Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

České stavovské povstání
Identifikátor materiálu: EU
České země za třicetileté války
ČESKÉ ZEMĚ PO BITVĚ NA BÍLÉ HOŘE
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Jan Amos Komenský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
České země za třicetileté války
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
Od Jiřího z Poděbrad k J. A. Komenskému Pohled do českých dějin 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Neživá příroda – nerosty Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_05_NEŽIVÁ PŘÍRODA-NEROSTY.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Tance Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_14_TANCE Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu:
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1 63 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
NázevJan Amos Komenský AnotaceVýklad nové látky AutorMgr. Zuzana Šmerdová Očekávaný výstupŽák zná základní údaje z tohoto období Speciální vzdělávací potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Základní společenstva – člověkem vytvořená místa Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_19_ZÁKLADNÍ.
Středověk – první státní útvary na našem území
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Vylučovací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Druh učebního materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Svalová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Třicetiletá válka Období
Vzájemné vztahy mezi organismy
Druh učebního materiálu
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
PODNEBÍ A POČASÍ ČESKÉ REPUBLIKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Novověk – nástup Habsburků na český trůn
Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště
Jan Amos Komenský
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
STÁTY BENELUXU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Trávicí soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Světoví hudební skladatelé
ŠVÉDSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rovnováha v přírodě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Státní občanství VY_32_INOVACE_03-43 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Středověk – Jagellonci
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Třicetiletá válka
Středověk – počátky českého státu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Středověk – husitství a Jiří z Poděbrad
FINSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Třicetiletá válka 2.část
Transkript prezentace:

Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_A_12_NOVOVĚK- POBĚLOHORSKÉ OBDOBÍ A JAN AMOS KOMENSKÝ Téma: LIDÉ A ČAS Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 11. března 2012 Odpilotováno dne 10. dubna 2012 ve třídě V.A Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Vzdělávací obor Vlastivěda Tematický okruh Lidé a čas Téma Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský Klíčová slova památky, Ďáblova bible, reformace, protireformace, doba temna, jezuité, exulant, Jan Amos Komenský, pedagogika, škola hrou, Brána jazyků otevřená

Novověk – pobělohorské období V době třicetileté války: - uloupeno mnoho našich cenných památek (např. Ďáblova bible do rukou Švédů – našich původních spojenců) velká část majetku českých šlechtických rodů rozdělena cizincům po válce se velmi zvyšovaly daně (až polovina příjmů poddaného) Ferdinand II. po bitvě na Bílé hoře přestal úplně tolerovat protestanty (museli změnit vyznání, nebo opustit zemi) docházelo k postupnému omezování svobody rolníků pobělohorské období se nazývá protireformace („doba temna“) Třicetiletou válkou nejvíce zbohatly protestantské země a Francie

Novověk – pobělohorské období Ďáblova bible (Codex gigas) – dnes uložena v muzeu ve Švédsku

Novověk – pobělohorské období Reformace = období vzniku protestantských církví (prvním reformátorem u nás – Jan Hus), některé skupiny protestantů chtěly změnit jen církev, jiné celý svět – i násilím Protireformace = snaha katolické církve potlačit reformaci (v českých zemích započala s počátkem baroka – okázalost katolických kostelů i obřadů v nich), prováděl ji především řád Jezuitů - pokatoličťování: pálili protestantské knihy, zřizovali řeholní školy, vládní úřady kontrolovali obyvatele Po Bílé hoře odešlo kvůli náboženství mnoho celých rodin do zahraničí, jiné rodiny přijali z donucení katolickou víru – jejich děti pak již byli pravověrní katolíci.

Novověk – pobělohorské období Jan Amos Komenský (1592 – 1670, významný exulant) - významný reformátor pedagogiky – škola hrou („Učitel národů“) v Čechách pobýval i v našem kraji (Horní Branná, Bílá Třemešná) v roce 1628 odešel ze země pobýval nejprve v polském Lešně (zde sepsal většinu svých děl) cestoval po evropských protestantských zemích – Anglie, Švédsko, Uhry (pobýval i u královských dvorů) díla: pedagogické knihy, slovník – shořel po 20 letech práce při požáru (nejproslulejší je učebnice latiny – Brána jazyků otevřená) žena i děti mu zemřely na mor v roce 1656 Lešno vypáleno katolickými armádami (přišel o většinu děl i majetku) odstěhoval se do Amsterodamu v Holandsku (zemřel roku 1670)

Novověk – pobělohorské období Možné rodiště Komenského (dům v Uherském Hradišti) Jan Amos Komenský

Novověk – pobělohorské období Odpovězte na otázky: Jakým způsobem byly české země v době třicetileté války okrádány? Jak byla omezena svoboda obyvatel v pobělohorském období? Co bylo cílem reformátorů církve? Co bylo cílem protireformace? Byla pouhým opakem reformace? Jaké dvě možnosti měli protestanti v době protireformace? Proč se pobělohorskému období říká „doba temna“? Jaký nový umělecký styl se objevil v období protireformace? Proč katolická církev chtěla tolik oslňovat lidi svou okázalostí? Kdo to byl Jan Amos Komenský? Co o něm víš?

Mgr. Renáta Jehličková 11. března 2012 Určeno pro 4.- 5.ročník ANOTACE Výklad Popis událostí v době třicetileté války (loupení uměleckých děl cizími vojsky, zabavování majetku protestantským rodům, tlak na protestanty ze strany krále) Charakteristika reformace a protireformace (seznámení s jezuitským řádem) Seznámení s osobností Jana Amose Komenského (život a dílo) Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si nových informací z učiva

Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Mikulenková, Linda, Mgr. Lidé a čas: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, 722 00 Olomouc, 2010. Modrá řada učebnic. ISBN 978-80-7230-225-3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Devil_codex_Gigas.jpg/300px-Devil_codex_Gigas.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg/225px-Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/BirthplaceOfJAKUherskyBrod.JPG/220px-BirthplaceOfJAKUherskyBrod.JPG