KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III. Styly komunikace Komunikace v podniku Porada Pracovní tým
Styly komunikace Pasivita Agresovita Manipulace ASERTIVITA
a) Pasivita nečinnost, poddajnost, bezbrannost, přizpůsobivost…nepřiměřená Obsah: Máš pravdu. Nezáleží.. co si myslím, co cítím. Účel: Vyhnout se konfliktu Popis: osoba nesděluje, co chce, (myšlenky,pocity) a nebo způsobem, který ji deprimuje. Úmysl: Líbit se. Vyhovět. (Podvědomě) Obr.viz: http://passiveaggresive.blogspot.cz/2010/03/enabling-passive-aggressive-person.html Online 1.10. 2015
b) Agresivita Zdravá = sebeprosazení¨ = AKTIVITA b) Agresivita Zdravá = sebeprosazení¨ = AKTIVITA. Nezdravá – na úkor ostatních, proti nim. Obsah: Mám pravdu. Na tvých pocitech nezáleží. Účel: Vyhrát stůj co stůj. Získat, co chci já (bez ohledu). Popis: Vyjadřuje, co chce, své cíle, myšlenky a pocity, na úkor ostatních. Úmysl: Dominovat. (často nevědomé) Obr. Viz //www.care2.com/greenliving/8-tips-on-dealing-with-passive-aggressive-people.html Online 1.10. 2014
c) Manipulace prosazování nepřímým způsobem, na úkor druhých c) Manipulace prosazování nepřímým způsobem, na úkor druhých. Vybrané příznaky Vyvolává pocit viny Nesnáší kritiku Egocentrický Zpochybňuje Lichotí Nesděluje jasně své žádosti, názory… Nepředvídatelný. Překrucuje pravdu, lže nebo pravdu zatajuje Podněcuje podezíravost, intrikuje A mnohé jiné!
d) ASERTIVITA Umění : Vyjadřovat své názory a požadavky přiměřenou formou Odmítnout nepřijatelný požadavek Přijmout kritiku Přijmout odpovědnost Domluvit se a vzájemně jednat Hledat náhradní řešení
2) Komunikace v podniku Co ji ovlivňuje ??? Styly řízení Problémy Viz Film Strach a chvění
a) Co ji ovlivňuje ??? Vnější – kultura společnosti (normy, zvyky)* Vnitřní - Typ a kultura podniku (hodnoty, vize) Motivace lidí Velikost podniku a organizační struktury Řízení - styl Osoby a neformální vztahy aj. Viz Film Strach a chvění
b) Styly řízení DIREKTIVNÍ – příkazový DEMOKRATICKÝ – delegativní VOLNÝ (liberální) – konzultační TÝMOVÝ - kooperující
c) Problémy v komunikaci podnikové obcházení v komunikaci nedostatek informací, otevřenosti nebo ZV nejasné kompetence egoismus (malý respekt k druhým) formalismus přetěžování prolínající do soukromé sféry atd.
3) P O R A D A CÍL a struktura porady ČAS PŘIPRAVENOST - všech VEDENÍ PORADY http://www.denik.cz/moje_prace/prace_pracovni_porada20080328.html
Pracovní porada Kdy konat? Jak dlouho? Jak často? Její podoba? Kdo ji vede? Jaké jsou na ni základní nároky?
4) Komunikace v týmu Všichni za jeden cíl! Jakého druhu bývají ?
Tým Skupina x Pracovní skupina x Tým
Tým Skupina x Pracovní skupina x Tým Sestaven pro Alespoň dva lidé; jedinečný úkol; vybrané osobnosti dle svých schopností a znalostí. Alespoň dva lidé; shodný čas; shodné místo. Alespoň dva lidé; shodný čas; shodný cíl; shodné místo (i virtuálně).
Dlouhý, Široký, Bystrozraký Tým ne z pracovníků stejných znalostí,schopností a dovedností, nýbrž kompetence se mají navzájem doplňovat zásada, že každý člen týmu je za sebe zodpovědný, ale nedbalost a nedůslednost v práci jednoho pracovníka může narušit celý úkol a vyvolat vážné následky či zkomplikovat jeho plnění Analogie – výběr spoluhráčů do týmu – nejsou všichni dlouzí…. http://www.huton.cz/pohadky/dil1.asp
Týmy dle jejich činnosti: Produkční (týmy poskytující služby) Realizační Projektové Poradní
TÝMOVÁ PRÁCE a KOMUNIKACE V rámci řešeného úkolu : větší pravomoce větší zodpovědnost vyšší efektivita práce Velikost týmu není jednoznačně vymezena, za optimální je považován počet 5 -8 pracovníků. Počet členů týmu by měl být takový, aby byla umožněna komunikace z očí do očí.
LITERATURA: kol.: Komunikace a jednání s lidmi, Praha, ČVUT (2010) Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda (1988) David Gruber: Zlatá kniha komunikace Čakrt M.: Typologie osobnosti pro manažery, Praha, MP (2008)