PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz Proč žížaly nikdy nemohou dolézt až k úpatí hor, aneb, Co nám říká kognitivní věda.
Advertisements

Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Prostředí pro provoz IS Vývoj informačních systémů.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Databáze © Mgr. Petr Loskot
VIKMA05 Organizace znalostí
Věcné autority v roce 2016
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Plánování ve školní tělesné výchově
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Rozhodování 1.
Pracovní porada Pracovní list.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Lineární rovnice a nerovnice I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Pracovní porada Pracovní list.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
Logika a metody výběru vzorku
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výběr výzkumného vzorku
karel oliva Akademie věd ČR
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Informatika – Grafika.
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Pravděpodobnost a statistika
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Psychologie test.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
Co je kognitivní psychologie?
Lineární regrese.
Úvod do korpusové lingvistiky 3
Kognitivní (poznávací) procesy
Dvourozměrné geometrické útvary
Transkript prezentace:

11. 5. 2012 PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz Proč žížaly nikdy nemohou dolézt až k úpatí hor, aneb, Co nám říká kognitivní věda o kategorizaci pojmů a co z toho plyne pro organizaci znalostí v rámci knihovní a informační vědy 11. 5. 2012 PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz

Uvedení do tématu Kategorizace je myšlenkovou procedurou, kterou každý člověk provádí mnohokrát denně. Kategorizace je zásadní pro porozumění okolnímu světu a pro způsoby, kterými ho ovlivňujeme a měníme. Kategorizace je východiskem pro všechny systémy věcného pořádání informací.

Klasická teorie kategorií Klasická teorie kategorií (od starého Řecka po 19. století) kategorizaci vnímala jako činnost bezrozpornou a jednoduše definovatelnou. Kategorie = množina entit (pojmů) reálného světa, které mají společné vlastnosti. Kategorie je abstraktním pojmem nezávislým na subjektu, který provádí kategorizaci. Klasickou teorii kategorií lze označit jako objektivistickou. 3

Klasická teorie kategorií Důsledkem klasické teorie jsou mj. tyto názory (podrobně Lakoff, s. 12-13): myšlení = mechanická manipulace s abstraktními symboly mysl = stroj na zpracování symbolů (= vlastně PC) symbol = vnitřní zobrazení vnější skutečnosti mysl jako zrcadlo skutečnosti, které reflektuje logiku vnějšího světa myšlení je abstraktní a nezávislé na těle myšlení je atomistické myšlení je logické v úzkém slova smyslu 4

Trhliny v klasické teorii kategorizace Postupně byly v klasické teorii kategorií objevovány nedostatky: Ludwig Wittgenstein (1953) zaznamenal, že u členů některých kategorií nelze nalézt společné vlastnosti (objev rodinných podobností) a všiml si rozšiřování hranic některých kategorií (objev centrality) Roger Brown (1958 a 1965) všiml si různých označení pro jednu věc, jejich hierarchizace a odlišné kvality těchto pojmenování (základy bázových kategorií) Brent Berlin a Paul Kay (1969) ve své studii o základních kategoriích barev dokázali základní pravidelnosti v pojmovém uchopení barevného spektra v různých jazycích (klasická představa přičítala různým jazykům arbitrární rozdělení barevného spektra) 5

Trhliny v klasické teorii kategorizace Další dílčí poznatky z různých oborů přinesli i jiní vědci (podrobně Lakoff 28-50), až si Eleanor Roschová mohla stanovit tyto dvě zásadní hypotézy: 1) Pokud platí, že všechny členy kategorie jsou definovány pouze svými vlastnostmi, pak neexistuje člen, který by byl „lepší“ (pro označování pojmů) než jiný člen kategorie 2) Pokud definice kategorií závisí pouze na vlastnostech členů kategorie, pak je kategorizace nezávislá na lidské neurofyziologii, možnostech a omezeních percepce, schopnosti učit se a dalších parametrech, které souvisejí s kognitivním aparátem člověka. 6

Objev prototypů a bázových kategorií E. Roschová svým dlouholetým výzkumem obě hypotézy vyvrátila a potvrdila existenci dvou jevů, které se začaly označovat jako: centralita (teorie prototypů) bázové kategorie Tyto objevy se staly základem zcela nové teorie kategorií a kategorizace, která překonává klasickou teorii kategorií. 7

Centralita (teorie prototypů) Členy jedné kategorie nemají stejnou hodnotu. Některé členy dané kategorie jsou „nejlepšími příklady“ pro danou kategorii. Tyto členy se nazývají prototypy. Jejich existence byla mnohokrát experimentálně prokázána. Příklad: Skupině studentů sedících v jedné místnosti je poskytnuta informace, že za oknem sedí pták. (Ve skutečnosti tam žádný není.) Poté mají studenti říct, jaký konkrétní pták jim vytanul na mysli při sdělení dané informace. Většina studentů si vybavuje např. vrabce, kosa, sýkoru, minimum (žádní) kondora, tučňáka, pštrosa. Vrabec, kos a sýkora jsou tak (v daném kontextu) prototypy kategorie „pták“. 8

Bázové kategorie Jisté kategorie jsou užívány „přirozeněji“ než jiné, což je doloženo např. i z výzkumů schopnosti klasifikace u dětí. Tyto kategorie leží „uvnitř“ hierarchie a vztahuje se k nim řada specifických vlastností (viz Lakoff 45, 57). Jsou nazývány bázovými kategoriemi. Příklad Stromy v parku rozlišujeme obvykle podle rodů (lípa, tis, dub). Z hlediska botanické taxonomie (tedy specializované klasifikace) např. dub patří do této hierarchie: (pokr. na další straně) 9

Bázové kategorie nadříše (eukaryonta) .říše (rostliny) ..podříše (cévnaté rostliny) ...oddělení (krytosemenné) ....třída (dvouděložné) .....řád (bukotvaré) ......čeleď (bukovité) .......rod (dub) ........druh (dub zimní) .........odrůda (dub zimní převislý) Dub je tedy v dané hierarchii bázovou kategorií, kterou běžný člověk rozlišuje, když má klasifikovat entitu tohoto typu. Nadřazené kategorie jsou odvozené (umělé), podřazené kategorie dokážou rozlišit obvykle jen odborníci. Bázové kategorie lze rozpoznat jednoduchých testem: členy bázové kategorie si totiž dokážeme představit, „materializovat“ je ve své mysli. Např. „židli“ si dokážeme představit (je bázovou kategorií), nadřazenou kategorii „nábytek“ nikoliv. 10

Jak skutečně lidé kategorizují Objevy kognitivní vědy související s prototypy a bázovými kategoriemi vedly mj. k těmto poznatkům nejen o principech kategorizace, ale i lidském myšlení obecně (blíže Lakoff 14): myšlení je závislé na těle (pojmové systémy odrážejí naši tělesnou zkušenost) myšlení má imaginativní charakter (pojmy jsou zastoupeny metaforami, metonymiemi a dalšími mentální obrazy) myšlení má povahu celistvého tvaru (gestaltu) myšlení je založeno na principech efektivity, nikoliv mechanické manipulace s abstraktními symboly Tuto teorii kategorizace lze označit jako subjektivistickou, resp. jako zkušenostní realismus či experiencialismus. 11

Aplikace nové teorie kategorizace v KIV V oblasti teorie, metodiky a praxe knihovní a informační vědy lze uvažovat např. o těchto aplikacích teorie kategorií podle kognitivní vědy: prezentace hierarchických klasifikací pomocí bázových kategorií zohlednění metaforického způsobu lidského myšlení při návrhu struktury řízených slovníků (např. při definici vztahů asociace) použití prototypů jako efektivního nástroje při rešerších, resp. při analýze informačních požadavků 12

Proč tedy žížala nedoleze k úpatí hory? Z jednoduchého důvodu: protože nemá žádnou patu, takže si vůbec nemůže vytvořit pojem „úpatí“ (pokud vůbec připustíme, že pracuje s nějakým pojmovým aparátem). Jde tak o drobný doklad závislosti pojmové struktury (kategorií) na tělesném ustrojení subjektu, který kategorizuje. 13

Literatura LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda, 2006. Zejména Předmluva (s. 11-16), Část I: Kategorie a kognitivní modely (s. 17-159) a doslov překladatele (s. 587-627) 14