Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3 Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2637 Název výukového materiálu: Stavba věty Autor: Mgr. Marcela Kašpárková Vytvořeno: 14. dubna 2013 Ročník: pátý Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Téma: Stavba věty Pomůcky: notebook, dataprojektor, tabule, papíry, psací potřeby Anotace: Materiál slouží k prezentaci učiva o stavbě věty a je doplněn o praktické procvičení. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. VY_32_INOVACE_17_16
Co už víme o větách Lidé mluví ve větách. Věty rozlišujeme: 1. věty jednoduché 2. souvětí Jak poznáme větu jednoduchou a souvětí? Určíme, kolik je ve větném celku sloves ve tvaru určitém. Věta jednoduchá – 1 sloveso ve tvaru určitém. Př.: Žáci cvičí. Souvětí – 2 a více sloves ve tvaru určitém. Př.: Tomáš běhá a Jana tančí. VY_32_INOVACE_17_16
Urči, zda jde o větu jednoduchou nebo souvětí VY_32_INOVACE_17_16 Urči, zda jde o větu jednoduchou nebo souvětí Medvěd spal celou zimu. Lvi pronásledují svoji kořist. Dřevaři nejdříve stromy pokácejí a pak je traktory stahují na pilu. Děti pouštějí draky, kteří se vznášejí vysoko na nebi. Sluneční paprsky dopadají na vodní hladinu. Vrzly dveře a v nich se objevila babička. Maminka se na mě zlobila, protože jsem neposlouchal, co mi říkala.
Dokonči Větu jednoduchou: Anička si …………. . Maminka …………. . Zedníci ………. domy. Pejsek …………. Sluníčko ………… Dědeček ………… Souvětí: Učitel ……… a …………. . Tatínek …, ale ………. . Jana ……….i …………… . Myslivci ……., ale i …….. Děti ………. nebo ………… Pavel……….., kde ……… VY_32_INOVACE_17_16
Spojovací výrazy v souvětích Věty v souvětích bývají spojeny spojovacími výrazy, a to mohou být: spojky (a, i, ale, protože, když, aby) zájmena (kdo, co, který, jaký, čí, jenž) příslovce (kde, odkud, kdy) VY_32_INOVACE_17_16
VY_32_INOVACE_17_16 Doplň správný spojovací výraz a urči, zda jde o spojku, zájmeno nebo příslovce Petr se snažil ze všech sil, ……… nedařilo se mu. Soused se ptal, ………. je nová adresa našeho strýce. Nová žákyně nevěděla, ……… se nachází jídelna. Na jaře vyjely do polí traktory, ……byly v zimě na opravě. Jana litovala, ….. se Petra odstěhovala. …… jsme dorazili domů, byli jsme hodně unavení. Gymnasté cvičili na hrazdě ….. na kruzích, ……. viděli jsme je i na trampolíně.
Psaní čárky v souvětí Některé věty jsou odděleny čárkou bez spojky. Př.: Tatínek jel do práce, maminka zůstala doma. Čárku píšeme před většinou spojovacích výrazů. Př.: Nemůžu jít do školy, protože jsem nemocný. Před spojkami a, i, ani, nebo čárku obvykle nepíšeme. Př.: Budeš ležet nebo půjdeš s námi? VY_32_INOVACE_17_16
Větný vzorec Větný vzorec znázorňuje stavbu souvětí. Používáme následující značky: V – značka pro větu (první, druhou, třetí) 1, 2, 3 – vyjadřuje pořadí věty v souvětí spojovací výrazy, čárky, znaménko za větou (. ? !) Př. : Děti si venku hrály s míčem a skákaly přes švihadlo. V1 a V2. Chtěli jsme jet na výlet, ale začalo pršet a my zůstali doma. V1 , ale V2 a V3. VY_32_INOVACE_17_16
Napiš vzorec souvětí Potkal jsem člověka, který procestoval celý svět. Sledovali jsme na napínavý film, když najednou něco bouchlo a my se lekli. Nevěděli jsme, kdy přijedou rodiče, proto jsme je netrpělivě vyhlíželi. Zjistil jsem, že nemám zápisník, proto jsem požádal babičku, aby mi ho koupila na narozeniny. Když jsme se vrátili z dovolené, utíkal jsem hned za kamarády, aby mi pověděli, co je nového. Domluvili jsme se s kamarády, kde se sejdeme, ale někteří nedorazili nebo nenašli místo setkání. VY_32_INOVACE_17_16