Školní didaktika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008.
, Praha, Goethe institut Tereza Šmídová NÚV.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Příprava katechety a učitele náboženství
Didaktické prostředky
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Struktura výuky.
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
(komentovaný přehled)
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Seminář Martina Kekule
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.02 Číselné výrazy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
1 5. jednání Národního kulatého stolu k maturitní zkoušce 14. ledna 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
ŠKOLNÍ DIDAKTIKA.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Standardy pro základní vzdělávání
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Management a řízení hotelu
Kurikulum: obsah školní edukace
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
VIKBA32 Informační vzdělávání
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Transkript prezentace:

Školní didaktika

Jak mohu vyhodnotit, že byla výuka úspěšná? Definice didaktiky nám v této chvíli příliš nepomohou Musíme si znovu položit otázku Co je didaktika a zaměřit se na to, co je smyslem didaktického počínání?

Definice didaktiky nám v této chvíli příliš nepomohou Musíme si znovu položit otázku Co je didaktika a zaměřit se na to, co je smyslem didaktického počínání?

Definice didaktiky nám v této chvíli příliš nepomohou Musíme si znovu položit otázku Co je didaktika a zaměřit se na to, co je smyslem didaktického počínání?

Definice didaktiky nám v této chvíli příliš nepomohou Musíme si znovu položit otázku Co je didaktika a zaměřit se na to, co je smyslem didaktického počínání?

Jak mohu vyhodnotit, že byla výuka úspěšná? Porovnáním výsledků výuky s tím, co bylo jejím cílem. Jak poznám, že se povedlo tenisové utkání? 6:2, 6:1, upevnění backhandu bez ohledu na prohru, upevnění vztahu s přáteli, domluva zakázky

VZDĚLÁVACÍ CÍLE

Co je vzdělávací cíl? Vláda Marie Terezie Vysvětlit časování slovesa bitten Žáci porozumí pojmu art deco Seznámit žáky s tvorbou Emila Hakla 9

cíle ≠ obsah 10

cíle ≠ činnost učitele 11

cíle = požadované změny na straně žáka 12

Cíl výuky „Výukový cíl chápeme jako představu o kvalitativních a kvantitativních změnách u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky.“ Kalhous (2002)

(postup dosažení cíle) Ideál Plán (postup dosažení cíle) Výuka (uskutečnění plánu) Reflexe (porovnání výsledku s cílem) Cíl DO přípravy na výuku

cíle ⟶ formy, metody, techniky, prostředky cíle ⟶ norma pro hodnocení Cíle výuky cíle ⟶ formy, metody, techniky, prostředky cíle ⟶ norma pro hodnocení

Dělení cílů podle míry obecnosti Vrcholný cíl Obecný cíl Konkrétní cíl

Vrcholné cíle (RVP G) Vzděláváním na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií se usiluje o naplnění těchto cílů: vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění

Obecné cíle (RVP G) Cíle vzdělávacích oblastí a jejich obsahů RVP G, Oblast Matematika a její aplikace, obsah Číslo a proměnná; žák: užívá vlastnosti dělitelnosti přirozených čísel operuje s intervaly, aplikuje geometrický význam absolutní hodnoty provádí operace s mocninami a odmocninami, upravuje číselné výrazy odhaduje výsledky numerických výpočtů a efektivně je provádí, účelně využívá kalkulátor

Konkrétní cíle Cíle vyučovacích jednotek a jejich částí: Žák určí druh verše a rýmu básně Smuténka Žák uvede, kdo je to Smuténka Žák interpretuje báseň Smuténka Žák uvede své subjektivní hodnocení básně a odůvodní je

Dělení cílů podle obsahového zaměření Kognitivní (vzdělávací, poznávací) cíle - Benjamin S. Bloom Afektivní (postojové, hodnotové, výchovné v užším smyslu) cíle - David R. Kratwohl Psychomotorické (výcvikové) cíle - R. H. Davea

Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001 Bloomova taxonomie Tvořit Hodnotit Analyzovat Aplikovat Porozumět Zapamatovat Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001

Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001 Bloomova taxonomie Tvořit Hodnotit Analyzovat Aplikovat Porozumět Zapamatovat VYŠŠÍ nižší Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001

Pomůcka č. 1 pro stanovování cílů: Metoda SMART S pecifický: vztah k určité konkrétní činnosti M ěřitelný: stanovení požadované kvality i rozsahu A kceptovatelný: v souladu se zjištěnými potřebami R ealistický: musí existovat reálná šance pro žáky, aby dosáhli cíle T ermínovaný: ohraničený v čase

Pomůcka č. 2: Výkonové cíle Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit

Specifický cíl – Nevýkonový -Výkonový Žáci rozumí významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Žáci si jsou vědomi autorovy předpojatosti v textu 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu

Mají žáci znát cíle? https://www.youtube.com/watch?v=4wRwZrThGXI

Studenti jsou schopni: vysvětlit pojem vzdělávací cíle posoudit význam vzdělávacích cílů pro přípravu a hodnocení vyučovací hodiny zapamatovat si, že vzdělávací cíle jsou rozděleny na kognitivní, afektivní, motorické uvést alespoň některé z kognitivních cílů dle B. Blooma uplatnit taxonomii kognitivních cílů v rámci vlastní přípravy vyučovací hodiny uvědomit si hodnotu stanovení vzdělávacích cílů pro budoucí praxi

Shrnutí: Požadavky na cíle výuky Explicitní stanovení cíle výuky pro žáky (z toho plynou cíle pro učitele) Spojit cíl vyučované hodiny s kurikulem ročníku Cíl adekvátní schopnostem studentů (ZNV) Shrnout splnění cíle na konci výuky