Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Distribuce Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 569 Klíčová slova: Distribuce, odbyt, prodejní cesta, optimální výrobce, optimální prostředek odbytu. Anotace: Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele na téma distribuce.
Distribuce
Distribuce Předpoklad úspěchu v tržní ekonomice je úspěšný prodej výkonů, prodejní cesta je souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím se zboží dostává od výrobce k zákazníkům.
Distribuce Prodejní cesta je systém, který umožňuje plynulý tok zboží, vlastnických práv ke zboží, informací a plateb za zboží, jednotlivé distribuční články plní vedle distribuční funkce další úkoly při působení na zákazníky, přetvářejí výrobní sortiment na sortiment obchodní.
Distribuce Je cesta výrobku od výrobce k zákazníkovi = jeho umístění na trhu. Zahrnuje všechny činnosti nezbytné pro přemístění zboží od výrobce na místo, kde si ho zákazníci mohou koupit. Zahrnuje veškeré činnosti společnosti, které činí produkt nebo službu dostupnou zákazníkovi.
Způsoby odbytu Přímý odbyt (zboží jde přímo od výrobce k zákazníkovi), používá se zejména u surovin a materiálu, u strojů a INV celků, ale také ho někdy užívají i firmy vyrábějící spotřební zboží.
Způsoby odbytu Nepřímý odbyt Kombinovaný odbyt (mezi výrobcem a zákazníkem je jeden nebo více prostředníků, nejčastěji obchodních firem). Kombinovaný odbyt (většina jde jako nepřímý odbyt, ale firma má zároveň své prodejny, reprezentativní a reklamní funkce).
Nepřímá distribuce MO Zákazník Výrobce Výrobce MO Zákazník VO Výrobce Dovozce MO Zákazník
Způsoby odbytu Volba způsobu odbytu závisí: na charakteru zboží, na skladovacích podmínkách a nákladech, na dopravních podmínkách a nákladech, na prodejních nákladech. Obecně u spotřebního zboží převládá nepřímý odbyt, kdy se snižuje počet odbytových cest. Klasický velkoobchod má stovky dodavatelů a tisíce odběratelů a pak může být úspora prodejních cest až 99 %.
Funkce prodejních cest Každý článek prodejní cesty plní svou nezastupitelnou roli. Jeho úspěšnost závisí na fungování celého systému. Předpokladem jsou dobré vztahy mezi výrobcem a jednotlivými články prodejních cest. Prodejní Skládá se z obchodních vztahů mezi výrobcem, mezičlánkem a konečným spotřebitelem. Logistická Zabývá se dopravou, skladováním a manipulací. podpůrná Souvisí s prodejem zboží (třídění zboží,marketingový výzkum).
Optimální výrobce Dodává včas, v požadovaném množství, sortiment v odpovídajícím množství, kvalitě, designu… stimuluje poptávku vhodnými formami propagace, využívá nástroje podpory prodeje ve vztahu k distributorům, respektuje záruční lhůty a poskytuje služby spojené s prodejem svých výrobků.
Optimální prostředek distribuce Musí mít přístup k cílovému trhu, na který výrobce směřuje, udržuje optimální zásoby výrobků odpovídající struktuře, doplňuje stimulační mix výrobce vlastním stimulačním programem, poskytuje služby spojené s prodejem, za dodání výrobků platí řádně a včas.
Kontrolní otázky: Co rozumíme distribucí? Jaké způsoby odbytu rozeznáváme? Jaký je rozdíl mezi přímou a nepřímou distribucí? Popište funkci prodejních cest. Vyjmenujte zásady pro optimálního výrobce a optimální distribuční prostředek.
Použitá literatura: MOUDRÝ, Marek a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008, 3 sv. ISBN 978-80-7402-002-5. KOZÁK, Vratislav a Pavla STAŇKOVÁ. Marketing I: základy marketingu. Vyd. 4., nezměn. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2008, 127 s. ISBN 978-80-7318-698-2. KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1.