DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Dusík, fosfor.
Dusík sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Výroba kyseliny dusičné
Prvky VI.B skupiny chróm (24 Cr) výskyt: chromit - FeO . Cr2O3
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
Dusík, N.
Chemie dusíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Příprava peroxidu chromu Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A17.
Kyslík.
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Vlastnosti dusičnanu sodného – efektní motivační experiment Hořící obrázek Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_23_TERMIT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_03_.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_31_CHEMILUMINISCENCE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zajímavé chemické pokusy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemie Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bezpečnost práce v chemii
AMONIAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_26.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_14_KATALYZA Autor Mgr. Ivan Bartoš, Ph.D. Tematický okruh Chemické reakce Ročník 6. Datum tvorby 13.9.2013 Anotace Demonstrace velmi důležitého jevu: katalýzy, která probíhá i v živých organismech. Katalytické děje se hojně využívají v průmyslu. Metodický pokyn Pracovní list je určen jako výuková pomůcka se zaměřením na mezipředmětové vztahy předmětů chemie, fyzika, biologie i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu pro laboratorní cvičení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Pomůcky: velká skleněná láhev o objemu 5-10 litrů, balonek, plastová hadice, žíhací kelímek, izolepa, dutá kovová tyčinka o průměru 3-5 milimetrů Chemikálie: Cr2O3, 35 % roztok NH3 Bezpečnost: amoniak: žíravý, nebezpečný pro životní prostředí, R34,50, S1/2,26,36/37/39,45,61 oxid chromitý: zdraví škodlivý, R 20/21/22,36/37/38, S26,36/37

Postup: Nejvhodnější formou oxidu chromitého pro tuto reakci je ta, kterou získáme tepelným rozkladem dichromanu amonného (pokus známý jako „sopka na stole“). Nejprve je třeba připravit reakční aparaturu. Ke kovovému kelímku přidrátujeme zevnitř úzkou kovovou trubičku (může pomoci třeba stará anténa z televize). Konec trubičky dosahuje několik milimetrů nad dno kelímku. K hornímu konci trubičky připevníme přes plastovou hadičku balonek používaný při bezpečnostním pipetování. Ten bude sloužit pro foukání vzduchu zvenčí. Poté oxidem chromitým naplníme polovinu kovového žíhacího kelímku a zahříváme v nejteplější části plamene. Předtím jsme do skleněné nádoby nalili 50 mililitrů 35% amoniaku. Otevřené hrdlo láhve jsme zalepili izolepou, aby se vytvořily uvnitř láhve nasycené páry amoniaku bez toho, aby plyn difundoval ven z nádoby. Po rozžhavení práškového oxidu chromitého okamžitě přeneseme kelímek do láhve, a sice pomocí propálení tenké vrstvy izolepy. Horní konec trubičky musí dosahovat ven z láhve a hadička by měla být dlouhá aspoň 20 centimetrů a celá vyčnívat ven. Přidržujeme kovovou trubičku s kelímkem asi v polovině výšky nádoby a neprodleně stlačíme několikrát za sebou balonek připevněný k trubičce s kelímkem. Pozorujeme vznik oranžovo-červených jisker. Efektní je provedení reakce v zatemněné místnosti.

Vysvětlení: Mechanismus reakce je dost komplikovaný Vysvětlení: Mechanismus reakce je dost komplikovaný. Pokud reakce probíhá ve volném prostředí, je většina dusíku z amoniaku oxidována na dusík a vodu. V tomto případě nevzniká žádný oxid dusičitý. Pokud experiment provedeme v uzavřené nádobě, jako v tomto případě, potom oxidace dusíku z amoniaku probíhá až za vzniku oxidu dusnatého, který přechází na oxid dusičitý a poté na dusičnan amonný. Bezpečnost: Sloučeniny chromu v oxidačním čísle VI i III (dichroman použitý na přípravu oxidu chromitého o „velkém povrchu“) dráždí pokožku, oči a dýchací cesty. Chrom v oxidačním stavu VI je karcinogenní. Pokus provádíme nejlépe v digestoři nebo v dobře větrané místnosti. Páry amoniaku dráždí pokožku a jsou jedovaté.

Rovnice: 4 NH3 + 5 O2 → 4 NO + 6 H2O                                                     2 NO + O2  → 2 NO2                                                 4 NO + 4 NH3 + 3 O2 + 2 H2O → 4 NH4NO3                         Poslední reakce je katalyzována oxidem chromitým.

Obr. 1

Zdroje: Obr. 1: archiv autora BARTOŠ I.: Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie. Disertační práce. Praha: Př UK, 2010. [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupny na WWW: http://genchem.chem.wisc.edu/demonstrations/Default.htm