Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 17. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_18_SKLADBA – Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (příčiny, účelu, podmínky, přípustky) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (příčiny, účelu, podmínky, přípustky) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: příslovečné určení příčiny, účelu, podmínky, přípustky
ANOTACE Materiál slouží jako souhrnné opakování o příslovečném určení příčiny, účelu, podmínky, přípustky.
Rozvíjející větné členy (příčiny, účelu, podmínky, přípustky) SKLADBA Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (příčiny, účelu, podmínky, přípustky)
Příslovečné určení Pu Závisí: na slovese na přídavném jméně na příslovci Formální vztah: slabá závislost (přimykání)
Bývá vyjádřen: příslovcem podstatným jménem zájmenem číslovkou infinitivem Významový vztah a co vyjadřuje: určuje různé okolnosti děje příčinu účel podmínku přípustku
Příslovečné určení příčiny Pup: Ptáme se: proč z jaké příčiny Příslovečné určení příčiny vyjadřuje příčinu, která vyvolává nějaký děj. Příčina předchází děj. Neviděla pro slzy. Děti skákaly radostí.
Příslovečné určení účelu Puú Ptáme se: za jakým účelem Příslovečné určení účelu vyjadřuje, co je cílem děje. Účel následuje po ději. Běž se do koupelny umýt. Řekl to na vysvětlenou.
Příslovečné určení podmínky Pupo Ptáme se: za jaké podmínky Příslovečné určení podmínky vyjadřuje podmínku, která umožňuje, aby děj věty nastal. Za deště na výlet nepojedeme.
Příslovečné určení přípustky Pupříp: Ptáme se: navzdory čemu i přes co i v jakém případě Příslovečné určení přípustky vyjadřuje něco nepředpokládaného, překvapivého, co by mělo vést k opaku. Přípustka a děj jsou v rozporu. I přes déšť jdeme ven. I přes jeho znalosti zabloudil. Proti očekávání zkoušku udělal.
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5. SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN 80-7235-055-2.