DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Dětský svět Dětské naivní teorie
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
6. Je dobro dáno povinností?
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Téma: Dějiny filozofie
(komentovaný přehled)
Husserlova teorie přirozeného světa
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Filozofie empirismu, racionalismu
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Vnímání historického času
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociální psychologie – CŽV 2012
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Novověká filosofie Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 8. 12. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit změnu poznávání v novověku. Metodický pokyn Studenti na jednotlivých textech pochopí změnu v poznávání novověké filosofie, také poznají základní rozdíl racionalismu a empirismu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Novověká filosofie Poznávání v novověku

Poznání v novověku S novými novověkými poznatky končí mnohá dogmata do té doby považovaná za zjevenou pravdu. O platnosti poznání má rozhodnout subjekt, který je vybaven přirozenými dispozicemi, tj. vnímáním (smyslové zkušenosti) a myšlením (schopnosti rozumu). Z prvého vychází empirismus (řec. empiria=zkušenost) a senzualismus (lat. sensuz=smysl), z druhého racionalismus (lat. ratio=rozum).

Otázky k přemýšlení Jak se naplní vědomí svým obsahem? Je subjekt (já) pouhým pasivním příjemcem, nebo se aktivně podílí na vytváření vědění?

Empiricko – senzualistická koncepce Lidská mysl je při narození ,,tabula rasa“, čistá deska, nepopsaný list papíru, popisuje ji až naše smyslová zkušenost. Poznání je tedy aposteriorní (zkušenostní), vstoupilo do našeho vědomí skrze smysly vnější (např. zrak) nebo vnitřní (např. pocity). Představy jsou tak odvozeny ze smyslových dat, tj. počitků a vjemů. Rozum pouze porovnává takto nabytý materiál.

Úkol Může být pouhý vjem důkazem objektivní existence věcí?

Doplnění k odpovědi: Empiricko – senzualistická koncepce poznání má svá nebezpečná úskalí, jako jsou problém skutečnosti, sdělitelnosti poznání a jeho objektivní platnosti. Patří zde např. vjemy ve snu, vjemy po ovlivnění centrálního nervového systému, naše pojetí chuti jídla apod.

Racionalistická koncepce Rozumové uvažování pracuje s pojmy, soudy, úsudky. Je to vlastně chápání, ale i odhalování, rozvíjení a konstruování logických a matematických vztahů. Moderní vědy se snaží dokázat, že veškerá realita je takto rozumově postižitelná. Racionalismus předpokládá jakési společné principy v našem myšlení. Jsou vrozené, jsou tedy dány apriorně (prvotně).

Úkol: Pokuste se formulovat možná úskalí racionalismu.

Doplnění k úkolu: Poznatky mohou být spíše konstrukcemi než odrazem reality. Racionalistický popis světa vyhovuje spíše nárokům rozumu než tomu, co sám o sobě je.

Pokus o vyváženou koncepci empirismu a racionalismu Kritická filosofie Immanuela Kanta (německá filosofie přelomu 18. a 19. století) slučovala přednosti racionalismu a empirismu v jeden systém. Říká, že smyslový materiál, bez něhož by bylo poznání prázdné, zpracovávají vrozené dispozice naší mysli, rozvažování a rozum.

Závěrem správně doplňte: O platnosti poznání v novověku má rozhodovat ……, který je vybaven ……, tj. ……….. a ……….. . Podle empiriků je lidská mysl při narození ………., popisuje ji až …………………………… . Rozumové uvažování pak pracuje s ……., …… a …… . U senzualistů je poznání až přes smyslovou zkušenost, tj. …………, racionalisté tvrdí, že myšlení je vrozené, tj. …….. .

Kontrola správného doplnění: O platnosti poznání v novověku má rozhodovat subjekt, který je vybaven přirozenými dispozicemi, tj. vnímáním a myšlením. Podle empiriků je lidská mysl při narození tabula rasa a popisuje ji až naše smyslová zkušenost. Rozumové uvažování pak pracuje s pojmy, soudy a úsudky. U senzualistů je poznání až přes zkušenost, tj. aposteriorně, u racionalistů je vrozené, tj. apriorně.

Použitá literatura CORETH, Emerich a Harald SCHÖNDORF. Filosofie 17. a 18. století. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 310 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 3. ISBN 80-718-2119-5. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. ISBN 80-718-2179-9.