizace, státní fondy, územní samosprávné celky,

SUBJEKTY KONTROLY městské části hlavního města Prahy, příspěvkové organizace územního samosprávného celku nebo městských částí hlavního města Prahy jiné právnické osoby zřízené k plnění úkolů veřejné správy například zdravotní pojišťovny nebo právnické osoby, které hospodaří s veřejnými prostředky, například resortní, oborové.

Orgán veřejné správy Za orgán veřejné správy můžeme považovat všechny účetní jednotky hospodařící s veřejnými peněžními prostředky. Za orgán veřejné správy jedná osoba nebo orgán oprávněný jednat jménem státu, územního samosprávného celku nebo právnické osoby

Vedoucí orgánu veřejné správy v kraji je to ředitel krajského úřadu v obci starosta obce ve statutárních městech primátor v hlavním městě Praze ředitel Magistrátu hlavního města Prahy označujeme ho jako „vedoucí orgánu veřejné správy“

Osoby třetí Kontroly se mohou zúčastňovat také tzv. osoby třetí - právnická nebo fyzická osoba podílející se na dodávkách zboží nebo služeb hrazených z veřejných výdajů nebo z veřejné finanční podpory a označujeme je jako osoby povinné spolupůsobit při výkonu finanční kontroly.

Osoby třetí Jsou to dodavatelé služby nebo zboží, u kterých se prověřují dokumenty, doklady spojené s aktivitami kontrolovaných osob, financovaných plně nebo zčásti z veřejných peněžních prostředků ve formě veřejné finanční podpory. Tyto osoby mají obdobné postavení v rámci kontroly jako osoby kontrolované.

PŘEDMĚT KONTROLY uspořádání a rozsah finanční kontroly vykonávané mezi orgány veřejné správy navzájem, mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory, Kontrola uvnitř orgánů veřejné správy, kontrola státního podniku, kterou vykonává ministerstvo, jež plní jménem státu funkci jeho zakladatele. kontrola Pozemkového fondu České republiky

PŘEDMĚT KONTROLY veřejné finance veřejné prostředky veřejná finanční podpora

Veřejné finance Veřejné finance tvoří veřejné příjmy, které jsou příjmy státu nebo právnické osoby tzn. orgánu veřejné správy a veřejné výdaje. Veřejnými výdaji jsou výdaje vynaložené ze státního rozpočtu, z rozpočtů územních samosprávných celků, z jiných peněžních fondů státu, územního samosprávného celku nebo jiných právnických osob (orgán veřejné správy),

Veřejné prostředky Veřejnými prostředky jsou veřejné finance, věci, majetková práva a jiné majetkové hodnoty patřící státu nebo jiné právnické osobě (orgánu veřejné správy). Do tohoto pojmu zahrnujeme i autorská práva, průmyslová, know-how, programové vybavení a hospodaření s hmotnými rezervami.

Veřejná finanční podpora Veřejná finanční podpora je dotace, příspěvky, návratné finanční výpomoci a další prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu, z rozpočtu územního samosprávného celku nebo z rozpočtu jiných právnických osob (orgánu veřejné správy), státního fondu, státních finančních aktiv, dále státní záruky, finanční podpora poskytnutá formou slevy na daních i formou osvobození od cla, prostředky poskytnuté z Národního fondu a jiné prostředky ze zahraničí poskytnuté na základě mezinárodních smluv nebo k plnění úkolů veřejné správy.

FINANČNÍ OPERACE Pro nakládání s těmito prostředky hovoříme o finančních operacích, kde je nutné aby byly v souladu s právními předpisy a je zapotřebí dodržovat jistá pravidla, a také aby bylo dosaženo optimálního vztahu mezi hospodárností účelností efektivností

Kontrolní systémy - typy kontrol 1.) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány 2.) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv 3.) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy.

Veřejnosprávní kontrola 1.) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány, který v sobě zahrnuje finanční kontrolu skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory. Tento typ kontroly je veřejnosprávní kontrolou.

Kontrola na základě mezinárodních smluv 2.) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv, který v sobě zahrnuje finanční kontrolu zahraničních prostředků vykonávanou mezinárodními organizacemi podle vyhlášených mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána.

Vnitřní kontrola 3.) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy. Tento systém zahrnuje dva kontrolní mechanizmy: řídící kontrolu interní audit

Řídící kontrola finanční kontrolu zajišťovanou odpovědnými vedoucími zaměstnanci jako součást vnitřního řízení orgánu veřejné správy při přípravě operací před jejich schválením, při průběžném sledování uskutečňovaných operací až do jejich konečného vypořádání a vyúčtování a následném prověření vybraných operací v rámci hodnocení dosažených výsledků a správnosti hospodaření.

Interní audit organizačně oddělené a funkčně nezávislé přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování správnosti vybraných operací.

Působnost veřejnosprávní kontroly 1.) MF 2.) Správci kapitol státního rozpočtu 3.) Územní samosprávné celky

Působnost veřejnosprávní kontroly 1.) MF- metodicky řídí a koordinuje, - harmonizační jednotka - zřizuje útvar pod ministerstvem organizační složky státu Státní fondy Ostatní státní organizace Poskytovatele veřejné finanční podpory Žadatele o veřejnou finanční podporu

Působnost veřejnosprávní kontroly 2.) Správci kapitol státního rozpočtu KO svého hospodaření Ko hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací 1x za rok hodnotí Poskytovatele veřejné finanční podpory –KO u příjemce

Působnost veřejnosprávní kontroly 3.) Územní samosprávné celky Příspěvkové organizace ve své působnosti U žadatelů o veřejnou finanční výpomoc nebo příjemců Zajistí kontrolu vnitřní svoji, organizačních složek a příspěvkových organizací

VNITŘNÍ KONTROLNÍ SYSTÉM Řídící kontrola – vyhodnocuje údaje o hospodaření s veřejnými prostředky, zajišťuje soulad s právními předpisy, přijímá opatření. Interní audit- funkčně nezávislý útvar, objektivně přezkoumává a vyhodnocuje operace a doporučuje zdokonalení vnitřního kontrolního systému

Řídící kontrola Předběžná Průběžná Následná

Předběžná kontrola Vedoucí orgánu veř. správy- příkazce operace ( starosta) Vedoucí zaměstananec útvaru odpovídající za správu rozpočtu- správce rozpočtu (místostarosta) Vedoucí zaměstnanec orgánu útvaru odpovídající za účetnictví- hlavní účetní (místostarosta)

Průběžná a následná řídící kontrola Tyto kontroly zajišťují přímé uskutečňování operací, kde se posuzuje, zda plánované a připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy, zda jsou v souladu s právními předpisy, rozpočty, programy, projekty a uzavřenými smlouvami.

Útvar interního auditu Pro tento účel jim interní audit poskytuje : analýzy, hodnocení, doporučení, konzultace, informace o posuzovaných činnostech.