ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Obecná a vývojová psychologie dne
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
DOSPĚLOST.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Prvouka Člověk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Občanská práva a povinnosti
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Občanská práva a povinnosti
Matematika – 4. ročník. Pracujeme s diagramy
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Zrakové vnímání Variabilní hra
Výpočet úrokové doby ze zvětšené jistiny.
Práva a svobody a veřejná moc
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Vývoj člověka Ontogeneze.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Zrakové vnímání 6 Variabilní hra
Půjdem spolu do Betléma…
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II. VÝVOJ LIDSKÉHO JEDINCE OD PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU DO KRAJNÍHO STÁŘÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

DÍTĚ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU 3 roky – 6, 7 let Zpomaluje se tělesný růst, za 3 roky cca o 20 cm, za rok 5–10 cm) Váha stoupá cca o 2 kg ročně Psychiku a vývoj dítěte nejvíce ovlivňuje rodina a mateřská škola Rozvíjí se fantazie, dítě má fantazijní představy, kterým samo věří – dětská lež (konfabulace) Oživuje neživé věci (dětský animismus) Zvířatům připisuje lidské vlastnosti (antropomorfismus)

Není schopno správně vnímat čas (včera, zítra, ve středu) Po třetím roce věku zapojuje do hry ostatní děti Učí se sociálním rolím (syn, dcera, kamarád, žák MŠ) Rozvíjí se dětská kresba - první kresby „čmáranice“ - hlavnožec - kola, sluníčka

Děvčata kreslí častěji lidské postavy Chlapci kreslí častěji neživé předměty Důležitá je v tomto období hra, hra na role a dramatizace

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Od 6–7 let Začíná vstupem do školy a končí začátkem puberty Vstup do školy – „prahový zážitek pro dítě“ Do života dítěte vstupují povinnosti, učení a práce Dítě musí být pro vstup do školy zralé a připravené – posoudí lékař a speciální pedagog Děvčata jsou o 6–9 měsíců vyspělejší

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – PUBERTA 10.,11. rok až 14., 15. rok „Hormonální bouře“, změny osobnosti, změna zevnějšku Formování mravních hodnot a životního názoru, změna sebevědomí Fáze negativismu a vzdoru, jedinec se bouří proti dogmatům a nespravedlnosti Dozrávají druhotné pohlavní znaky Vznikají erotická a sexuální hnutí Důležitý je v tomto období význam vrstevníků Vliv na rozvoj osobnosti má zájmová činnost

ADOLESCENCE začíná pohlavní dospělostí Končí biologickou a psychickou dospělostí 15.–16. rok až 18.–22. rok věku života Hlavní témata adolescenta: láska, sexualita, erotika volba povolání příprava na partnerský a rodinný život Končí tělesný vývoj City se stabilizují

MLADŠÍ DOSPĚLÝ VĚK Vývoj dosahuje vrcholu ve vývoji Získává nové životní zkušenosti a kvality ženy mají děti, uspokojují mateřské instinkty poznávají nové city – láska mateřská, manželská, otcovská muži se realizují v povolání, touží po vzestupu

STŘEDNÍ DOSPĚLÝ VĚK Z psychologického pohledu – stabilizace výkonnosti a růst profesionálních dovedností Z tělesného pohledu – začínají první problémy (např. obezita, neurózy…) Ubývá fyzická síla

STARŠÍ DOSPĚLÝ VĚK Vrásky, šediny, krátkozrakost, zdravotní potíže Odchod do důchodu Odchod dětí z rodiny U žen „syndrom opuštěného hnízda“ Psychické problémy

STÁŘÍ Začínající stáří 60–75 let Pokročilé stáří (kmetství) 76–90 let Krajní stáří 91 a více let Celkový stav opotřebení

POUŽITÁ LITERATURA DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723-5233-4. HELUS, Zdeněk. Psychologie: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 119 s. Učebnice (Fortuna). ISBN 80- 716-8406-6. PAULÍNOVÁ, Lea. Psychologie pro Tebe. 2. vyd., dopl. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. ISBN 80-860-7330-0. ŠIL, Přemysl. KAROLOVÁ, Jana. Člověk jako osobnost: psychologie pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 200 s. ISBN 978-80-7182-230- 1