Ekonomika malých a středních podniků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
ECVET v projektech KA1 odborné vzdělávání a příprava v programu Erasmus+ žádostí o grant.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
1. WORKSHOP.
Povolání, zaměstnání, práce
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
VYHODNOCENÍ PŘEDCHOZÍCH VÝZEV
Výrobní faktory v organizaci
Podpůrná opatření prvního stupně
Rozhodování 1.
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Pracovní porada Pracovní list.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Společenská odpovědnost ve školství
Téma 11: Finanční plánování
Pracovní porada Pracovní list.
Základní informace o poskytovateli
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Vykazování postupu nebo stavu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Organizační struktura
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
RIZIKO.
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
zpracovaný v rámci projektu
Centralizované rozvojové projekty 2017
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Organizace práce na prodejně
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Život bez střeva , Praha.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 11: Metody řízení podporující naplňování strategických cílů podniku

komunikaci, týmovou práci a delegování výkonnost podnikových procesů. Proces tvorby podnikové strategie je jen velmi obtížně zvládnutelný bez uplatňování manažerských metod, mezi které zahrnujeme komunikaci, týmovou práci a delegování pravomocí. Jedná se o metody, které podporují bezbariérový tok informací, tvorbu přidané hodnoty prostřednictvím kreativity a motivovanosti zaměstnanců a orientaci na výkonnost podnikových procesů.

Významnou úlohu hraje vymezení komunikačních cest Komunikace _________________________________________________________________________________ Významnou úlohu hraje vymezení komunikačních cest v podniku. Znamená to stanovit: co má být sdělováno; kdo má sdělení připravit; kdo má sdělení přijímat; jak má být sdělení předáváno; kdy a kde má být sdělení předáváno; jak má být kontrolován výsledek.

Komunikace _________________________________________________________________________________ Komunikaci brání následující skutečnosti: příjemce informace slyší pouze to, co chce slyšet; sdělovatel a příjemce informace mají rozdílné představy; příjemce ignoruje konfliktní informace; slova mají rozdílný význam; jsou kladeny sugestivní otázky; „Nemyslíte, že …?“ během komunikace moralizujeme, nebo rozdáváme rady; „Měl byste …“ „Já bych to tak udělal …“ považujeme se za učitele; „Je Vám jasné, že …“ „Ano, ale …“ kritizujeme; „Tak přece nemůžete argumentovat …“ zesměšňujeme. „Takhle mluví odborník …“

Týmová práce _________________________________________________________________________________ Prostřednictvím týmové práce je možno podpořit soutěživost, flexibilitu a také odpovědnost. Pojmem tým označujeme zpravidla vnitřně formálně nestrukturovanou malou skupinu lidí, kteří v jejím rámci podávají po stanovenou dobu společný výkon. Mezi podstatné rysy odlišující tým od skupiny patří především: Neexistence vnitřní formální organizační struktury týmu; Podávání společného výkonu a společná odpovědnost za jeho výsledky; Časové omezení existence týmu, neboť tým bývá vytvořen k vyřešení jednotlivého problému nebo k jednorázovému zpracování projektu.

Týmová práce _________________________________________________________________________________ Každý člen týmu by měl splňovat následující předpoklady: Organizační schopnosti Pracovitost Otevřenost v komunikaci a řešení konfliktů Sebereflexe Sociální empatie Spolupráce Strukturální myšlení Výkonnost Zvyšování kvalifikace

Delegování pravomocí ______________________________________________________________________ Delegování je jedním z velice účinných nástrojů posilování výkonnosti zaměstnanců, neboť přispívá k jejich motivování, rozvoji pracovních kompetencí a brání jejich stagnaci. Přesto se často setkáváme, zejména u manažerů = vlastníků malých a středních podniků, s názorem, že delegovat nelze, neboť zaměstnanci nejsou na samostatnou práci připraveni, dalším důvodem odmítání delegování je obava ze ztráty kontroly a také obava z neoblíbenosti. Na tomto místě je nutno zdůraznit: výše uvedené „argumenty“ jsou jen důkazem toho, že takto argumentující manažeři nepochopili filosofii delegování! Proč? Protože o tom, zda máme v podniku schopné zaměstnance rozhoduje manažer. Protože delegovat neznamená ztratit kontrolu. A do třetice, protože není pravdou, že lidé nechtějí dostávat úkoly. Naopak. Lidé chtějí být úkolování a delegovat neznamená ztratit kontrolu.

Delegování pravomocí _________________________________________________________________________________ Proces delegování je založen na následujících krocích: 1. Analýza práce: Budeme delegovat úkoly, které oživí rutinní práci našich zaměstnanců, úkoly, které učiní jejich práci komplexnější a úkoly, které jim umožní získat užitečné zkušenosti. 2. Plánování delegování: Jaké jsou důležité termíny splnění? Kolik pravomocí budu delegovat? Jaké informace musím poskytnout zaměstnanci, kterému úkol deleguji? Do jaké míry chci být do úkolu zapojen i po jeho delegování? Jak budu provádět kontrolu? Komu budu úkol delegovat?

Delegování pravomocí _________________________________________________________________________________ 3. Výběr vhodného zaměstnance: Při výběru vhodného zaměstnance musíme vzít v úvahu následující okolnosti: Má zaměstnanec zájem a schopnosti? Má zaměstnanec čas? Přísluší delegovaný úkol funkci konkrétního zaměstnance? Pomůže zaměstnanci nový úkol jeho profesnímu růstu? 4. Podpora delegování: Vysvětlíme co nejjasněji, co od zaměstnance očekáváme. Musíme se ujistit, že vše správně pochopil. Vysvětlíme, proč má být úkol splněn. Zaměstnanec musí vidět, že manažer je o významu úkolu přesvědčen. Poskytneme zaměstnanci všechny potřebné informace a takový stupeň pravomoci, který je nezbytný pro splnění delegovaného úkolu. Ujistíme se, že zaměstnanec souhlasí s dílčími termíny plnění úkolu a s očekávanou úrovní výsledku.

Delegování pravomocí _________________________________________________________________________________ Při delegování bychom měli dodržovat určité zásady, které mají vliv na jeho efektivnost. Jedná se zejména o provádění soustavné kontroly plnění delegovaného úkolu, o nepřetěžování zaměstnance, kterému deleguji úkol, jinými činnostmi a o nestranné hodnocení a spravedlivé odměňování za splnění úkolu.