Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.19 Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o druzích podmětu a přísudku. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.
Druhy podmětu Druhy přísudku Základní větné členy Druhy podmětu Druhy přísudku
připomíná píseň lidovou Opakujeme: Kdejakej generál, kdejakej kaprál s flintama lidi by do pole hnal, do pole hnal proti sobě… Komu jsou metály platný v hrobě? Odkud asi text pochází? Kolik je v něm větných celků? Proč jsou v něm nespisovné výrazy? Vyhledej základní skladební dvojice, podměty označ červeně, přísudky modře z folkové písně (skupina Hop Trop) připomíná píseň lidovou 2
Řešení: Jakým větným celkem je první věta? Kdejakej generál, kdejakej kaprál s flintama lidi by do pole hnal, do pole hnal proti sobě… Komu jsou metály platný v hrobě? Jakým větným celkem je první věta? Jakým větným celkem je druhá věta? Jaký podmět je v první větě? Jaký přísudek je v první větě? Jaký přísudek je v druhé větě? souvětí věta jednoduchá několikanásobný slovesný jmenný se sponou
Podmět a přísudek ve větě tvoří základní skladební dvojici Podmět a přísudek ve větě tvoří základní skladební dvojici. V souvětí je tolik vět, kolik je v něm základních skladebních dvojic. Sotva se narodíš, už si verbíř píše, že nejsi ze zámku, ale z chýše. Kolik vět je v souvětí? Označ základní skladební dvojice. Jak se graficky zapíše uvedené souvětí, aby tvořilo sloku básně (text písně) ?
Řešení: V souvětí jsou 3 věty Sotva se (ty) narodíš, už si verbíř píše, že (ty) nejsi ze zámku, ale z chýše. nebo Sotva se narodíš, už si verbíř píše, že nejsi ze zámku, ale z chýše.
Druhy podmětu: Podmět vyjadřuje, o kom nebo o čem vypovídá přísudek. Ptáme se na něj otázkou 1. pádu KDO? CO? a PŘÍSUDKEM 1. Podmět vyjádřený vyjadřuje ve větě původce děje nebo nositele děje Př.: Maliny na mýtině se červenaly. 2. Podmět nevyjádřený a) je znám z předcházejícího textu Př.: Maliny na mýtině se červenaly. Lákaly k utržení. b) je zřejmý z určitého tvaru slovesa Př.: Zavolej mi. c) je všeobecný Př.: V obci vyhlásili poplach.
BÝT, BÝVAT, STÁT SE, STÁVAT SE Druhy přísudku: Přísudek vyjadřuje, co se vypovídá o podmětu, co nositel nebo původce dělá, co se s ním děje. 1. Přísudek slovesný - základem mohou být a) slovesné tvary jednoduché Př.: Na stromě visí poslední jablko. b) slovesné tvary složené Př.: Přijel jsi vlakem? 2. Přísudek jmenný se sponou – základem je spona a jmenná část a) spona + podstatné jméno Př.: Tatínek je lékařem. b) spona + přídavné jméno Př.: Obloha je úplně zatažená. Sponová slovesa: BÝT, BÝVAT, STÁT SE, STÁVAT SE
Najdi v následujících větách podměty a přísudky a urči jejich druhy: Kdy přijdeš domů? Současným americkým prezidentem je Barack Obama. Rostliny „vydechují“ kyslík. Doporučili bychom dětem, aby se podívaly na dokument o přírodě, který dávají dnes v televizi. „Já jsem malej, ale šikovnej!“
Řešení: Kdy přijdeš domů? Podmět: nevyjádřený (TY) Přísudek: slovesný (PŘIJDEŠ) Současným americkým prezidentem je Barack Obama. Podmět: vyjádřený (BARACK OBAMA) Přísudek: jmenný se sponou (JE PREZIDENTEM) Rostliny „vydechují“ kyslík. Podmět: vyjádřený (ROSTLINY) Přísudek: slovesný („VYDECHUJÍ“) Dnes dávají v televizi zajímavý dokument. Podmět: nevyjádřený všeobecný (ONI) Přísudek: slovesný (DÁVAJÍ) „Já jsem malej, ale šikovnej!“ Podmět: vyjádřený (JÁ) Přísudek: jmenný se sponou několikanásobný (JSEM MALEJ, ŠIKOVNEJ)
PODMĚT I PŘÍSUDEK mohou být HOLÉ Např.: Pavel mlčí. ROZVITÉ Např.: Náš Pavel stále mlčí. NĚKOLIKANÁSOBNÉ Např.: Pavel a Jitka mlčí a mlčí.
Najděte a určete holé, rozvité a několikanásobné podměty a přísudky: V zoologické zahradě si děti prohlédly kočkovité šelmy a opice. Do kina přišly děti z mateřské školy a jejich učitelky. Problém, jehož řešení stále odkládáte, je závažný. Na stěně visí malý obrázek, který jsme dostali od babičky. Kdo rozbil to okno?
Řešení: V zoologické zahradě si děti prohlédly kočkovité šelmy a opice. Podmět holý Přísudek rozvitý (v zoologické zahradě, šelmy a opice) Do kina přišly děti z mateřské školy a jejich učitelky. Podmět rozvitý několikanásobný (z mateřské školy, jejich) Přísudek rozvitý (do kina) Problém, jehož řešení stále odkládáte, je závažný. 1. věta - podmět holý, přísudek holý (jmenný se sponou) 2. věta vložená – podmět nevyjádřený (vy), přísudek rozvitý (stále) Na stěně visí malý obrázek. Podmět rozvitý (malý) Přísudek rozvitý (na stěně) Kdo rozbil to okno? Přísudek rozvitý (to okno)opice
Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 80-7238-206-3 www.office.microsoft.com Obrázky z galerie Klipart