Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí, Motivace tvořivosti Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí, Rozvíjení tvořivosti cílevědomě organizované a vedené kursy rozvíjení tvořivého potenciálu vybraných skupin pracovníků – kultivace tvořivosti, Podpora tvořivosti formou využívání existujících specifických metod a technik tvůrčího myšlení a řešení problémů – facilitace tvořivosti.
Motivace tvořivé činnosti Zdroje (podněty) k tvořivé činnosti lze rozdělit do dvou skupin_ Zdroje (motivy) vnitřní, spočívající v zákonitostech fungování lidské psychiky Zdroje (podmínky, impulsy) vnější, obsažené v prostředí (situaci) mimo subjekt tvořivé činnosti. Vnitřní zdroje tvořivé činnosti velmi rozmanité, spojeny – přímo či zprostředkovaně – s potřebami, sklony či zájmy a city člověka.
Vědecká tvořivost – důležitý orientační reflex, na jehož základě se rozvíjí touha po poznání. Významná také úloha reflexů sebevýrazu a napodobení. Potřeby vysokého sebehodnocení, uznání okolí, potřeba odlišit se od druhých (získat aureolu výjimečnosti,vysoce tvořiví a úspěšní jedinci jí jsou obklopeni). Snaha získat materiální hodnoty (finanční prospěch), ale také i závist. (Puškin napsal, že „závist je sestrou soutěžení, tedy z dobrého rodu). Potřeba tvořit vyjadřuje trvalý vztah ke skutečnosti, vztah tvořivý, určitý druh vyššího zdraví, vyšší vitality.
Existují inidividuální rozdíly mezi jedinci: Jedinec, u něhož převažuje potřeba uchovat existující řády, plány, pravidla, Jedinec s potřebou provádět mírné změny či obměny,provádět víceméně kvantitativní změny, Jedinec, který má potřebu zdokonalovat stávají a vytvářet nové řády, plány, pravidla (změny kvalitativní, Jedinec se silnou potřebou realizovat hluboké, zásadní změny, změny samotných principů, změny zcela originální. V případě prvních dvou typů je pak potřeba tvořit representována potřebou udržovat, zatímco u druhých dvou je představována potřebou podstatně měnit. Vnější zdroje tvoření – situace, kdy se člověk nalézá v pro něj nové, neznámé situaci, na kterou není připraven.
Kreativní situace Situace nedostatku něčeho, neznámo, „bílá místa“ (nikde a nikdy nemáme a nevíme všechno), Situace rozpornosti, neuspořádanosti, konfliktu, Situace umožňující variace, tranformace, zdokonalení skutečnosti, Situace umožňující hledání a nalézání dalších skutečností (jevů, významů, kombinací apod.), Situace vyžadující změnu v adaptaci, zvláště následuje-li takové situace po období relativní stability, neměnnosti, Situace umožňující subjektivní spontaneitu v podobě asociací, hry, experimentů apod.
Další vnější podněty k tvoření Skutečnosti, v jejichž základech je fenomén sociální interakce. ¨-např. procesy sociální nápodoby tvořivých jedinců, identifikace s tvůrčími osobnostmi, vzájemné podněcování, soutěžení, hra, experimenty apod. Vztahy mezi společenskou potřebou (poptávkou) a společenskou realitou (nabídkou),vztahy mezi společenskými požadavky a aktuálními možnostmi jejich uspkojování.
Podniková kultura jako faktor stimulace tvořivosti Tabulka :