Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dědičnost monogenních znaků
Advertisements

3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_20_Zaklady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Úvod do botaniky - vědní obory, vědci, systém Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Výstupní zařízení – tiskárny, rozdělení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_10 _Zaokrouhlování čísel do
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Způsoby zápisu algoritmů
Kuchyňské stroje na mechanické zpracování surovin
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rovnice ve slovních úlohách V.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
GENETIKA Vazba genů.
Významné vrcholy České republiky interaktivní slepá mapa
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Měření elektrického proudu
čeledi krytosemenných rostlin III
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ostrovní biogeografie
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Inf Rastová a vektorová grafika
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Závislost elektrického odporu
Rozmnožování organismů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Veronika Vaňousová
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

VY_32_INOVACE_BIO.oktava . 24_monohybridní křížení Škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BIO.oktava . 24_monohybridní křížení Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jitka Mašková Název Monohybridní křížení Předmět Biologie Tematická oblast genetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník  oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace V materiálu jsou vysvětleny Mendelovy zákony - o uniformitě první filiální generace a o štěpných poměrech v druhé filiální generaci. Na závěr jsou zařazeny příklady, které slouží k ověření pochopení výkladu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Základní pojmy Hybridizace = cílené pohlavní rozmnožování dvou jedinců Monohybridní křížení – sledujeme jeden znak podmíněný jedním genem (pro jednoduchost jen se dvěma alelami) P = parentální generace = rodičovská generace, z níž se při křížení vychází F1 = první filiální generace = přímí potomci parentální generace F2 = druhá filiální generace = potomci první filiální generace Dominantní homozygot = jedinec se dvěma dominantními alelami Heterozygot = jedinec s různými alelami Recesivní homozygot = jedinec se dvěma recesivními alelami

Mendelovy zákony Zákon o uniformitě F1 generace. AA AA AA aa Aa Jak bude situace vypadat při křížení rozdílných homozygotů? AA AA P: matka X otec gamety: F1: 100% A A matka otec A AA aa Aa A a A Při křížení dvou homozygotních rodičů vzniká vzájemně uniformní potomstvo.

Mendelovy zákony 2. Zákon o štěpných poměrech v F2 generaci. Aa AA Aa Jak bude situace vypadat při křížení dvou heterozygotů? F1: matka X otec gamety: F2: Aa AA A A a A A matka otec A a Aa Aa 50% 50% A a A a A A A a A a a A a a 1 : 1 1 : 2 : 1 Při křížení heterozygotních rodičů lze frekvence genotypů i fenotypů vyjádřit jako poměry malých celých čísel.

Mendelův kombinační čtverec Štěpné poměry při úplné dominanci alely A nad a Jaké by byly štěpné poměry u těchto křížení v případě neúplné dominance? gamety otce Aa \ Aa A a AA Aa aa Genotypový štěpný poměr 1 : 2 : 1 AA : Aa : aa Fenotypový štěpný poměr 3 : 1 gamety matky 1 : 2 : 1 aa Aa A a Genotypový štěpný poměr 1 : 1 Aa : aa Fenotypový štěpný poměr 1 : 1 AA Aa A a Genotypový štěpný poměr 1 : 1 AA : Aa Fenotypový štěpný poměr 100% 1 : 1

Mendelovy zákony – příklady Odpověz na následující otázky: . Alela (A) pro vznik černé barvy srsti u skotu je úplně dominantní nad alelou (a) pro červenou barvu. Jakou barvu srsti bude mít heterozygotní býk s genotypem Aa? …….. Jací budou potomci homozygotních rodičů: černého býka a červené krávy? Celé křížení schematicky zapiš. P: ……. X ……… = F1: ……….. černý červená …..…… Jaké budou genotypy potomků získaných zkřížením heterozygotní krávy s homozygotním černým býkem? ….. X ….. = …… a …... Jaké budou fenotypy těchto potomků? …………….. d) Jaké budou genotypy potomků homozygotní červené krávy a heterozygotního býka? ……. X …… = …….. a ……. Jaké budou fenotypy těchto potomků? ………….. a …………… černou AA aa Aa černá Aa AA AA Aa 100 % černá aa Aa Aa aa černá červená

Mendelovy zákony – příklady Odpověz na následující otázky: . 2. Při křížení bílých čistokrevných slepic s černým čistokrevným kohoutem vzniká barva zvaná holubí. Vzájemný vztah alel pro barvu peří je neúplně dominantní (alela pro bílou barvu je neúplně dominantní nad alelou pro černou barvu). Jaký genotyp podmiňuje holubí barvu peří? …………… Jakou barvu peří budou mít potomci bílého kohouta a holubí slepice? Budou štěpit v nějakém poměru? Celé křížení schematicky zapiš. P: ……. X ……… = F1: ……….. ………………………………….. c) Jak bude vypadat potomstvo po křížení dvou holubích rodičů? Celé křížení schematicky zapiš včetně fenotypů a štěpných poměrů. ………. ……… ………………………. Aa AA Aa AA : Aa bílá : holubí v poměru 1 : 1 Aa Aa AA : Aa : aa holubí holubí 1 bílá : 2 holubí : 1 černá

SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 14-147-79. ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN 80-716-8851-7.