Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaTěleso a látka Název.
Advertisements

Pevné látky VY_32_INOVACE_2A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
TĚLESA A LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_7_Tělesa a látky Téma: Fyzika 6. ročník.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Látky, tělesa, směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
S TRUKTURA LÁTKY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Geometrická tělesa Matematika a její aplikace (matematika pro 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VLASTNOSTI LÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Charakteristika výukového materiálu
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
VY_32_INOVACE_09 09 CO NÁS OBKLOPUJE ? autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Měření objemu pevného tělesa
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
10 Z ČEHO SE TĚLESA SKLÁDAJÍ
Změny skupenství látky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY 52 Inovace 37.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o.p.s AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_FYZIKA_LÁTKY TÉMA: LÁTKY ČÍSLO PROJEKTU:
Autor: Stejskalová Hana
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
LÁTKA A TĚLESO. LÁTKA A TĚLESO ? Umíš odpovědět Co je to těleso Co je to látka Jaký je rozdíl mezi tělesem a látkou Čím se liší tělesa a čím látky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Těleso a látka Podívej se kolem sebe. Jmenuj věci, které nás obklopují. Věci se odlišují v mnoha vlastnostech, jakými jsou např. barva, velikost, tvrdost,
ČESKÝ JAZYK ŽIVOTNÁ A NEŽIVOTNÁ PODSTATNÁ JMÉNA RODU MUŽSKÉHO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Co nás obklopuje?.
Základní škola, Jičín, Soudná 12
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník: CZ.1.07/1.5.00/34.0865 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03_05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: I. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Základy přírodních věd Tematický okruh: Základy fyziky Téma: Tělesa a jejich vlastnosti Název autora: Mgr. Lucie Červenková Vytvořeno dne: Květen 2013 Anotace DUM určený žákům praktické školy k úvodu do učiva o tělesech a látkách ve fyzice Klíčová slova: Těleso, látka, skupenství, vlastnosti

Výklad a praktická cvičení na téma: TĚLESA VE FYZICE METODICKÝ POPIS Výklad a praktická cvičení na téma: TĚLESA VE FYZICE Snímky 12, 13, cvičení pro žáky Snímky 14, 15, 16, 17 řešení úkolů

Věci kolem nás vnímáme svými smysly. Jaké máme smysly? * JAK VNÍMÁME VĚCI KOLEM NÁS? Věci kolem nás vnímáme svými smysly. Jaké máme smysly? *

JAK VNÍMÁME VĚCI KOLEM NÁS? Věci kolem nás se odlišují svými vlastnostmi : tvar barva velikost….. Má-li věc nějaký tvar, rozměry a místo (polohu), nazýváme ve fyzice takovou věc tělesem. FYZIKA  VĚC = TĚLESO

Co je to těleso a z jaké je látky? Jaký je rozdíl mezi tělesem a látkou? Příklady těles: Balónek Míč Židle Sklenice džusu Květina

Látka tělesa se skládají z látek některé látky jsou směsí jednodušších látek těleso může být složeno z jedné látky nebo z většího množství látek látky mají různé vlastnosti ( barva, tvrdost, hustota, …) příklady látek - železo, sklo, cukr, umělá hmota, dřevo, voda, vzduch

Skupenství látek Pevné:……železo, dřevo, sklo Kapalné: ….. benzín, čaj, olej Plynné: …..vzduch, kyslík, helium

Rozdělení těles Pevná: lavice, stůl, kolejnice Kapalná: kapka vody, čaj v hrnku Plynná: plyn v láhvi, vzduch v pneumatice

Tělesa - jsou předměty, které nás obklopují - mají určitý tvar a objem - jsou složena z látek - mohou měnit velikost, tvar, polohu

TVAR TĚLESA Některá tělesa mají jednoduchý tvar: KOULE VÁLEC KRYCHLE Jiná tělesa mají tvar složitý : PARNÍ VÁLEC STAVBY POČÍTAČ

TVAR TĚLESA Tělesem může být také voda v lahvi, kakao v hrníčku, vzduch v míči, kapka deště……. FYZIKA zkoumá různé vlastnosti těles, jejich změny i příčiny těchto změn. TĚLESA se mohou měnit z různých příčin  mění velikost, tvar i polohu  tělesa se pohybují.

Procvičování: Urči, co je látka a co je těleso: kámen, pila, sklo, čaj ve sklenici, kyslík, kolejnice 2. Urči, z jakých látek jsou následující tělesa: špendlík, talíř, skříň, sešit, lavice, míč, kbelík písku, hrneček čaje 3. Vyjmenuj tělesa, které mají přibližně tvar koule, kvádru, válce

4. Roztřiď uvedenou skupinu látek a těles do předepsané tabulky: benzín, pero, sklo, kniha, oxid uhličitý, dřevo, olej v láhvi, plyn v žárovce, vzduch ve třídě, mléko, propan - butan látka tělesa pevná kapalná plynná

Řešení 1 Kámen pevná látka Pila pevné těleso Sklo pevná látka Čaj ve sklenici kapalné těleso Kyslík plynná látka Kolejnice pevné těleso

Řešení 2 špendlík ocel talíř porcelán skříň dřevo, kov sešit papír lavice dřevo, kov míč kůže, vzduch kbelík písku písek, plast hrneček čaje voda, porcelán

Řešení 3 Tvar koule: míč, pomeranč, zeměkoule Tvar kvádru: skříň, kniha, penál, guma Tvar válce: hrnec, tužka, sklenička, sud

Řešení 4 látka tělesa pevná sklo, dřevo pero, kniha kapalná benzín, mléko olej v láhvi plynná oxid uhličitý, propan-butan plyn v žárovce, vzduch ve třídě

POUŽITÉ ZDROJE KOLÁŘOVÁ, Růžena a kol. Fyzika 6. Praha: Prometheus, 1998, ISBN 80-7196-121-3 RAUNER, Karel a kol. Fyzika 6. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN 80-7238-210-1. 3.Doc. RNDr. Růžena Kolářová, Csc. , PaedDr. Jiří Bohuněk: Fyzika pro 6. ročník základní školy, 2. vydání 2003 Prometheus, 159 stran, ISBN 80-7196-246-5 Ilustrace: www.office.microsoft.com, vlastní zdroje, kliparty ze stránek Microsoft PowerPoint