Analýza veřejných projektů Jana Soukopová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Hodnotový management Teorie rozhodování
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Hodnocení škol a školských zařízení
Financování stavební zakázky
EKONOMICKÉ STUDIE A STRUKTURÁLNÍ FONDY EU Ing. Patrik Sieber KPE VŠE Praha
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Didaktické prostředky
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekonomika investic.
NAUKA O PODNIKU I.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
MARKETING.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
FINANČNÍ ANALÝZA A HODNOCENÍ INVESTIC
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
MARKETINGOVÝ MIX.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Cíl přednášky Seznámit se
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Jana Soukopová Studijní blok č. 1 Jana Soukopová
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
K ONCEPČNÍ RÁMEC II. ČÁST - Oceňování - Koncepce a základní zásady IFRS for SME.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Hodnocení projektů 8. přednáška do předmětu Projektový management ve sportu – FSpS MU Hodnocení projektů Případové studie v oblasti sportu Jana.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Rozvoj sociálních služeb v Pardubickém kraji Evaluace projektu rozvoj metod sociální práce a tvorba kritérií efektivity služeb.
Přednáška č. 2 Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů Jana Soukopová
Začínáme finančně plánovat
Vymezení pojmového aparátu Jana Soukopová
Didaktické prostředky
Rozhodování jako manažerská funkce
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Úvod, základní principy a cíle
Management a řízení hotelu
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Přednáška č. 2 Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Ekonomika malých a středních podniků
Metody hodnocení veřejných projektů
Vyhodnocení stavební zakázky
5. přednáška.
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Analýza veřejných projektů Jana Soukopová soukopova@econ.muni.cz Přednáška č. 4 Analýza veřejných projektů Jana Soukopová soukopova@econ.muni.cz

Analýza (hodnocení) veřejných projektů Ekonomická a finanční analýza Principy hodnocení veřejných projektů Vstupy, výstupy, výsledky a účinky Metody analýzy VP a metodika analýzy VP

Ekonomická a finanční analýza Ekonomická analýza objasňuje společensky poměřované e. náklady a přínosy soupeřících projektů při zohlednění kritérií efektivnosti a spravedlnosti Finanční analýza vychází z běžných účetních výsledků ze kterých vypočítává ukazatele dávající obraz o stavu investice

Principy hodnocení VP Věcnost (Relevance) Účinnost (Effectiveness) Při hodnocení programů dle principu věcnosti by evaluace měla definovat odpověď na evaluační otázku: "Jaké jsou konkrétní vlivy VP na změny v socio-ekonomickém prostředí?" Účinnost (Effectiveness) S klíčovou otázkou, zda projekty dosahují svých nastavených finančních a operačních cílů. Efektivnost (Efficiency) s klíčovou otázkou orientovanou na zhodnocení ostatních investičních aktivit a se zjištěními, zda může být dosaženo s investovanými zdroji více jinými způsoby či nikoliv. Dopad (Impact). vymezuje hodnocení konkrétních změn v socio-ekonomickém prostředí.

Principy hodnocení efektivnosti (3E) Hospodárnost (economy) takové použití veřejných výdajů k zajištění stanovených činností (úkolů) podle možnosti s minimálním vynaložením těchto výdajů a to při dodržení odpovídající kvality plněných úkolů. Efektivnost (efficiency) takové použití veřejných výdajů, kterým se dosáhne podle možností maximálního rozsahu, kvality a přínosu plněných činností (úkolů) ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění. Efektivita a hospodárnost se pro účely kvantifikace a vzhledem k použití metod ekonomické analýzy chápou jako nákladová efektivnost (cost efficiency). Účinnost (effectiveness) použití veřejných výdajů, kterým se dosáhne nejvyššího možného příslušného výstupu ve vztahu k požadovaným výsledkům, které jsou předpokladem pro optimální naplnění předem stanovených cílů. Účinnosti se tedy rozumí jak vyprodukovaná služba/statek (např. odvoz odpadu) naplňuje užitek (např.čisté prostředí obce bez odpadu).

Konceptuální hodnocení efektivnosti

Ex-ante a mid-term a ex-post analýza Ex-ante analýza Před začátkem projektu nebo programu Mid-term analýza Hodnocení v polovině období S ohledem na hodnocení ex-ante zkoumá počáteční výsledky pomoci, jejich relevanci a míru, v jaké byly dosaženy plánované cíle. Ex-post analýza Po ukončení projektu, programu Týká se využití prostředků, účinnosti a efektivity pomoci a jejího dopadu Vyvozuje závěry pro hospodářskou politiku (u EU – polititku hospodářské a sociální soudržnosti). Vztahuje se na faktory, jež přispívají k úspěchu nebo selhání provádění, na uvedené akce a dosažené výsledky, včetně jejich udržitelnosti.

Vstupy, výstupy, výsledky a účinky všechny zdroje použité na produkci plánovaných výstupů, výsledků a účinků měří se prostřednictvím kvantitativních, finančních či nefinančních ukazatelů Výstupy zboží nebo služby vytvořené prostřednictvím vstupů (měří se jako vstupy) Výsledky hodnotí čeho se prostřednictvím vstupů dosáhlo Účinky hodnotí výsledky z dlouhodobého pohledu

Charakter vstupů a výstupů Reálné - které získávají koneční uživatelé veřejného projektu. Reálným přínosem projektu na ochranu životního prostředí je např. uchování životního prostředí pro budoucí generace. Přímé (prvotní) – vztahují se k hlavnímu cíli veřejného projektu, Nepřímé (druhotné) - jsou v podstatě vedlejším produktem Tržní - jsou vyjádřené v peněžních jednotkách Netržní - v peněžních jednotkách vyjádřené nejsou Hmotné a nehmotné, konečné a meziprodukt, vnitřní a vnější Peněžní - vznikají v důsledku změn v relativních cenách, které se projevují při adaptaci ekonomiky na poskytované veřejné statky a na změny ve struktuře poptávky po zdrojích.

Metoda a metodika Metoda Metodika algoritmizovaná činnost, která vede k dosažení vytyčeného cíle Metodika soubor vybraných metod na zkoumání určitých věcí a jevů

Druhy metod Druhy metod Metody kvalitativního hodnocení Metody na zjišťování faktů a jejich vlastností (empirické metody) Metody na zpracování získaných údajů Metody kvalitativního hodnocení Slouží ke zjišťování vzájemných vztahů mezi získanými údaji pomocí indukce a dedukce, analýzy a syntézy, abstrakce a konkretizace (tzv. logické metody) Metody kvantitativního hodnocení

Druhy metod analýzy VP Manažerské metody Kvantitativní metody Empirické metody hodnocení VP Benchmarking, Metody kontrolní činnosti Kvalitativní metody SWOT analýza, kauzální analýza Kvantitativní metody Jednokriteriální metody obecné finanční metody, nákladově výstupové metody, speciální nákladové metody Vícekriteriální metody stupnice a škály, metody založené na dílčím hodnocení variant, metody založené na párovém srovnání variant

Metodika hodnocení VP Krok 1 Identifikace souboru hodnocených projektů. Krok 2 Hodnocení předmětu (potřebnosti) a cílů projektu. Krok 3 Identifikace všech významů těchto projektů (všech jejich vstupů a výstupů, výsledků a účinků). Krok 4 S ohledem na cíle a charakter vstupů a výstupů přiřazení hodnotících kritérií. Krok 5 Výběr vhodné metody hodnocení. Krok 6 Hodnocení a doporučení nejvhodnějšího veřejného projektu.

Identifikace souboru VP Rozhodovací situace nezávislé a vzájemně se vylučující projekty, nezávislé, ale vzájemně se nevylučující projekty.

Cíle projektu Cíle – klíčová role Dělení cílů Kvalitativní (není možné vyjádřit v množstevních jednotkách) Kvantitativní (je možné vyjádřit v množstevních jednotkách) Při hodnocení dodržení následujících předpokladů předmětnost cílů = aby byly cíle odvozeny od očekávání VP, od jejich užitků, verifikovatelnost cílů = zda na konci sledovaného období bylo cíle dosaženo, reálnost cílů = zda jsou splnitelné, konzistentnost cílů = jejich vzájemná návaznost, kvantifikovatelnost cílů = přímo v zadání cíle jsou uváděny měrné jednotky umožňující měřit v jakém množství (kolik), v jaké kvalitě (jaké charakteristiky), v jakých termínech (kdy) a s jakými náklady byly cíle splněny a zda cíle pokrývají dané potřeby.

Všechny významy VP a přiřazení hodnotících kritérií Viz Charakter vstupů a výstupů 15 Přiřazení kritérií Kritéria a cíle veřejných projektů jsou spolu v úzkém vztahu, podstat kritéria nepřímo formulují cíl veřejného projektu. Kvantitativní a kvalitativní Maximalizační a minimalizační

Výběr vhodné metody hodnocení Podle rozhodovací situace Hodnocení nezávislých a vzájemně se vylučujících projektů Hodnocení nezávislých ale vzájemně se nevylučujících projektů Faktory důležité pro výběr metody Charakter rozhodovací situace Zda jde o stejné odvětví VS Charakter vstupů a výstupů Počet kritérií rozhodování Charakter kritérií rozhodování

Výběr vhodné metody hodnocení Jsou projekty vylučitelné Rozděl projekty podle oblastí VS S ohledem na oblast VS a charakter vstupů a výstup stanov hodnotící kritéria Použij některou z jednokriteriálních metod hodnocení Použij některou z vícekriteriálních metod hodnocení START Identifikuj soubor projektů ANO NE Počet kritérií jedno více KONEC

Historie analýzy VP USA, 1902 - zákon „River and Harbor Act“ (zákon o řekách a přístavech) Metody analýzy veřejných projektů byly zobecněny v období „New Deal“ 1950 byly stanoveny zásady a pravidla spojené s hodnocením projektů různých vodních nádrží Většího rozsah po druhé světové válce, kdy byly obecné zásady spojené s hodnocením projektů vodních nádrží zakotveny v „Zelené knize“ vydané v roce 1950. V průběhu 50. až 80. let 20. století se v této oblasti začaly objevovat četné práce, jejichž nejvýznamnějšími autory byli zejména R. Dorfman, O. Eckstein, J. Margolis, J. Krutilla a B. Weisbrod. 1961 vytvořen systém plánování-programování-rozpočtování (PPBS) jako postup hodnocení nákladů a výnosů. Na PPBS pak navazovala metoda Zero-Based Budeting v 70. letech 20. století

Historie analýzy VP Evropa - po druhé světové válce. Velká Británie zaměření především na dopravu, urbanistiku a elektroenergetiku (práce Fostera a Baileyho, Mishana a Turveyho). Francie zaměření na velké energetické podniky a doprava. V 70. letech 20. století pak problematika externalit v důsledku narůstajících problémů z životním prostředím a jeho znečištěním. Práce francouzských autorů (Maurice Allais, F. Bessiere, M.Boiteux, H. Lévy-Lambert, S.C. Kolm, J. Lesourne, E. Malinvaud, J. C. Milleron, P. Masné)

Aplikace analýzy VP velké veřejné investice oblast výroby energie, do infrastruktury dopravy (mosty, kanály, přístavy, silnice, železnice, letiště), do vodohospodářských zařízení sloužících současně pro energetiku, regulaci záplav a zavlažování. oblast výroby energie, projekty s výrazným charakterem externalit, životní prostředí, urbanismus a projekty výrobního rázu v rozvojových zemích veřejné netržní sektory národní obrana, vzdělávání zdravotnictví alternativní metody zabezpečování veřejných služeb Jde o metody využívající výhody soukromých forem managementu v oblasti veřejného sektoru (např. Brainstorming, Benchmarking, SWOT analýza, apod.).