Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2637 Autor: Mgr. Marcela Kašpárková Název: Slovesa II. Vytvořeno: 17. února 2012 Ročník: pátý Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Téma: Slovesa II. Pomůcky: dataprojektor, notebook, interaktivní tabule, sešit, psací potřeby. Anotace: Učitel může použít na opakování a procvičování u interaktivní tabule nebo vytisknout některá cvičení a použít na testování žáků. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. VY_32_INOVACE_13_16
SLOVESA II. 5. ročník VY_32_INOVACE_13_16
SLOVESA MOHOU VYJADŘOVAT TROJÍ ČAS: 1. ČAS MINULÝ Kluci hráli na hřišti fotbal. 2. ČAS PŘÍTOMNÝ Děvčata raději hrají vybíjenou. 3. ČAS BUDOUCÍ Všechny děti budou hrát přehazovanou. Všechny děti si zahrají přehazovanou. VY_32_INOVACE_13_16
ČAS PŘÍTOMNÝ Slovesa v čase přítomném mají ve všech osobách tvary jednoduché. V osobních koncovkách přítomného času píšeme vždy i/í. Př.: cvičím, koupíš, snáší, nosíme, krmíte, přihlásí. VY_32_INOVACE_13_16
Doplň osobní koncovky přítomného času: Lvice krm__svá mláďata. Nelíb__ se mi nevlídné počasí. Omluv__š mě učiteli? Navštív__m tě brzy. Pavel bal__ dárek pro Lídu. Seznám__me se s pravidly. Vyžehl__š mi košili? Zmiz__ ta skvrna? Um__š anglicky? Koup__te mi lístek? Zkus__š slepit rozbitý talíř? Rádi se voz__me rychlým autem. VY_32_INOVACE_13_16
ČAS MINULÝ Slovesné tvary zakončené na -l,-la, -lo, Slovesa v čase minulém mají složený slovesný tvar. Slovesné tvary zakončené na -l,-la, -lo, -li, -ly, -la se nazývají příčestí činné. Tvary minulého času jsou složeny z příčestí činného a z přítomného času pomocného slovesa být (četl jsem). POZOR! Zvratná slovesa ve 2.os.č.j. mají tvar – vrátil ses, sbalil sis. VY_32_INOVACE_13_16
K příčestí činnému doplň náležitý tvar slovesa být: Vrátil _____ (1. j.) už všechno. Rozbili _____ (2.mn.) to zrcadlo? Odjel ______ (2.j.) včera večer? Upletla______ (2.mn.) vnučce pěkné ponožky. Kam ______ (2.j.) to dal? Vynechali _____ (1.mn.) ve cvičení dvě slova. Závodili _______ (1.mn.) v běhu. VY_32_INOVACE_13_16
ČAS BUDOUCÍ Budoucí čas lze vyjádřit dvěma způsoby: 1. složený tvar slovesa - skládá se z pomocného slovesa být a z infinitivu významového slovesa. 2. jednoduchý tvar slovesa – svým přítomným tvarem vyjadřují čas budoucí. VY_32_INOVACE_13_16
Převeďte věty do budoucího času: Žáci viděli na výstavě korunovační klenoty. Děti se dívaly na večerníček. Dva orli letěli vysoko nad úzkým kaňonem. Jarní záplavy napáchaly mnoho škod. V dobrodružných příbězích jsme nacházeli napětí. Herci hráli scény ze starých řeckých bájí. Máma dodržela slib a mohli jsme jít do kina. VY_32_INOVACE_13_16
Způsob Oznamovací – slovesa vyjadřují děj, který se uskutečnil, uskutečňuje nebo uskuteční. Rozkazovací - slovesa vyjadřují děj, který má nebo nemá někdo uskutečnit. Je to rozkaz, zákaz nebo prosba. Nevyjadřují čas. Podmiňovací - slovesa vyjadřují děj, který by se mohl uskutečnit. VY_32_INOVACE_13_16
Urči slovesný způsob Řekli byste, sedni si, zpomalili, zastihla by, smály se. Vlezou, uložili bychom si, probíráme, vysvětlil bych. Namaž si, nosí, přečetl bys, nachystáme si, utíkejme. Nezapomněli jste, všímej si, slíbili by, vystupujte. VY_32_INOVACE_13_16