Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas
Základní informace základní důchodové pojištění Systém: PAYG, dávkově definovaný (DB), povinný, jednotný, státní, starobní+invalidní+pozůstalostní (S+I+P) Příspěvková sazba 28 % Úspěšnost výběru 98 – 100 % Počet důchodců 2,7 mil. Relace důchodu ke mzdě 41 % Výdaje 8,4 % HDP Základní výměra (1/5) + procentní výměra (4/5) Rozhodné období 30 let (po roce 1985) Valorizace v lednu podle cen a 1/3 reálných mezd
Podíl průměrného důchodu k průměrné mzdě
Základní informace soukromé důchody Penzijní připojištění se státním příspěvkem Systém: Penzijní fondy (PF), kapitálově financovaný (FF), příspěvkově definovaný (DC), státní příspěvek + daně, depozitář dozor MF + KCP ČNB (dohled nad finančním trhem) S + I + P + jednorázové vyrovnání + odbytné Počet PF 10 Počet účastníků 3,5 mil. Průměrný příspěvek / st. příspěvek 460 / 100 Kč Aktiva PF (předběžný údaj za rok 2005) 4,2 % HDP Průměrné reálné zhodnocení 1 %
Vývoj počtu účastníků
Průměrný reálný výnos
Pozitiva Zvyšující se zaměstnanost starších osob Nízký podíl chudoby mezi staršími občany Jednotnost systému Úspěšnost výběru pojistného Soukromé systémy : Vysoká účast Spolehlivost systému Zvyšující se podíl zaměstnavatelů Integrace PF
Negativa Malý rozvoj soukromých úspor Neexistence stropů Ve světě ojedinělý rozsah náhradních dob Malé výnosy soukromých fondů
Demografická situace stárnutí populace Prodlužující se střední délka života U osob, které dosáhly 60 let, dojde do roku 2050 ke zvýšení o 6,5 roku (z 22,7 u narozených v roce 1945 na 29,2 u narozených v roce 1990) Nízká porodnost Pohybující se na hranici 1,2 – 1,3 s předpokládaným růstem maximálně na hodnoty 1,7 Růst podílu osob ve vyšších věkových skupinách (zejména ve skupině nad 80 let) u věkové skupiny nad 80 let se očekává více než trojnásobný nárůst jejího podílu
Podíl osob ve vyšších věkových skupinách na celkové populaci
Srovnání dynamiky stárnutí v letech 2000 - 2050
Negativní dopad do důchodového systému Rostoucí počet důchodců doprovázený poklesem počtu ekonomicky aktivních osob Tlak na výdajovou stranu systému (stává se trvale deficitní) Systém je v současné podobě finančně neudržitelný (kumulovaný dluh do roku 2050 cca 50 % HDP a do roku 2100 již 250 % HDP)
Vývoj počtu pojištěnců a důchodců Současný právní stav při postupném zvýšení důchodového věku na 63 (resp. 59- 63) let
Dopad stárnutí do salda důchodového systému Současný právní stav při minimální valorizaci
Vládní programové prohlášení - 2007 Další postup v důchodové reformě tři etapy I. etapa parametrické změny vytvářející prostor pro další úpravy II. etapa změny v základním i doplňkovém systému III. etapa vytvoření druhého pilíře a bázi částečného vyvázání ze základního systému (tzv. opt out)
I. etapa důchodové reformy v rámci této etapy se navrhuje Pokračování ve zvyšování důchodového věku na 65 let Opatření týkající se dob pojištění (zrušení doby studia jako náhradní doby pojištění) Prodloužení potřebné doby pojištění pro nárok na starobní důchod na 35 let (resp. 20 let) Zavedení možnosti souběhu výdělečné činnosti a části starobního důchodu s možností přepočtu důchodu Změny v oblasti invalidních důchodů
I. etapa důchodové reformy Pokračování ve zvyšování důchodového věku Zvýšení důchodového věku na 65 let pro všechny Úprava důchodového věku při kratší době pojištění Věk o 5 let vyšší než je důchodový věk pro muže stejného data narození (v současné době pevně 65 let) Sjednocení věku pro nárok na „trvalý“ vdovský a vdovecký důchod Věk o 4 roky nižší než je důchodový věk pro muže stejného data narození (v současné době 58 let pro muže a 55 let pro ženy) Sjednocení věku pro dopočtenou dobu pro invalidní důchod Důchodový věk pro bezdětné ženy stejného data narození
I. etapa důchodové reformy Pokračování ve zvyšování důchodového věku
I. etapa důchodové reformy Možnost souběhu částečného důchodu s příjmem z výdělečné činnosti Zavedení možnosti postupného odchodu z trhu práce Při dosažení důchodového věku bude možné požádat o přiznání starobního důchodu ve výši jeho jedné poloviny V případě výdělečné činnosti po vzniku nároku na starobní důchod se procentní výměra důchodu zvýší o 1,5 % výpočtového základu za každých 180 dnů výdělečné činnosti
I. etapa důchodové reformy Změny v oblasti invalidních důchodů Zavedení jediné invalidity ve třech stupních (místo současných plných a částečných invalidních důchodů) v závislosti na % omezení schopnosti výdělečné činnosti I. stupeň – pokles mezi 35 – 49 % II. stupeň – pokles mezi 50 – 69 % III. stupeň – pokles nad 70 % Výše invalidního důchodu se bude lišit získávaným procentem za rok pojištění I. stupeň – 0,5 % II. stupeň – 0,75 % (odpovídá současnému částečnému invalidnímu důchodu) III. stupeň – 1,5 % (odpovídá současnému plnému invalidnímu důchodu)
II. a III. etapa důchodové reformy Vytvoření rezervy pro důchodovou reformu Zavedení plateb za náhradní doby pojištění a snížení pojistné sazby Změny v oblasti soukromých důchodů Oddělení majetku účastníků a akcionářů Povinné zachování garance nezáporného meziročního výnosu u jednoho (bezpečného) produktu, Rozšíření portfolia fondů zrušením této garance u dalších produktů s možností získat vyšší výnos III. etapa důchodové reformy Možnost dobrovolného přesměrování části příspěvků na důchodové pojištění na individuální účet u penzijního fondu (tzv. opt out)
Harmonogram červenec 2007 – ustavení politické komise I. etapa červenec 2007 – meziresortní připomínkové řízení II. pololetí 2007 – I. pololetí 2008 – projednání ve vládě a schválení v Parlamentu 2009 – účinnost právních předpisů II. etapa 2007 – koncepce 2008 – zákon III. etapa 2008 – koncepce 2009 – zákon