VY_32_INOVACE_SA4A_13 DUM 13. „realizace-situační intervence“
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_SA4A_13 TÉMA SADY: Sociální aktivity s dětmi a mládeží ze sociálně vyloučených lokalit NÁZEV: Realizace-situační intervence Vytvořeno: 29. 10. 2013 Autor: Mgr. Tomáš Vorochta Vyučovací předmět: Tvořivá dramatika / navazuje na předmět Dramatická výchova Ročník: IV. SOŠ Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Vychází z průřezového tématu ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE. Je zaměřen na získání dovedností potřebných k tvorbě volnočasových pro nízkoprahová zařízení pro děti a mládež s využitím ICT techniky. Žák se připravuje na realizaci sociálních aktivit s vybranou cílovou skupinou, materiál obsahuje základní informace pro tuto přípravu, úkoly pro žáka. Žák využívá při práci ICT, splněné úkoly zaznamenané v pracovním listu a prezentuje spolužákům pomocí interaktivní tabule; prezentace záznamů slouží jako podklad k diskuzi, zajímavé podněty z diskuze žák zaznamenává pomocí interaktivní tabule. Klíčová slova: situační intervence, uživatel služby, cílová skupina, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, standardy kvality sociálních služeb, sociální prevence, sociální vyloučení, nepříznivá sociální situace. Výsledky vzdělávání dle RVP: Navrhuje průpravné hry a cvičení pro děti a mládež. Spolupodílí se na tvorbě a na realizaci projektu týmového představení; naplánuje, připraví finální projekt a realizuje své vlastní představení určené k aktivní komunikaci s divákem/klientem; přijímá zodpovědnost za inscenaci jako výsledek procesu společné tvorby; ovládá základní divadelní propriety; dokáže se prezentovat v různých situacích ve skupině; prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt. Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Výukové materiály
PRACOVNÍ TEXT PRO ŽÁKA: ZÁKLADNÍ INFORMACE: Aktivity, které budete připravovat pro děti a mládež ze sociálně vyloučených lokalit budou realizovány ve spolupráci s Nízkoprahovými zařízeními pro děti a mládež (NZDM), popřípadě s organizacemi, které také splňují Standardy kvality sociálních služeb. SEZNAMTE SE S TÍMTO TEXTEM: CÍLEM NZDM JE DĚTEM A MLÁDEŽI ZABEZPEČIT: • podporu pro zvládnutí obtížných životních událostí; • snížení sociálních rizik vyplývajících z konfliktních společenských situací, životního způsobu a rizikového chování; • zvýšení sociálních schopností a dovedností; • podporu sociálního začlenění do skupiny vrstevníků i do společnosti, včetně zapojení do dění místní komunity; • nezbytnou psychickou, fyzickou, právní a sociální ochranu během pobytu v zařízení a podmínky pro realizaci osobních aktivit; • zlepšovat kvalitu jejich života; • předcházet nebo snížit zdravotní rizika související s jejich způsobem života; • lepší orientaci v jejich sociálním prostředí; • podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace.
PRACOVNÍ TEXT PRO ŽÁKA: OBSAH SLUŽBY- nyní se postupně seznámíme se základními aktivitami (intervencemi) realizovanými v NZDM ve prospěch uživatelů, jsou to činnosti na které se pracovníci zařízení dlouhodobě připravují, aby je mohli poskytnout svým klientům (tyto aktivity si následně budete moci sami vyzkoušet…) Situační intervence
PRACOVNÍ TEXT PRO ŽÁKA: Situační intervence v NZDM s jejími klienty, uživateli služby Situační intervence - Sociálně pedagogická práce v situacích s výchovným obsahem, které vznikají v prostoru zařízení. Pracovník při nich vstupuje do situací a vztahů, které nastávají navzájem mezi uživateli služby. Pracovník se pokouší přinášet kladné podněty, pomáhá předejít možné negativní situaci, nebo ji řešit a používá různé techniky, které vytváří či zvýrazní výchovný efekt situace, tak aby se klienti mohli setkat s pozitivními vzorci chování a osvojili si je.
Úkoly - zadání pro žáka Úkoly - zadání pro žáka Pečlivě si přečtěte Pracovní text. Vašim úkolem je realizovat aktivitu, pro cílovou věkovou skupinu dětí a mládeže 13-18 let v rámci Situační intervence. Dramatická situace-skupinové sezení/setkání, řešení konfliktu (pověřený pracovník /2/+klienti); v klubu se Vám od jednoho z klientů donesla prvotní informace o tom, že někteří klienti /nevíte kteří/ porušují přísný zákaz donášení drog do prostor klubu; máte také neověřenou informaci o tom, že marihuanu nabízí ostatním klientům. Svoláváte skupinové sezení a chcete především výchovně působit, ale při tom se vyhnout „poučování“, jde vám o účinnou změnu stavu! Pozor, neobejdete se bez podpory většiny klientů, proto se je musíte získat na Vaší stranu-aby pochopili a sami chtěli! Nezapomeňte dát všem klientům možnost vyjádřit se, názory zapisujte a diskutujte o nich. Při dramatizaci nemusíte nutně dojít k samotnému vyřešení problému, postačí se zaměřit na vhodnou, klientům a situaci přiměřenou komunikaci směřující k nastolení důvěry a možného řešení; nicméně mějte na paměti, ze řešíte situaci, která naznačuje porušení zákona! Ve všech směrech by realizovaná aktivita měla odpovídat poslání a cílům NZDM a jejich klientů. Realizace – připravenou aktivitu za pomoci prvků dramatické výchovy předveďte, jako týmového představení; můžete už při přípravě využít práce ve dvojicích(2 pracovníci, ostatní spolužáci jako klienti); nezapomeňte se zaměřit na aktivní komunikaci s klienty/spolužáky. Po realizaci si ihned zapište do záznamového archu poznámky, zkušenosti, které jste získali (pozitivní i negativní). Přípravu dramatizace zaznamenanou v Pracovním listu následně prezentujte spolužákům pomocí interaktivní tabule. Při prezentaci se zaměřte i na odůvodnění vašeho výběru.
Pracovní list žáka Pracovní list žáka Moje příprava dramatizace: Co vše se mi v dramatizaci podařilo : Co je třeba zlepšit, co chybělo :
Zdroj: Pojmosloví nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. In: www.streetwork.cz [online]. 2008. vyd. Praha [cit. 2013-09-02]. Dostupné z: http://www.streetwork.cz/images/download/Pojmoslovi_text.pdf