Inovace studia molekulární a buněčné biologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Virologie Obecně o virech +++ Vlastnosti Replikace.
Advertisements

Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky
nebuněční parazité buněk
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII ZAPOJENÍ MULTIVIBRÁTORŮ.
Muzikantská rodina Polytechnika v písni. Poznáš písničku? Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Inovace studia molekulární.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Diskové pole pro testy SIS II projekt spolufinancovaný z ročního programu 2011 Fond pro vnější hranice (FVH)
CLIL shower Tento projekt je spolufinancov á n z Evropsk é ho soci á ln í ho fondu a st á tn í ho rozpočtu Česk é republiky.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Pojem informace Pojem informace.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
PŘEDMĚTY ZE SKLA TŘÍDÍME ODPADY. Co je na obrázku? 2.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Vnější vlivy na nebezpečí úrazu.
Magda Karhánková Cvičení z biologie oktáva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Herpetické viry-úvod RNDr K.Roubalová CSc..
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Obecná virologie.
Stavba buňky.
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Vlnění a optika (Fyzika)
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Velikost nářadí.
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Molekulární genetika Tok genetické informace:
Řadič Orbis pictus 21. století
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Informační gramotnost
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Včela medonosná.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
ŽÁBY, ŽABKY A ŽABIČKY.
Obor: Elektrikář - silnoproud Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Josef Dulínek
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Odpad patří do kontejnerů
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Jak parkovat auta Radka Knotková.
Co si vezmu na….
Svátek svatého Martina
princip extrakce DNA (jahody)
BUNĚČNÝ CYKLUS = cyklus eukaryotické buňky od jednoho dělení buňky
Předmět Molekulární a buněčná
Buňka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Biologie.
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Obecná virologie.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Využití bakteriofágů jako modelových organismů
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Hudební nástroje vnímání.
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

Inovace studia molekulární a buněčné biologie Investice do rozvoje vzdělávání Inovace studia molekulární a buněčné biologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

OBVSB/Obecná virologie Investice do rozvoje vzdělávání OBVSB/Obecná virologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Investice do rozvoje vzdělávání Životní cyklus virů Od napadení buňky k uvolnění nových virových částic Prof. RNDr. Milan Navrátil, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Cílem je seznámit posluchače s procesem reprodukce (replikace) virů Investice do rozvoje vzdělávání Cílem je seznámit posluchače s procesem reprodukce (replikace) virů Klíčová slova: adsorpce, penetrace, vlastní replikace, Maturace, uvolnění Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

REPRODUKCE VIRU Koncepčně můžeme reprodukci viru rozdělit do šesti fází:          Adsorpce na vnímavou buňku          Penetrace (průnik) virionu do buňky          Rozbalení virionu (uvolnění virové nukleové kyseliny)          Replikace virového genomu, transkripce, translace          Skládání (maturace, zrání) virionů          Uvolnění nových virionů z buňky

ADSORPCE Virus atakuje povrch buňky Virový receptor vazebný protein rozpoznává buněčný receptor (protein, cukr, lipid) Propojení se děje ionickými interakcemi Splnění a vliv podmínek vnějšího prostředí Buňka bez odpovídajícího receptoru nemůže být napadena

PENETRACE 1. Obalené viry fůzí s plazmatickou membránou endocytózou (cestou endozómu) 2. Neobalené viry přímo přes plazmatickou membránu

ROZBALENÍ VIRIONU Virová nukleová kyselina musí být zcela zcela zbavena proteinového pláště, aby mohla být zahájena její replikace Když dojde k rozbalení virové částice, nemůže již být získán z buňky intaktní virion Takový stav představuje počátek EKLIPTICKÉ FÁZE

SYNTÉZA VIROVÝCH NUKLEOVÝCH KYSELIN A PROTEINŮ

ŽIVOTNÍ CYKLUS VIRU Extracelulární fáze (metabolicky inertní) Intracelulární (replikativní) Penetrace Adsorpce uvolnění genomu mRNA replikace (RNA = cytoplasma DNA = jádro) Syntéza & repilkace proteiny nové virion Skládání Uvolnění Které molekulární a buněčné procesy umožní reprodukci viru? Jak virus modifikuje hostitelskou buňky, aby prosadil vlastní reprodukci?

ŽIVOTNÍ CYKLUS VIRU Vstup/penetrace uvolnění genomu proteiny Rep mRNA Virový genom je kompaktní Využívá strategie k rozšířené své kapacity a regulaci exprimace svých genů uvolnění genomu translace proteiny Rep Transkripčně a translačně replikace transkripce mRNA Různé proteiny z jednoho genu (translační jednotky) vRNA MP(s) CP Základní pravidlo virů Podřídit si translační aparát hostitelské buňky virové částice přesun z buňky do buňky přenos

Princip samouspořádání MATURACE Princip samouspořádání

UVOLNĚNÍ Buněčnou lýzi Pučením Exocytózou Plazmodesmaty

LYTICKÝ CYKLUS - adsorbce

LYTICKÝ CYKLUS - penetrace

LYTICKÝ CYKLUS - replikace, maturace

LYTICKÝ CYKLUS - uvolnění

Růstová křivka bakteriofága http://www.explorelearning.com/index.cfm?method=cResource.dspView&ResourceID=448 Růstová křivka

Dvoustupňová růstová křivka bakteriofága

LYZOGENNÍ CYKLUS - adsorbce

LYZOGENNÍ CYKLUS - penetrace, provirus

Místně specifická rekombinace bakteriofága

LYZOGENNÍ CYKLUS - spontánní indukce

Existence kompletní virové částice není nutná Rostlinné viry využívají ´movement proteinů´ k přechopdu z buňky do buňky bez extracelulární fáze a bez lýze Buňka 1 Buňka 2 PD Přechod přes plasmodesmata (PD), modifikovaná virem kódovaným ´movement proteinem´ (MP) MP Existence kompletní virové částice není nutná Virový genom může být asociován sMP nebo CP Funkce CP pro přenos vektorem

HERPES http://darwin.bio.uci.edu/~faculty/wagner/hsvbinding.html Lytický x lyzogenní cyklus http://faculty.ccbcmd.edu/courses/bio141/lecguide/unit3/viruses/lysolc.html Růstová křivka http://www.explorelearning.com/index.cfm?method=cResource.dspView&ResourceID=448 HIV http://student.ccbcmd.edu/courses/bio141/lecguide/unit3/viruses/hivlc.html