Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Jaromír Erben: Rozbor díla Kytice z pověstí národních
Advertisements

Kytice Karel jaromír erben.
Literární výchova 5. ročník
K. J. Erben Finančnice zvuk mono.
VY_32_INOVACE_ 05_ Lidé a čas Určování času (SADA ČÍSLO 2)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Básnické tropy a figury
Křesťanská víra a její projevy u některých osobností působících v Čechách.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. J. Erbena Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici balad a jejich hlavní znaky. Žáci se seznámí s nejznámějším autorem českých.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
ZŠ a MŠ Vikýřovice, okres Šumperk CZ.1.07/1.4.00/ Drahomíra Ďurišová VY_32_INOVACE_19_ Český jazyk – čtení 2.ročník – vytvoření a ověření.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Digitalizace výuky Příjemce
Číslo materiálu: Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_10 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa: Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Jaromír Erben (7.Listopadu listopadu 1870)
Otázky a úkoly k četbě balady Štědrý den – K. J. Erben.
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
OB 21- Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
KAREL JAROMÍR ERBEN 1811 – 1870 VY_32_INOVACE_33.
VY_32_INOVACE_47_Tulacka Tulačka Český jazyk - 2. ročník Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.03_Státní občanství.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2_pohadky Název: Pohádky.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Spisovatelé dětské literatury
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
VY_32_INOVACE_M.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Matematika a její aplikace, Číslo a početní.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
K. J. Erben Finančnice zvuk mono.
Karel Jaromír Erben Kytice

Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
BALADY A ROMANCE VY_12_INOVACE_Rů_I_22
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Ilona Stieranková Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.5.A.19_balada Název: Balada. Polednice. Karel Jaromír Erben Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 5. ročníku, slouží k výuce literární výchovy, k učivu o baladě. Datum: 22. 01. 2013 Ročník: pátý Vzdělávací oblast: Český jazyk a literární výchova

BALADA Dějová báseň lidového původu, která špatně končí. Často v ní vystupují nadpřirozené bytosti.

POLEDNICE Karel Jaromír Erben U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. „Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo!

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Poledne v tom okamžení, táta přijde z roboty: a mně hasne u vaření pro tebe, ty zlobo, ty!

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Mlč! Hle husar a kočárek – hrej si! – tu máš kohouta!“ – Než kohout, vůz i husárek Bouch, bác! letí do kouta.

POLEDNICE Karel Jaromír Erben A zas do hrozného křiku – „I bodejž tě sršeň sám – ! Že na tebe, nezvedníku, Polednici zavolám!

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Pojď si proň, ty Polednice, pojď, vem si ho, zlostníka!“ – A hle, tu kdos u světnice dvéře zlehka odmyká.

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Malá, hnědá, tváři divé pod plachetkou osoba; o berličce, hnáty křivé, hlas – vichřice podoba!

POLEDNICE Karel Jaromír Erben „Dej sem dítě!“ – „Kriste pane, odpusť hříchy hříšnici!“ Div že smrt ji neovane, ejhle tuť – POLEDNICI!

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Jaká je tato báseň? děsivá napínavá humorná krutá

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Zkuste vysvětlit zastaralé, dnes „nesrozumitelné“ výrazy a slovní obraty: táta přijde z roboty… pojď si proň… a mně hasne u vaření… divže smrt ji neovane…

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Jak si představujete Polednici? Nakreslete si ji do sešitu.

POLEDNICE Karel Jaromír Erben

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Přemýšlejte, jaká událost mohla být podkladem pro vznik takové balady. Myslíte, že dříve lidé skutečně věřili na Polednici, nebo že se jí jen strašili neposlušné děti?

POLEDNICE Karel Jaromír Erben http://www.youtube.com/polednice

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Zdroje: Malý, R.; Čítanka 5, Olomouc, Prodos 2008, ISBN 978-80-7230-195-9 Malý, R.; Čítanka 5 – pracovní sešit, Olomouc, Prodos 2008, ISBN 978-80-7230-197-3 http://www.google.cz/imgres?hl=cs&client=firefox

POLEDNICE Karel Jaromír Erben Metodika: Pomocí tohoto materiálu děti naučíme, co je balada. Společně přečteme část balady Polednice, dbáme na správný přednes. Děti si do sešitů nakreslí Polednici podle svých představ. Podle dalších slidů pokládáme otázky a zjišťujeme dětské znalosti, fantazii a porozumění. Z odkazu pustíme zpracovanou baladu z filmu Kytice režiséra F. A. Brabce. Část balady se děti naučí zpaměti, tím si procvičují a trénují paměť. V další hodině literární výchovy necháme děti baladu zpracovat dramaticky.