Rozštěp neurální trubice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Advertisements

POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
POHLAVNÍ CHOROBY výklad a opakování Název: VY_32_INOVACE_Pohlavni_choroby Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí,
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Poruchy glukozové tolerance v těhotenství Zdravotní výbor PSP MUDr.Pavel Antonín.
Proč je nutno začít s léčbou neplodnosti včas MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Lucia Neupauerová, Jana Kopuletá , Kamila Matušková, Simona Peňáková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Downův syndrom Vypracovali: Radek Otáhal, Lukáš Opatřil, Ján Motešický, Zdislava Nováková, Jakub Mituník, Prezentuje: Timotej Pažitný.
Fetální alkoholový syndrom (FAS)
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Syndrom fragilního X chromosomu (syndrom Martinův-Bellové)
Název vzdělávacího materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Rozštěpy rtu a patra Petra Bajerová Marie Bartošíková
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Angelmanův syndrom (AS)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Wolf-Hirschhorn syndrom
Poměr v základním tvaru.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Vývojová psychologie Prenatální období.
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PODPORUJME DĚTI, ALE NEPŘEKÁŽEJME JIM V JEJICH UČENÍ
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Genetické patologické stavy
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Ztráta dvojčete v těhotenství, při porodu a krátce po narození
Di George syndrom Jakub Rada, Veronika Sedláčková, Zuzana Pazdičová, Simona Patronová, Lucia Maceková, Simona Oravčíková.
Název projektu: Moderní škola
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Rozštěp neurální trubice
Poměr v základním tvaru.
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Inkontinence Michaela Matoušková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Rozštěp neurální trubice Klára Přichystalová Ondřej Sebera Jakub Ponížil Peter Salgó

Rozdělení Akranie/anencefalie akranie = chybění lebečního krytu s výhřezem mozkových struktur anencefalie = chybění lebečního krytu a mozkové tkáně nad úrovní očnic, tato vada je zpravidla následkem předchozí akranie, při které toxické působení plodové vody zničí vyhřezlou mozkovou tkáň Cefalokéla (defekt lebního krytu s výhřezem nitrolebních struktur) Meningokele cranialis - výhřez pouze mozkových blan Meningoecephalokele - výhřez mozkových struktur a mozkových blan Meningohydroencephalokele

Spina bifida SPINA BIFIDA OCULTA: uzavřený rozštěp páteřních obratlů, při kterém nedochází k výhřezu míšních obalů a míšní tkáně SPINA BIFIDA APERTA: Meningokele spinalis Rozštěp obratlových oblouků s cystickým rozšířením subarachnoidálního prostoru Neurologické nálezy normální Léčba: chirurgická Meningomyelokele Subkutánně meningový vak obsahující hřbetní míchu a míšní nervy Prevalence 0,6 – 1,2 na 1000 živých porodů Neurologické projevy: lehké akrální oslabení až motorické deficity DKK, často s asymetrickým nálezem a poruchou troficity, s postižením sfinkterů Léčba: chirurgická časná Meningohydromyelokele V meningovém vaku se nacházející hřbetní mícha jest cysticky dilatovaná Závažnost neurologických projevů dle lokalizace a velikosti cystického rozšíření míchy Velmi vzácné

Myeloschisis Kompletní dorzální rozštěp míchy vzniklý následkem neuskutečnění neurulace Hřbetní mícha dorzálně otevřena Všechny rozštěpy neurální trubice mohou být otevřené či uzavřené, tedy kryté kůží či nikoliv

Prevalence RNT patří k nejčastějším typům vrozených vad Prevalence všech RNT je 1.4–1.6 na 1 000 novorozenců Prevalence hernií mening a mozku je 1:2000 živě narozených dětí Častější je výskyt u bílé než černé populace Závislost na geografické lokalitě: nejvyšší prevalence je udávána ve Velké Británii a nejnižší v Japonsku Častější je výskyt u chudé populace trpící podvýživou

Genetický podklad VVV s komplexní dědičností multifaktoriální choroba (podíl více genů a vnějších faktorů) Deficit kyseliny listové Matky diabetičky Léky na epilepsii aj. Vada s nízkou četností (< 1%) RNT je součástí mnoha jiných syndromů (Meckelův sy, Fronto-nasální dysplázie aj.)

Riziko opakování RNT pro příbuzné Edwardsův vzorec r = r – riziko postižení p – relativní četnost choroby v populaci Pro příbuzné 1.stupně Je-li postiženo více příbuzných 1.stupně, násobíme výsledek jejich počtem. Frekvence RNT = 0,0009 r = 0,0009 = 0,03 → 3% B) R = 2 0,0009 = 0,06 → 6%

Preventivní opatření Před graviditou Zlepšení životního prostředí vede ke zvýšení prahové hodnoty (určité množství predispozic a vnějších faktorů, kdy už dochází k manifestaci znaku) Reprodukce v optimálním věku Prevence mutací, infekcí Vitamínová prevence (prekoncepčně a v graviditě vysoké dávky kys. listové) Vysadit některé léky (antiepileptika)

Diagnostika RNT I. trimestr II. trimestr UZ: zjišťujeme prakticky pouze závažné stavy CNS jako anencefalie apod. II. trimestr Biochemický screening: zvýšené hodnoty AFP odkazují na možný výskyt RNT  UZ UZ: podrobné vyšetření CNS, příp. indikována MR Potřeba stihnout vše do 24. týdne gravidity Vysoké hodnoty AFP zejména u nekrytých RNT Důkladná diagnostika pro naplánování případné adekvátní perinatální a postnatální péče (porod císařským řezem ve specializovaných centrech)

Etické a právní aspekty odmítá-li pacient doporučované vyšetření (negativní revers) na žádost těhotné je možná interrupce do 12. týdne gravidity svědčí-li pro umělé přerušení těhotenství genetické důvody, lze uměle přerušit těhotenství nejpozději do 24. týdne gravidity Závisí na závažnosti RNT, vždy konzultace i s budoucím ošetřujícím lékařem. Rodiče se rozhodují na základě všech možných získaných informací. zákon požaduje tzv. poučený souhlas pacienta (pozitivní revers) - invazivní metody prenatálního vyšetření plodu

Zdroje http://tresen.vscht.cz/kot/wp-content/uploads/06.pdf Přehled embryologie člověka; Čech, Horký, Sedláčková, Brno 2011 http://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/deti-se-zdravotnim-postizenim/deti-s-jinym-zavaznym-zdravotnim-znevyhodnenim/vrozene-vyvojove-vady/vrozene-rozstepove-vady-neuralni-trubice-plodu.shtml