Pracovní list Bod zvratu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Advertisements

126FIP Bod zvratu 3. týden.
Nauka o podniku Bod zvratu.
Dlouhodobý majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_18. Obsah Charakteristika dlouhodobého majetku Členění dlouhodobého majetku Pořizování dlouhodobého majetku.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Sortiment a označování zboží Zbožíznalství 1. ročník.
Kalkulace úplných a neúplných nákladů
K ALKULACE Kalkulace je postup rozpočítání nákladů na kalkulační jednici a stanovení ceny, případně zisku Kalkulační jednice – výrobek, služba.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pracovní list Kalkulace neúplných nákladů. Příklad 1: Firma vyrábí kabelky –spotřeba materiálu je 415 Kč/ks, mzdy 275 Kč/ks, ostatní variabilní náklady.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Arnošt Klesla, Ph.D. léto 2015
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Autor: Ing. Alice Horáčková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Ing. Daniela Bednáriková , Praha
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Cvičení č. 3 Produktivita, hospodárnost, životní cyklus
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Seminář 5. Racionální chování výrobce
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Finanční analýza. Finanční analýza Finanční analýza hodnotí finanční zdraví podniku zabývá se výpočtem a hodnocením poměrových ukazatelů srovnává.
Cvičení č. 3 Produktivita, hospodárnost, životní cyklus
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18_M7_Hanak TÉMA: Procenta
Ing. Veronika Dostálková MBA
Majetek podniku - Aktiva
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Kalkulace nákladů pro více výrobků
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Základy firemních financí
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
Procenta Jitka Mudruňková 2014.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Příklad postupu operačního výzkumu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Účelové a druhové členění nákladů Účelová a druhová výsledovka
Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Transkript prezentace:

Pracovní list Bod zvratu

Bod zvratu ukazuje minimální objem prodeje, od kterého podnik začne tvořit zisk při jeho výpočtu vycházíme z toho, že pokud prodej pokryje fixní náklady, pak každý další prodaný produkt vytváří zisk Bod zvratu (Break-even point) = fixní náklady = fixní náklady cena – variabilní náklady 1 ks krycí příspěvek 1 ks

Příklad: Firma potřebuje zjistit, kolik výrobků musí minimálně prodat, jestliže její fixní náklady činí 900 000 Kč, variabilní náklady na 1 výrobek činí 990 Kč a prodejní cena je 1 300 Kč. Bod zvratu = 900 000 1 300 – 990 = 2 904 ks Bod zvratu nám ukáže, zda náš prodejní záměr bude mít vůbec smysl. Pokud zjistíme, že jsme schopni prodat 2 900 kusů výrobků a bod zvratu je 2 904 ks, znamená to, že nemá smysl se do prodeje pouštět nebo bude nutné výrazně změnit náklady či cenu.

Vysvětlivky: fixní náklady variabilní náklady celkové náklady tržby Grafické vyjádření bodu zvratu: 1 000 3 000 5 000 objem výroby 7 000 v tisících Kč Vysvětlivky: fixní náklady variabilní náklady celkové náklady tržby

Příklad 1: Fixní náklady činí 950 200 Kč a variabilní náklady 265 Kč na 1 výrobek. Vypočtěte, kolik by měl činit minimální prodej při ceně: a) 490 Kč b) 505 Kč c) 512 Kč

Řešení: 950 200 / 490 – 265 = 4 224 ks b) 950 200 / 505 – 265 = 3 960 ks c) 950 200 / 512 – 265 = 3 847 ks

Bod zvratu pro více produktů Firmy většinou vyrábějí více druhů produktů, proto musíme vyjádřit bod zvratu v penězích. Bod zvratu pak vyjadřuje minimální výši tržeb, která bude potřebná k tomu, aby podnik začal dosahovat zisku. Bod zvratu pro více produktů = fixní náklady celkový krycí příspěvek : tržby

Příklad: Firma vyrábí dámské kožené a koženkové kabelky. Variabilní náklady u koženkové kabelky činí 570 Kč na 1 ks, u kožené kabelky 1 050 Kč. Cena koženkové kabelky je 890 Kč u kožené 1 650 Kč. Předpokládáme roční prodej 1 100 ks koženkových a 900 kožených kabelek. Fixní náklady činí 790 000 Kč. Položka koženková kožená plánované tržby 979 000 1 485 000 variabilní náklady celkem 627 000 945 000 krycí příspěvek 352 000 540 000 Bod zvratu = 790 000 (352 000 + 540 000) : ( 979 000 + 1 485 000) = 2 182 320 Kč Zisk začneme tvořit až po dosažení tržeb ve výši 2 182 320 Kč (pokud se nezmění poměr ve vyráběném sortimentu).

Příklad: Firma vyrábí 3 druhy výrobků: výrobek A – variabilní náklady – 72 Kč výrobek B – variabilní náklady – 59 Kč výrobek C – variabilní náklady – 81 Kč Fixní náklady činí 450 000 Kč Vypočtěte bod zvratu, který je daný výši tržeb. Položka Výrobek A Výrobek B Výrobek C plánovaný prodej 5 000 12 000 3 000 tržby 460 000 840 000 300 000 variabilní náklady 360 000 708 000 243 000

Řešení: Bod zvratu = 450 000 (100 000 + 132 000 + 57 000) : (460 000 + 840 000 + 300 000) = = 2 491 695 Kč Zisk začneme tvořit až po dosažení tržeb ve výši 2 491 695 Kč (pokud se nezmění poměr ve vyráběném sortimentu).