Ekonomika Inflace 4. Ing. Miroslava Farmačková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dlouhodobý majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_18. Obsah Charakteristika dlouhodobého majetku Členění dlouhodobého majetku Pořizování dlouhodobého majetku.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
VY_32_INOVACE_LID_19 Ukončení pracovního poměru. Obsah Způsoby ukončení pracovního poměru Dohoda Výpověď Okamžité zrušení Zrušení ve zkušební lhůtě Uplynutí.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ INFLACE Obr. 1 Inflace.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
Majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_19. Obsah: Definice podniku Definice majetku podniku Rozdělení majetku ze dvou hledisek Aktiva – dlouhodobý a oběžný.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Ekonomika Operativní a zpětný leasing 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_02.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Ekonomika Metody sestavování rozpočtů 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_07.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Obchod, trh Základy hospodaření.
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Ing. Alice Horáčková
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
Mezinárodní hotelnictví
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomika– národní hospodářství
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Ekonomika– národní hospodářství
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Měření makroekonomických agregátů
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ing. Veronika Dostálková MBA
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomie INFLACE. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Název projektu: ICT ve výuce
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Ekonomika Inflace 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_16

Inflace

Inflace inflace je definována jako projev ekonomické nerovnováhy, jehož vnějším znakem je růst cenové hladiny pokud dochází k poklesu cenové hladiny, označuje se tento proces jako deflace desinflace = zpomalení tempa růstu cenové hladiny akcelerovaná inflace = zrychlení tempa růstu cenové hladiny

Míra Inflace k vyjádření velikosti inflace se používá míra inflace (r), která se vypočítá dle vzorce: Pt - P (t-1) r = ----------------- * 100 [v %], kde P (t-1) r … míra inflace Pt … cenová hladina v čase (roce) t P (t-1) … cenová hladina v předchozím období (roce)

Druhy inflace Zjevná Potlačená Skrytá

Zjevná a potlačená inflace zjevná (otevřená) inflace pokud je ekonomická nerovnováha spojena s růstem cenové hladiny potlačená (blokovaná) inflace státní orgány mají možnost administrativními opatřeními růst cen brzdit či dokonce zastavit, ale nejsou schopny odstranit příčiny inflace projevy: růst úspor, existence nedostatkových zboží, rozvoj černého trhu, trvají-li příčiny inflace a dosáhnou-li určitého rozsahu, je nutné po určité době administrativní ceny přizpůsobit a obnovit rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou potlačená inflace se nakonec přemění na inflaci otevřenou

Skrytá inflace skrytá inflace v oficiálních cenových indexech, které měří cenovou hladinu, není zachycen vývoj cen výrobků a služeb produkovaných stínovou ekonomikou cenové indexy potom nevykazují skutečný růst cenové hladiny v tomto případě hovoříme o skryté inflaci

Členění inflace kvalitativní hledisko mírná (plíživá) inflace do 10% lidé ji považují za přijatelnou a nesnaží se zbavovat peněz ve prospěch reálného bohatství pádivá (cválající) inflace nad 10%, dvou či trojciferná tempa růstu, tzn. 20%, 100%, 200%, … peníze ztrácejí svoji kupní sílu, lidé se jich snaží držet co nejméně hyperinflace čtyř a více ciferné tempo růstu je extrémní případ cválající inflace, peníze přestávají vykonávat své funkce, částečně dochází k barteru (směna zboží za zboží)

Inflace - opakování Určete, zda jsou výroky pravdivé: P – pravda / N - nepravda Vnějším znakem inflace je růst cenové hladiny. Desinflace znamená zpomalení tempa růstu cenové hladiny . Potlačená inflace se často mění v inflaci skrytou. Hyperinflace je extrémním případem cválající inflace. U mírné inflace do 10% peníze výrazně ztrácejí svoji kupní sílu. P N

Zdroje ŠVARCOVÁ, Jena a kol. Ekonomie, Stručný přehled. Zlín: CEED, 2010, ISBN 978-80-87301-00-5. KLÍNSKÝ, Petr a kol. Ekonomika, Ekonomická a finanční gramotnost. Praha: EDUKO, 2012, ISBN 978-80-87204-65-8. ZLÁMAL, Jaroslav; MENDL, Zdeněk. Ekonomie nejen k maturitě-1. díl, Obecná ekonomie. Kralice na Hané: Computer Media, s.r.o., 2008, ISBN 978-80-86686-98-1. AUTOR NEUVEDEN. Ceskatelevize.cz [online]. [cit. 10.10.2012]. Dostupný na WWW: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/214616 Archiv autora