Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

OTA PAVEL. Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Karel Čapek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Mgr. Marie Havránková KAREL ČAPEK Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_300 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 2. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mýty a pověsti Tematická oblast
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Nováková Jana
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 3. Téma: Demokratický proud české meziválečné literatury Tematický okruh:Literatura Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: listopad 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA032 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA032 Anotace: Vysvětlení pojmu Demokratický proud meziválečné literatury, dílo a tvorba nejvýznamnějšího představitele tohoto proudu

Demokratický proud české meziválečné literatury demokraté (stejně jako celá společnost) ovlivněni atmosférou doby: 1. světová válka Velká říjnová socialistická revoluce v Rusku rozpad R-U založení ČSR světová hospodářská krize nástup fašismu 2. světová válka

pragmatisté autoři demokratického proudu byli tzv. pragmatisté - pragmatismus = filozofický směr 20. století v USA, kriteriem pravdy je užitečnost a skutečnost, zkušenosti všichni autoři přispívali do Lidových novin, kde se shromažďovala demokratická inteligence

Autoři kolem Lidových novin Karel Čapek Josef Čapek Karel Poláček Eduard Bass

Karel Čapek 1890 - 1938 český prozaik, dramatik, novinář, básník a překladatel, literární, divadelní a výtvarný kritik, estetik a filozof, filmový libretista

Život narodil se v Malých Svatoňovicích na Náchodsku měl 2 sourozence, bratr Josef (Povídání o pejskovi a kočičce) sestra Helena (Moji milí bratři) dětství prožil v Úpici (jeho otec byl lékařem v Malých Svatoňovicích) studoval na gymnáziu v Hradci Králové a v Brně, dále pak na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, poté v Berlíně a Paříži od roku 1917 redaktorem Národních listů od roku 1921 redaktorem Lidových novin

PEN a Pátečníci v roce 1921 až 1923 působil jako dramaturg a režisér vinohradského divadla prvním představitelem Československého PEN klubu (sdružení spisovatelů) v letech 1925-1933 předsedou československého PEN klubu od roku 1925 přátelský kontakt s T. G. Masarykem - jeho politické a filozofické názory zaznamenal v knihách "Mlčení s T. G. M.", "Hovory s T. G. M." a "Nablízku T. G. M." patřil ke skupině intelektuálů, jimž se říkalo pátečníci (scházeli se v pátek)

Olga Scheinpflugová roku 1935 se oženil se svou dlouholetou přítelkyní herečkou Olgou Scheinpflugovou poslední roky prožili společně ve Staré Huti u Dobříše (Památník Karla Čapka) záliba v cestování a práci na zahradě, vztah k zvířatům

25. 12. 1938 K. Čapek zemřel roku 1938 vydal neoficiální stanovisko k současné politické situaci a musel snášet kampaň tisku proti své osobě odmítl emigraci do Anglie 25. 12. 1938 zemřel na zápal plic a současně na rezignaci po psychické stránce a vyčerpáním kvůli mnichovské dohodě (29. 9. 1938) a politice celkově je pohřben na Slavíně v Praze

Dílo ovlivněno technickým vývojem společnosti, expresionismem a láskou k přírodě a zvířatům využívá bohatou slovní zásobu, neobvyklá slova, rozvitá souvětí

vnitřní svět jedince a jeho pohled na život utopické představy světa Hlavní témata vnitřní svět jedince a jeho pohled na život utopické představy světa varování před zneužitím vynálezů a techniky

Povídky Povídky z jedné kapsy Povídky z druhé kapsy Trapné povídky Boží muka

Cestopisné fejetony a pro tvorba děti Cestopisné fejetony Italské listy Anglické listy Výlet do Španěl Obrázky z Holandska Cesta na sever   pro děti Dášeňka čili život štěněte Devatero pohádek a ještě jedna od Josefa Čapka jako přívažek

Romány romány Továrna na absolutno Krakatit Válka s mloky První parta Život a dílo skladatele Foltýna (nedokončeno) románová noetická trilogie Hordubal Povětroň Obyčejný život

Loupežník Ze života hmyzu R.U.R. Věc Makropulos Bílá nemoc Matka Dramata Loupežník Ze života hmyzu R.U.R. Věc Makropulos Bílá nemoc Matka

Spolupráce s bratrem Josefem Čapkem Ze života hmyzu Adam stvořitel Lásky hra osudná Krakonošova zahrada Zářivé hlubiny

1. TVŮRČÍ OBDOBÍ (DO ROKU 1921) Krakonošova zahrada – dílo píše se svým bratrem (objevuje se vtip a humor) Trapné povídky - jedno z prvních samostatných děl, kde hledá smysl života a možnosti poznání pravdy Loupežník - 1. divadelní hra, kde řeší mezigenerační vztahy, výbojné mládí a pokrytectví dospělých

utopické romány a dramata 2. TVŮRČÍ OBDOBÍ (1921 - 1927) utopické romány a dramata Čapek varuje před zneužitím vynálezů a techniky řeší otázku osobní zodpovědnosti každého vynálezce

Drama - R.U.R. drama R.U.R. (Rossum‘s Universal Robots) v tomto díle poprvé použito slovo "robot" (vymyslel ho Josef Čapek) varování před případnými negativními vlivy techniky na lidstvo (zhudebněno roku 1977)

Drama - Ze života hmyzu alegorické drama tulák prochází světem a jednotlivé druhy hmyzu přirovnává k lidem (fintivé motýly, poživačné jepice, mamonivé chrobáky hierarchie - despotičnost mravenců - symbolika diktatury

Drama - Věc Makropulos v tomto díle je hlavní hrdinkou barová tanečnice Emilia Márty vypije elixír mládí (nesmrtelnosti) z dílny jejího otce alchymisty žije více jak 300 let ale v podstatě ji nic netěší vše se opakuje a život ztrácí svou základní hodnotu zhudebněno Leošem Janáčkem

Román - Krakatit utopistické prvky o vynálezci Prokopovi, který vynalezne třaskavinu, jež je schopna zničit celý svět hlavní myšlenka - zodpovědnost vědce za své dílo (ochrana díla, aby nebylo zneužito)

Utopický román – Továrna na absolutno nadčasové dílo lidstvo získá od českého vynálezce Ing. Marka vynález motoru, kterému může jako palivo sloužit jakákoliv látka s takovým zdrojem získá lidstvo blahobyt při spalování se ale uvolňuje záření - absolutno, které dělá z lidí náboženské fanatiky lidí přibývá a započne chaos nakonec vypukne válka, která končí úplným vyčerpáním pak si teprve lidé uvědomí viníka a všechny motory zničí

3. TVŮRČÍ OBDOBÍ (1927 - 1933) Období povídek a novinářské prózy (fejetony, sloupky, apokryfy, cestopisy) Povídkové knížky Povídky z jedné a druhé kapsy (detektivní náměty) - vystihují různé životní situace a různé charaktery lidí

Povídky z jedné a druhé kapsy např. v povídce Ukradený kaktus (Povídky z druhé kapsy) se vypráví o panu Holanovi, který měl velkou sbírku kaktusů jeden velmi vzácný mu byl ale ukraden on se rozhodne dát do novin zprávu, že kaktus byl nakažen velmi vzácnou plísní tato zpráva zloděje vyplaší natolik, že se přizná Pan Holan ale zjišťuje, že jde o opravdového milovníka kaktusů, a tak se nad ním slituje a nakonec mu sponzoruje zkoumání kaktusů v Mexiku

Povídky z jedné a druhé kapsy např. v povídce Básník - vysvětluje surrealismus – opilý básník napíše podvědomě zdánlivě nesmyslnou básničku o automobilové nehodě, a pak se ukáže, že ta báseň věrně odráží realitu: „Labutí šíje, ňadra, buben a činely“ = číslo auta

Prozaická tvorba Apokryfy - biblická tematika Cestopisné fejetony - inspirace ze svých cest, často cestoval společně s Olgou Devatero pohádek - soubor pohádek o lidských zaměstnáních Zahradníkův rok - soubor fejetonů o zahradničení a povaze českého člověka Jak se co dělá - soubor fejetonů, vtipné pojednání o tom, jak se dělá film, divadlo a novinařina (1938)

4. TVŮRČÍ OBDOBÍ - NOETICKÉ OBDOBÍ (30. LÉTA) ovlivněno pragmatismem a odhalováním podstaty zobrazuje různorodost pohledu každého člověka na pravdu

Román Hordubal hlavní postava Juraj Hordubal odchází do Ameriky za prací doma nechává ženu s dítětem po několika letech se vrací a je rozčarován manželka má poměr s čeledínem dcerka ho nepoznává sousedé se k němu nehlásí nakonec ho zavraždí žena s milencem vražda se řeší ze 3 různých úhlů pohledů

Novela Povětroň z trosek letadla je vytažen neznámý člověk tři svědci (zdravotní sestra, básník a jasnovidec) si tak na základě vlastních představ a zkušeností vytvářejí představu o umírajícím (na základě toho, jací sami jsou)

Próza Obyčejný život úředník v penzi líčí svůj "obyčejný život" v pamětech zamýšlí se nad ním dochází k přesvědčení, že se vlastně skládá z mnoha osobností, které dohromady tvoří jeho osud

5. TVŮRČÍ OBDOBÍ (1935 - 1938) – DÍLA S PROTIFAŠISTICKÝM NÁMĚTEM román Válka s mloky upozorňuje svět na nebezpečí fašismu fašismus přirovnává k novému druhu mloků, kteří byli objeveni a kteří se skvěle učí novým pracím. Lidé je proto využívají jako levnou pracovní sílu pro stavbu pod vodou dojde ale k přemnožení mloků a ti začínají odstřelovat kusy pevnin, aby měli kde žít (prostor) lidé proti nim nemají jak zasáhnout, protože většina jejich průmyslu i vojenské síly je přímo závislá na mlocích Čapek zde ovšem nakonec dá lidstvu ještě jednu šanci díky tomu, že nechá "civilizované" mloky válčit s těmi "divokými", čímž dojde k jejich vzájemnému vyhubení

Drama Bílá nemoc reaguje na rozpínavost třetí říše záhadná bílá nemoc začne hubit všechny lidi na světě jediný, kdo na ni zná lék, je doktor Galén ten ale svůj lék poskytne pouze tehdy, když všichni vládcové slíbí, že zanechají válek Diktátor Maršál však odmítá něco takového udělat a chystá naopak útok na oslabené soupeře nakonec ale i on onemocní, a proto přijímá nabídku doktora Galéna ten je však těsně před cílem ušlapán davem zfanatizovaným vidinou uskutečnění války

Experimentální antifašistické drama Matka 1938 – těsně před našim napadením vybízí k boji proti zlu otevřeně vyzývá k boji proti fašismu matka Dolores (v podání O. Scheinpflugové) ztratí postupně skoro celou rodinu, má schopnost mluvit se svými mrtvými → dozvídá se, proč zemřeli

Matka a její rodina první zemře její manžel v Africe při plnění nesmysleného rozkazu poté syn Ondra při léčení malárie syn Jiří (letec) zahyne při překonávání výškového rekordu nakonec dvojčata Petr a Kornel, kteří padli na barikádě

Mužský a ženský pohled na život objevuje se zde rozdílný mužský a ženský pohled na život pro ženu je nejdůležitější rodina X pro muže čest, touha něco dokázat, někomu pomoci, bojovat za ideály = důvody, proč zemřeli její synové a manžel

Proti zlu se musí bojovat matce už zbývá jen nejmladší Tony, který je vychováván tak, aby byl stranou veškerého dění země je napadena nepřítelem, ženský hlas v rádiu vyzývá, aby šli všichni bojovat za vlast, matka ten hlas vnímá jako svého nepřítele (nechce ztratit Tonyho) když v rozhlase hlásí, že je bombardována škola a střílí se do malých prchajících dětí, (což dělali fašisté ve Španělsku – reálie) nakonec sama Dolores podává Tonymu pušku a říká: „Jdi!“ bojovat a zamezit příkoří → matka si uvědomuje, že proti zlu se musí bojovat

Pravdivý citát od K. Čapka Bože, jak jednoduchý recept na šťastný život – to, co děláme, dělat z lásky k věci Nejkrásnější na světě nejsou věci, ale okamžiky

Zdroje Karel Čapek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-16]. ULRICHOVÁ, Libuše. Obsahy z děl české literatury. 7., aktualiz. vyd. Humpolec: Pavel Dolejší, 2005, 203 s. ISBN 80-864-8059-3. SOUKAL, Josef. Literatura pro 3. ročník středních odborných škol. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 327 s. ISBN 80-723-5213-X. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce: pro střední školy. 4. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, 88 s. ISBN 80-720-0965-6.