ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_17_ Křesťanská antika I TEMA:Historie.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_15_Sítě_internet2 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Nervová soustava vyšších obratlovců
Název vzdělávacího materiálu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název vzdělávacího materiálu
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Procvičení a upevnění učiva
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Různé podmínky života na Zemi
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Výtvarné umění starověkého Egypta
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh _I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Svitavské památky – sochařství
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_20_Křesťanská antika IV TEMA: Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 10.01.2013

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem navazuje na tematický celek o počátcích starokřesťanského umění v prvním období a rozvíjí jej. Jejím tématem je starokřesťanské malířství a sochařství pozdní antiky po uznání a zrovnoprávnění křesťanství Konstantinem Velikým. Je určena k výkladu, který je doplněn o interaktivní část, která má motivovat žáky nebo být využita jako test. V úvodu je zařazeno stručné zopakování probrané látky s interaktivními úkoly pro žáky. Žáci odpovídají na 5 otázek na snímku č. 4 a šipkou vpravo si ověřují správnost své odpovědi. Šipka vpravo dole na snímku s odpovědí je navede zpět na stránku s otázkami (viz. snímky č. 4 až 9). Snímek č. 10 slouží k zopakování symboliky v raně křesťanském malířství v katakombách. Žáci vysvětlují význam symbolů a klikem na snímek si kontrolují odpověď. Materiál může být využit i k samostatnému studiu žáků. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními tendencemi vývoje umění v tomto období a vysvětlit příčiny procesu změn v pojetí světa a jeho ztvárňování rozšířit slovní zásobu žáků o nové pojmy z oboru malířství a sochařství

KŘESŤANSKÁ ANTIKA IV 10

ARCHITEKTURA OBDOBÍ KŘESŤANSKÉ ANTIKY OPAKOVÁNÍ Kde a proč se najdeme nejstarší památky raně křesťanského umění? Jak rozumíte pojmu pozdně antický iluzionismus? Co je to orant? Jak bývá zobrazován na prvních malbách Kristus? Kde se nejčastěji uplatňovaly křesťanské náměty v sochařství? Připomeňte, popřípadě najděte významy následujících symbolů prvních křesťanů. Další otázka

v katakombách, kde byli křesťané pohřbíváni

realistické trojrozměrné zobrazení

modlící se prosebník

Dobrý pastýř

na sarkofázích v katakombách

Symboly orant vlny páv ryby mušle delfín kotva palma → modlící se prosebník, duše zemřelého → nekonečnost bytí, pokračování života → uctívaný pták, symbol nesmrtelnosti → ICHTIS = Ježíš Kristus boží syn spasitel → symbol křtu → zachránce, spása, na svém hřbetě převáží duše zemřelých → naděje → vítězství nad smrtí

RANĚ KŘESŤANSKÉ MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ DRUHÉ OBDOBÍ PO UZNÁNÍ KŘESŤANSTVÍ

MALÍŘSTVÍ

II. období monumentální malířství mozaika freska knižní malba 1 monumentální malířství mozaika freska knižní malba změny v křesťanství → změny v ikonografii i umělecké formě nové motivy: Kristus v majestátu (sedí na trůně v císařském hávu) svatozář = nimbus monogram INRI (Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum = Ježíš, král nazaretský) strnulost, symetrie a frontalita postav závazný ikonografický systém → vytvořily se prototypy umělecké formy posílena ideologická a reprezentační funkce obrazu

Malby v mauzoleu Gally Placidie 2

Průvod světic v San Apolinare Nuovo 3

4

Constantin IV. dává výsady Ravenně 5

Knižní malba rotulus (= antický svitek) kodex (od 4. stol. = kniha se svázanými listy) např.: Rossanský kodex (5. stol.) Vídeňská Genesis (6. stol.) → oba na purpurovém pergamenu 6

SOCHAŘSTVÍ

Charakteristika volná socha mizí hlavní uplatnění – výzdoba sarkofágů křesťané se obávali obvinění z modloslužby tělo je hříšná schránka, která je pomíjivá hlavní uplatnění – výzdoba sarkofágů výtvory ze slonoviny dyptichon (= dvoudílné skládací tabulky uvnitř s voskovou vrstvou na psaní) relikviáře

Dyptichon Flavia Stilicha 7 Flavius Stilicho (příležitostně psáno také Stilico) (359 – 22. srpen 408) byl vysoce postavený západořímský generál (magister militum) a patricius polobarbarského původu.

Diptych Barberini křídlo slonovinového diptycha 8 křídlo slonovinového diptycha zpodobňuje císaře Justiniána asi ze 6. stol.

Tetrarchové Tetrarchie vláda čtyř panovníků, z nichž žádný si nezvolil Řím za svou rezidenci 9 Dioklecián – Nikomédie, Maxmilián – Miláno, Galerius – Soluň, Konstantin – Galský Trevír

KONEC

Citace: INRI: AUTOR NEUVEDEN. http://elfuego.bloger.cz [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://elfuego.bloger.cz/fotogalerie.php?i=8933 Malby v mauzoleu Gally Placidie: CURRYBET. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ravenna-gallaplacidia03.jpg Průvod světic v San Apolinare Nuovo: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ravenna,_sant'apollinare_nuovo_Sante_Vergini_(seconda_ Průvod v San Apolinare Nuovo: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ravenna,_sant'apollinare_nuovo_Sante_Vergini_(seconda_met%C3%A0_del_VI_secolo).jpg Constantin IV. dává výsady Ravenně: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Privil_classe.jpg Rossanský kodex: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:RossanoGospelsFolio121rStMark.jpg Dyptichon Flavia Stilicha: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stilico_diptych.jpg Diptych Barberini: NGUYEN, Marie-Lan. http://pl.wikipedia.org [online]. [cit. 26.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Diptych_Barberini_Louvre_OA3850.JPG Tetrarchové: BARBIERI, Nino. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Venice_%E2%80%93_The_Tetrarchs_03.jpg Mozaika: THE YORCK PROJECT: 10.000 MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002 DERIVATIVE WORK: TETRAKTYS RICARDO ANDRÉ FRANTZ. http://pt.wikipedia.org [online]. [cit. 31.1.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Meister_des_Mausoleums_der_Galla_Placidia_in_Ravenna_001-2.jpg

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.