PSYCHOLOGIE NÁBOŽENSTVÍ Psychologický pohled na základní světová náboženství PhDr. Pavel Moravec PS 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PSYCHOLOGIE NÁBOŽENSTVÍ Psychologický pohled na základní světová náboženství PhDr. Pavel Moravec PS 2014.
Advertisements

Víc než 60% obyvatel světa žije v Asii Hustota obyvatel – nerovnoměrná  nejvíc Čína, Japonsko, údolí Gangy, ostrov Jáva  „mraveniště lidstva“  nejmíň.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: kultura, školství, náboženství Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 6/2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.

ISLÁM Obr.1. ISLÁM je monoteistické náboženství bylo založené prorokem Muhammadem (politický a náboženský vůdce v 7.stol.) narozeným v Mecce „Islám“ =
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
RELIGIONISTIKA představení oboru
Která náboženství znáš?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ŘÍMSKO-KATOLICKÁ CÍRKEV
Náboženství a fanatismus
Podpora v nezaměstnanosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_06
Úzká brána a cesta k životu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Šablona Islám VY_32_INOVACE_D VY_32_INOVACE_D
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vliv reklamy na společnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Člověk a zdraví Bc. Kateřina Cuperová
Psychologie test.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Úvod do středověku.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Římská republika.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
0. UKOTVENOST / IDENTITA Jakožto součást církve Kristovy nemá ČCE svůj původ ani svůj cíl sama v sobě, ale v Hospodinu, Bohu Izraele, který se v dějinách.
REFORMANDA 2030: Úvodní SWOT analýza strategické komise
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
REFORMANDA 2030: Úvodní SWAT analýza strategické komise
TÉMA: ZBOŽNOST Víra je darem Ducha svatého a zázrakem nového zrození, kdy člověk zahlédne svět biblickýma očima. Zbožnost je lidská stránka víry, tedy.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_ 32_ INOVACE _18_10_křesťanství
Globalizace Milena Tichá
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE NÁBOŽENSTVÍ Psychologický pohled na základní světová náboženství PhDr. Pavel Moravec PS 2014

Literatura

Základní světová náboženství Kmenová náboženství Hinduismus Čínské náboženství Budhismus Judaismus Křesťanství Islám Každé náboženství je dále rozčleněno do velkého množství podskupin (Küng, 2006) Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Základní světová náboženství

Náboženství v ČR (sčítání v roce 2011) Nedeklarované - 45,2 % Nevěřící - 34,2 % Římský katolicismus - 10,3 % Jiné náboženství - 9,4 % různá odvětví buddhismu - 0,061% Islám - 0,035% judaismus - 0,015% Protestantismus - 0,8 %

Kmenová náboženství

Kmenová náboženství Kmenovými náboženstvími míníme to, co je nazýváno „primitivními“ náboženstvími Animismus, magie, rituály Teorie vývoje náboženství Magie → náboženství → věda – August Comte Původní monoteismus → polyteismus → monoteismus - Lang, Schmidt (Štampach,2008) Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Kmenová náboženství Dnes se kloníme k názoru, že prapůvodní náboženství nelze nalézt a spíše hovoříme fázích a epochách, resp. o vrstvách a strukturách, které se vzájemně překrývají Dějiny nelze vzít zpět (nelze se vrátit do období před kolonizací Afriky, Ameriky nebo Austrálie) (Küng, 2006) Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Hinduismus Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Hinduismus Původní náboženství Indie Název Hinduismus vytvořen Evropany, jedná se spíše o soubor náboženství Oproti křesťanství, islámu a budhismu nemá jednotný původ, hovoříme o něm od 1. stol. BC Obyvatelstvo děleno na kasty: „klerikální“ vrstva brahmánů Vaišjové (obchodníci) Šúdrů (otroci) „nedotknutelní“ – nepatří k žádné kastě, cca 150 milionů, Ghándí je nazval „božími dětmi“ Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Hinduismus Védy = posvátné texty Víra v reinkarnaci Sexualita jako integrální součást náboženského projevu (kamasutra) Bohové-tzv. Trimurtí – Brahma,Višnu, Šiva Posvátná koupel v řece Ganga, svátek Holi M. Ghándí (1869 – 1948) duchovní vůdce, filosof, hlavní osoba hnutí za nezávislost Indie aktivní, ale nenásilný odpor (Ahimsá), inspirován Džinismem Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Čínské náboženství Konfucianismus Filosofický systém státního uspořádání → podpora náboženství pokud největší úctu má panovník Konfucius – 6. st. AC, učenec podobný řeckému Sokratovi posun náboženství od mytologie k filosofii Důraz na mezilidské vztahy (úcta ke stáří),hierarchie Celostní pohled na člověka Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Čínské náboženství Taoismus zakladatel Lao-c, 4. stol. AC Důležitá kniha: Tao-te-ťing Tao = cesta, pohyb, neuzavřený systém, transcendentno jin, jang – protikladné síly, mužský a ženský princip Později měl na Čínu velký vliv budhismus Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Budhismus Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Budhismus Zakladatel Sidharta Gótama (Buddha = osvícený), 5. stol. BC Nábožensko-filosofický systém, někdy označován jako „ateistické náboženství“ Buddha sebe vnímal jako lékaře, který chce pomoci trpícím najít vysvobození – v tom se podobá dnešnímu psychoterapeutovi Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Budhismus Strast, ze které se má člověk uzdravit = lpění na vlastním já → odpoutat se od vlastního já 4 vznešené pravdy Co je to strast? → život je strast (ve všem je strast) Jak vzniká strast? → ze závislosti na věcech, z chtivosti Jak zaniká strast? → ukončením závislosti Jak překonat strast? → rozumnou střední cestou – dodržování ušlechtilé osmidílné stezky Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Budhismus 3 stol. BC – rozmach buddhismu (císař Ašoka – ideál buddhistického panovníka) Hlavní proudy buddhismu: máhajána, theraváda, vadžrajána, zen Jung byl inspirován buddhistickými mandalami

Judaismus Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Judaismus Náboženství Židů Základní knihou je Starý Zákon Důležité milníky: Odchod z egyptského otroctví (1200 BC) Usazování v zaslíbené zemi Období království (Saul, David, Šalamoun) → rozdělení království Babylonské vyhnanství a návrat z něj (537 BC) Nadvláda Řeků a pak Římanů Roku 72 AC zničení jeruzalémského chrámu, Židé rozptýleni do celého světa Po 2. svět. válce se Židé vracejí na původní území, 1948 – vznik státu Izrael Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Judaismus Dnes čtyři směry: Ultraortodoxní – přísné dodržování norem, odmítání přizpůsobování se dnešku (televize, noviny), uzavírají se do ghet Ortodoxní – odmítnutí kritického studia Bible, bohoslužba v řeči místní země apod. Konzervativní - si uchovává pevné vazby k tradičnímu studiu a zbožnosti, avšak uznává i historický vývoj judaismu. Hodně v USA. Reformovaní – snaží se především o reformu liturgie (kratší kázání, sborové zpěvy, ženy rabínky) Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Křesťanství Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Křesťanství Zakladatel Ježíš Kristus Hlavní kniha – Nový zákon Důležité historické epochy: 1 – 3 stol. – pronásledování, katakomby, skrytá a činná církev Konstantinovský obrat – 313 – křesťanství se postupně propojuje s císařstvím 1054 – velké schizma Středověk – silná církev propojená s mocí Luther a další velké rozdělení Novověk – kritika církve, ateismus 1963 – 65: II. vatikánský koncil – církev se znovu otvírá světu a vyjadřuje vůli vézt s ním dialog Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Křesťanství Dnes tři hlavní směry: Katolíci – centralizace na Řím, důraz na tradici Pravoslavní (ortodoxní) – Rusko a blízký východ, každá oblast má svého patriarchu, dlouhá liturgie Protestanté (evangelíci, reformovaní) – množství dalších církví, každá z nich má své učení, velký důraz na studium Bible Hlavní směry se dále štěpí navenek – např. protestanté: Slezská církev augsburského vyznání, Církev ČS husitská… uvnitř – např. konzervativní katolíci, liberálové… Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Islám Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Islám Zakladatel Mohamed (7.stol.) Hlavní kniha: Korán Víra v jedinost Boží a božské poslání Mohameda Pět pilířů víry Vyznání víry Modlitba - pětkrát denně Půst - v měsíci Ramadánu (od úsvitu do soumraku) Almužna chudým Pouť do Mekky Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Islám Sunité – 90% muslimů, uznávají nástupce Mohameda, systém právních a etických zásad Šíité – nástupci Mohameda jsou členové jeho rodiny Židovství – náboženství Božího lidu a území Křesťanství – náboženství Božího Syna Islám – náboženství Božího slova Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Islám - nepřítel západní civilizace? Po pádu komunismu převzal na Západě islám roli nepřítele Obraz nepřítele odlehčuje: „My za nic nemůže, to oni…“ Obraz nepřítele spojuje Obraz nepřítele polarizuje – všechno se vtěsnává do schématu přítel – nepřítel Obraz nepřítele aktivizuje: „ Musíme se bránit proti těm, kdo jsou cizí…“ Sebekritická otázka pro křesťany: Nebývá negativní obraz islámu srovnáván s ideálním obrazem křesťanství? (Küng, 2008) Respekt asi ve 20%, 50% věřících má z psychologie strach. Bojí se, že by je psycholog připravil o víru. Ten je však může připravit maximálně o karikaturu víru.

Islám – bojovné náboženství? Ve všech náboženstvích se vyskytuje problém násilí Islám je bojovné náboženství – Mohamed byl nejen prorokem, ale i bojovníkem Džihád (svatá válka) doslova znamená námaha, úsilí – morální nasazení pro Boha proti vlastní nedokonalosti Jen v nejkrajnějším případě má být podle mnoha muslimů chápán jako válka proti nevěřícím

Jeruzalém – místo smíření?

Náboženství a násilí Když budeme chtít, tak v každém náboženství najdeme tendence k násilí Všechna náboženství ale také vedou k lásce a smíření Povrchní chápání náboženství může vézt člověka k prosazování vlastních cílů - on sám dá Boha až na druhé místo a sebe umístí místo něj Pak se náboženství snadno stane nástrojem násilí

Současné proměny náboženství Díky globalizaci a svobodě máme v naší západní civilizaci přístup k informacím o různých náboženstvích Náboženství se odděluje od kultury a politiky stává se více soukromou záležitostí jedince Supermarketová náboženská kultura – z každého náboženství si člověk vybere jen to, co se mu hodí → z tohoto duchovního guláše“ mu nemusí být dobře – chybí zde společný základ Tato mnohotvárnost paradoxně způsobuje ztrátu náboženské identity a reakcí na ni je náboženský fundamentalismus (až terorismus odvolávající se na náboženství)

Mezináboženský dialog Nechceme spolu bojovat Nechceme toho druhého „předělávat“ či lákat k našemu náboženství Nechceme se jen tolerovat („každý má svou pravdu“), ale uznat, že naše vidění a poznání je jen ohraničené a dějinně podmíněné Chceme si zachovat vlastní identitu a zároveň se obohatit tradicí toho druhého

Mezináboženský dialog Jak ale ideál mezináboženského dialogu aplikovat na náboženství zaštiťující se Boží autoritou? Je rozdíl mezi plností zjevené pravdy a lidskou schopností tuto pravdu plně přijmout a pochopit

„Nová“ náboženství? Ještě dnes je slovo vědecký chápáno jako pravdivý 19. stol. – pol. 20. stol. na Západě – věda jako náboženství Ještě dnes je slovo vědecký chápáno jako pravdivý Současná věda je však natolik specializovaná a komplikovaná, že nemůže nabízet celkový obraz světa Proto i věda si již nenárokuje monopol na pravdu - existují i jiné přístupy ke skutečnosti – umělecký, filosofický, náboženský…

„Nová“ náboženství? Umění jako náboženství Dějiny umění a náboženství nejde od sebe oddělit Divadla, koncertní síně – „chrámy“ moderní doby Megakoncerty jako „náboženské shromáždění“

„Nová“ náboženství? Patriotismus a nacionalismus jako náboženství Globalizace může způsobovat obavy ze ztráty vlastní identity → příslušnost k určitému náboženství je jednou z forem identity člověka → roste fundamentalismus

„Nová“ náboženství? Politická ideologie jako náboženství Fašismus, komunismus Totalita jako karikatura náboženství (sochy, sjezdy, „světci“, „inkvizice“)

„Nová“ náboženství? Sportovní události jako novodobé náboženské rituály Hráči se pohybují podle daných pravidel s „rituálními“ předměty (míč, puk) Dav je v tranzu … je zde tak velký rozdíl od náboženských rituálů divochů?

Seznam použité literatury Küng, H. (2006) Po stopách světových náboženství. CDK, Brno. Halík, T. (2006). Prolínání světů. Nakladatelství Lidové noviny, Praha. Říčan, P. (2002). Psychologie náboženství. Portál, Praha. Říčan, P. (2007). Psychologie náboženství a spirituality. Portál, Praha. Štampach,I.(2008). Přehled religionistiky. Portál, Praha.