Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_23_FIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE 1 Stavba atomu
Advertisements

ATOM A MOLEKULA PRVEK A SLOUČENINA.
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL201 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Vzorce organických sloučenin
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 53.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Názvosloví.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL205 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Typy chemických vzorců
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_132_Molekula, chemické sloučeniny AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK,
Chemické značky a vzorce II
Částice látek Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Látkové množství, molární hmotnost
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Látkové množství, molární hmotnost
Látkové množství a molární hmotnost
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_222 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Skutečná a relativní atomová hmotnost
 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu významu látkového množství,
Výpočty v chemii RZ
Chemické značky a vzorce
Roztoky a jejich složení
Molární hmotnost, molární objem
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Atomy a molekuly.
CHEMICKÉ SLOUČENINY Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Výpočty z chemických rovnic
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_21_FIKA
Výpočet obsahu prvků ve sloučenině
Chemie – 8.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_19_FIKA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Výpočet relativní atomové hmotnosti
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ATOM A MOLEKULA PRVEK A SLOUČENINA.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
VY_32_INOVACE_05-01 Úvod do studia chemie
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Agrochemie – 7. cvičení.
Transkript prezentace:

Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_23_FIKA Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor: Mgr. Kateřina Fialová Tematická sada: Aplikační matematické úlohy v hodinách chemie Téma: Výpočet stechiometrického vzorce Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_23_FIKA 1

Prezentace je určena pro studenty středních škol. Anotace: Prezentace je určena pro studenty středních škol. Materiál je určen pro využití do hodin středoškolské chemie, a to pro účely: teorie a tvorba stechiometrického vzorce a výpočet stechiometrického vzorce. A dále pro hodiny matematiky: procvičování poměru, krácení zlomků. Zdroj: 1) Mareček A., Honza J.: Chemie – Sbírka příkladů pro studenty SŠ, Proton Brno 2001, 1. vydání, 147 stran. 2) Vacík J., Barthová J. : Přehled středoškolské chemie, SPN Praha 1996, 3. vydání, 368 stran. 2

Stechiometrický vzorec (empirický) - zaznamenává složení sloučeniny: a) udává, které atomy jsou ve sloučenině obsaženy b) vyjadřuje, v jakém poměru jsou tyto atomy ve sloučenině zastoupeny (bez ohledu na skutečný počet atomů v molekule), Př. {C3H6O2} - atomy jsou v poměru 3 : 6 : 2 3

Stechiometrický vzorec Pořadí prvků ve vzorci vyplývá z pořadí prvků v molekulovém vzorci. a) u organických sloučenin: C, H a další Př. Molekulový HCHO Stechiometrický {CH2O} b) u anorganických sloučenin: H, charakteristický nekov a další. Př. Molekulový H2SO4 Stechiometrický {H2SO4} - obvykle se uvádí ve složených závorkách {} 4

Stechiometrický vzorec Vzorový příklad: Napište sumární a stechiometrický vzorec benzenu. Vyjdeme ze sumárního vzorce benzenu: C6H6 Počty atomů v sumárním vzorci vydělíme největším společným dělitelem - tedy šesti. Stechiometrický vzorec dáme do složených závorek: {CH} 5

Stechiometrický vzorec - procvičování Př. 1: Napište sumární a stechiometrický vzorec glukosy. Sumární vzorec C6H12O6 Stechiometrický vzorec {CH2O} Př. 2: Napište sumární a stechiometrický vzorec síranu amonného. Sumární vzorec (NH4)2 SO4 Stechiometrický vzorec {N2H8SO4} 6

Výpočet stechiometrického vzorce Sloučenina má obecný vzorec AxByCz. Indexy x, y, a z zjistíme tak, že procentuální zastoupení prvků vydělíme jejich relativními atomovými hmotnostmi. w (A) w (B) w (C) x : y : z = : : Ar (A) Ar (B) Ar (C) w (A), w (B), w (C) …. hmotnostní zlomek látek A, B, C (udává se bez jednotek nebo v %) : Ar (A), Ar (B), Ar (C) …. relativní atomová hmotnost látek A, B, C (udává se bez jednotek) 7

Výpočet stechiometrického vzorce Př. 3: Chemickou analýzou látky bylo zjištěno, že obsahuje 1,848 % vodíku, 32,65 % síry a 65,18 % kyslíku. Určete stechiometrický vzorec. Relativní atomové hmotnosti dosaďte s přesností na čtyři desetinná místa, výpočty zaokrouhlujte také na čtyři desetinná místa. Sloučenina má obecný vzorec HxSyOz. w (H) w (S) w (O) x : y : z = : : Ar (H) Ar (S) Ar (O) 1,848 32,65 65,18 x : y : z = : : 1,0008 32,066 15,999 8

Výpočet stechiometrického vzorce Př. 3 – pokračování: x : y : z = 1,8465 : 1,0182 : 4,074 Výsledek krátíme nejmenším číslem a zaokrouhlíme: x : y : z = 2 : 1 : 4 Stechiometrický vzorec je {H2S1O4} tedy {H2SO4} Stechiometrický vzorec chemické látky je {H2SO4}. Zkoumanou chemickou látkou je kyselina sírová. 9