Didaktické zásady Literatura:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Advertisements

Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
KA6 - V ZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ K INTEGRACI ICT DO VÝUKY - "O BOROVÉ DIDAKTIKY SŠ„ O DBORNÉ PŘEDMĚTY P EDAGOG A TABLETY VE VÝUCE Dr. Michal.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Pozornost. Pozornost  Psychický stav, který se projevuje soustředěností a zaměřeností na určitý objekt či činnost.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Plánování ve školní tělesné výchově
Uplatňování didaktických zásad ve školní tělesné výchově
Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,DrSc.
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Problémy a specifika pedagogiky
Výklad jako jedna z metod výuky
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pedagogická psychologie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Inf Vývojový diagram.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Gymnasium Jižní Město Praha
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
Andragogika Vzdělávání.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
UA104 – Didaktika informatiky I
Úvodní přednáška pro 1. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Transkript prezentace:

Didaktické zásady Literatura: Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Šimoník, O. Úvodní studijní materiál k oblasti školní didaktiky. Brno: MU 2005. Komenský, J.A. Analytická didaktika. Praha: Státní nakladatelství, 1947.

Co jsou didaktické zásady? Jsou to obecné požadavky na učitelovu vyučovací činnost, na formy výuky, metody výuky, na materiální didaktické prostředky, na poznávací činnost žáků, na učivo… Dodržování didaktických zásad podmiňuje efektivitu výuky. Zásady jsou vždy formulovány z hlediska určité filozofické koncepce senzualistické, pragmatické) a ovlivňují je jednotlivé teorie vzdělávání. Odráží se v nich i prohlubující se poznání zákonitostí výuky. Soubor didaktických zásad je v čase proměnný, některé pozbývají platnosti, jiné se objevují

Přehled didaktických zásad Zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka Zásada vědeckosti Zásada individuálního přístupu k žákům Zásada spojení teorie s praxí Zásada uvědomělosti a aktivity Zásada názornosti Zásada soustavnosti a přiměřenosti Nově koncipované principy: Princip kulturního kontextu, princip soustředění se na klíčové pojmy, princip předchozích znalostí, princip kognitivní náročnosti, princip aktivního zpracování,princip rozmanitosti

Komenského soustava didaktických zásad Analytická didaktika - desátá kapitola knihy Methodus linguarum novissima, vydané po roce 1633. Tvořila doprovod učebnic, které Komenský upravil pro Švédsko Příklady: Kdo není připraven, aby byl vyučován, toho vyučovat nezačínej (XXIX) Žáku náleží práce, učiteli její řízení (XXXIV) Příklad má vždy předcházeti, pravidlo vždy následovati a vždy budiž vymáháno napodobení (XLI) Dlouhá a obtížná jest cesta pravidly, krátká a vydatná příklady Kázeň budiž stálá, nikdy nepřestávající, vždy vážná, nikdy žertovná (LII) Znáti věci znamená znáti jejich rozdíly (LXXXIX) Všeho se máme zmocňovati tolika smysly, kolika jen možno (LXXXV)