Obchodní akademie a Střední odborná škola,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Advertisements

Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 12Číslo.
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření prosinec2012 Ročník 6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Informační a komunikační technologie Informatika.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Téma: Jaro v CHKO České Středohoří – Košťálov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Správa fotografií v Adobe Lightroom I.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: Moderní škola
Správa fotografií v Adobe Lightroom II.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výtvarné umění starověkého Egypta
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
CIVILIZACE ?????.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Dostupné z Metodického portálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Ruský obrázkový slovník XV Tvary – формы
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ruský obrázkový slovník XXV Přídavná jména A
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052 Číslo sady 25 Číslo DUM 3.2_25_04 Předmět Písmo Tematický okruh Vývoj písma 4 – Starověká písma Název materiálu Autor Zuzana Koděrová Datum tvorby 7. 10. 2013 Ročník ARR 1 Anotace Žáci jsou v prezentaci seznámeni se vznikem písma, s jeho vývojem, použitím v historii lidstva a s odborným názvoslovím písma. Metodický pokyn: prezentace, výklad s pracovním listem pro žáky cílová skupina žáků: 16 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová.

Písmo

Vývoj písma 4 Starověká písma

Zjednodušený vývoj písem Vývoj písem starověku a středověku Etruské písmo Latinka Římské písmo Latinská unciála Karolinská minuskula Gotické písmo Švabach Egyptské hieroglyfy Fénické písmo Řecké písmo Hlaholice Cyrilice Fraktura Srbské písmo Azbuka Bulharská hlaholice

Rustika kapitála - moderní Capitalis rustica písmo psané nebo malované, ornamentální, kterým byly do různých odolných i méně odolných materiálů publikovány veřejné i soukromé dokumenty Rustika kapitála - moderní Elegantní kapitála Nástroj na psaní – třtinové, rákosové pero Rustika minuskula - moderní HARRIS, David. Kaligrafie: nakl. Slovart 2004 pro psaní používali: inkoust ze sazí duběnek a jiná barviva doby HARRIS, David. Kaligrafie: nakl. Slovart 2004

Římská knižní písma Kulturní i politická moc Římanů vedla k vytváření dalších písem, potřebných pro diplomacii, armádu, obchod i umění. Psalo se na různé materiály: tenký olověný plech, papyrus a pergamen. Vyvíjel se i písařský nástroj, rydlo, třtinové nebo rákosové pero, od 4.-5. století brkové. Změnila technika psaní: inkoust se vyráběl ze sazí nebo z duběnek. Pro zdobení zvláště drahých spisů se používala organická i anorganická barviva, stříbro a zlato. HARRIS, David. Kaligrafie: nakladatelství Slovart 2004

Římská unciála stala formálním latinským písmem HARRIS, David. Kaligrafie: nakladatelství Slovart 2004

Římská polounciála užívaná forma římského písma asi v 5. století HARRIS, David. Kaligrafie: nakladatelství Slovart 2004

Vznik národních písem • Složitý vývoj vycházejí z římských vzorů Archiv autora •  Složitý  vývoj  vycházejí z římských vzorů Středověké modifikace římských písem •  Písmo papežských a císařských listin •  Písma francká •  vznik dobře čitelných rukopisných forem malých písem   = karolínská minuskula     Švabach minuskula Archiv autora Archiv autora Švabach kapitála Archiv autora Fraktura ozdobná Archiv autora Alexa – psaná perem Krasopisná kurzíva kapitála Archiv autora

Karolinská minuskula Karel Veliký, (který vládl francké říši v letech 768-814) vyhlásil reformu písma vznikla dobře čitelná rukopisná forma malých písem HARRIS, David. Kaligrafie: nakladatelství Slovart 2004

Jak nazýváme egyptské písmo, jak vypadalo? 3.2_25_04_Pracovní list písemné opakování: Jak nazýváme egyptské písmo, jak vypadalo? Kde používali Egypťané své obrázkové písmo? Jakými nástroji se píše čínské písmo, popiš, jaké má písmo vzhled? Ve kterém státě (území) vzniklo fénické písmo? Jaký rozdíl je mezi Rustikou kapitálou a Rustikou minuskulou? Popiš nebo nakresli tvar písmene „R“ Římské unciály

Správné řešení: 1. Jak nazýváme egyptské písmo, jak vypadalo? 3.2_25_04_Pracovní list Správné řešení: 1. Jak nazýváme egyptské písmo, jak vypadalo? písmo obrázkové, hieroglyf, vzniklo před pěti tisíci lety, jeden znak znamenal jednu slabiku, písmo mělo charakter obrázku, písmem vyrývali nápisy do stěn paláců, chrámů a hrobek faraónů, zapisovali jím život, faraóna, jeho slávu, psaly se úřední záznamy, soupis majetku, počet koní ve stájích apod. apod.) 2. Kde používali Egypťané své obrázkové písmo? jím život faraóna, jeho slávu, psaly se úřední záznamy, soupis majetku, počet koní ve stájích apod.) 3. Jakými nástroji se píše čínské písmo, popiš, jaké má písmo vzhled? V Číně psali štětci, bambusovými pery – vzhled písma jako znaky, znaky poskládané do tvarů

Správné řešení: 4. Ve kterém státě (území) vzniklo fénické písmo? 3.2_25_04_Pracovní list Správné řešení: 4. Ve kterém státě (území) vzniklo fénické písmo? Dnešní Sýrie 5. Jaký rozdíl je mezi Rustikou kapitálou a Rustikou minuskulou? Rustika kapitula jsou velká písmena, rustika minuskula jsou malá písmena abecedy. 6. Popiš nebo nakresli tvar písmene „R“ Římské unciály Písmeno „R“ je psáno ze základu tvaru „P“, na kolmém tahu ukončený patkou, stopa písmene je podle nástroje stínovaná zeslabením a rozšířením.

Použitá literatura [1] PLOCHÝ, Emanuel, Dr. Encyklopedie českého výtvarného umění, Academia Praha 1975 [2] archiv autora, KODĚROVÁ, Zuzana.: fotografie: galerie ©c.zuk 2000-2013 [3] HARRIS, David. Kaligrafie: nakladatelství Slovart 2004 Autorem fotografií, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Autor (Zuzana Koděrová) souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu. HARRIS, David. Kaligrafie: nakladatelství Slovart 2004