Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková Vedoucí bakalářské práce: Ing. Marta Hortová Oponent bakalářské práce: Mgr. Hana Bartošová
Motivace a důvody zvolení tématu Prohloubení znalostí Dostatečné množství informací Osobní zájem
Cíl práce Cílem bakalářské práce je analýza zdanění provozu motorových vozidel v ČR a posouzení perspektivy zdanění motorových vozidel v souvislosti s harmonizací silniční daně v rámci EU.
Výzkumný problém 1. Jak ovlivňuje stáří vozového parku míru zdanění motorových vozidel? 2. Je výše zdanění vozidel v České republice srovnatelná se zeměmi Evropské unie? 3. Jaký podíl tvoří spotřební daň na pohonné hmoty v ceně zaplacené za palivo? 4. Jaký je rozdíl ve výpočtu silniční daně a v povinnosti užívání dálniční známky v České republice a vybraných zemích EU? 5. Jakým způsoben se vyvíjely dálniční známky od roku 1995?
Použité metody Analýzy Modelování Komparace Syntézy
KVINT Vlachovo Březí s.r.o. sídlo v Konopišti byla založena roku 1991 prováděné činnosti: - činnosti spojené se zemními pracemi 23 zaměstnanců na HPP
1. Jak ovlivňuje stáří vozového parku míru zdanění motorových vozidel? Vypočítáním daňové povinnosti pro vybraný vozový park se prokázalo, že stáří vozového parku je pro tento výpočet zásadní.
2. Je výše zdanění vozidel v České republice srovnatelná se zeměmi Evropské unie? Podle výpočtu provedeného na zvoleném motorovém vozidle společnosti bylo zjištěno, že výše daňové povinnosti se od výše silniční daně v zemích Evropské unie, se kterými se ČR porovnávala, zásadně neliší.
3. Jaký podíl tvoří spotřební daň na pohonné hmoty v ceně zaplacené za palivo? Výpočty prokázaly, že se její výše pohybuje mezi 30 – 40 % v závislosti na ceně pohonných hmot.
4. Jaký je rozdíl ve výpočtu silniční daně a v povinnosti užívání dálniční známky v ČR a vybraných zemích EU? Silniční daň – podobný systém výpočtu daňové povinnosti Dálniční známky – Rakousko – stejný systém Německo – vozidla nad 12 tun – elektronické mýto
5. Jakým způsobem se vyvíjely dálniční známky od roku 1995? Od roku 1995 – pro všechny automobily pouze roční, výše byla odvozena od hmotnosti vozu Od roku 2000 – rozdělení dle platnosti – rok, měsíc, denní 2001 - 2006 zavedení i jednodenní dálniční známky 2007 – zavedení el. mýta pro vozy s vyšší hmotností než 12 tun 2010 – zavedení el. mýta pro vozy s vyšší hmotností než 3,5 tuny
Návrhy opatření Obnovení vozového parku společnosti Elektronický systém monitorující využití zpoplatněných komunikací
Závěr Výzkumné otázky byly zodpovězeny Opatření byla navržena. Cíl bakalářské práce byl splněn.
Doplňující dotazy Otázka od vedoucí bakalářské práce: V bakalářské práci jsem vycházela z podkladů od konkrétní společnosti. Jsou výpočty a závěry učiněné ve Vaší práci pro management společnosti využitelné?
Děkuji za pozornost