Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308"— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Vazba genů II Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

2 VY_32_INOVACE_BIO.oktava .31_vazba genů II
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BIO.oktava .31_vazba genů II Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jitka Mašková Název Vazba genů II – dihybridní křížení Předmět Biologie Tematická oblast genetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník  oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Materiál vychází z pojmů zavedených ve Vazbě genů I. Formou opakovacích úkolů a postupným řešením příkladu ukazuje změny ve fenotypovém štěpném poměru pro dihybridní křízení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

3 Základní pojmy hybridizace = cílené pohlavní rozmnožování dvou jedinců
vazbová skupina = soubor alel uložených na jednom chromozomu geny ve vazbě = alely na jednom chromozomu jsou předávány potomkům společně neúplná vazba = při crossing-overu vznikají nové rekombinantní sestavy alel dihybridní křížení při vazbě – sledujeme dva znaky podmíněné každý jedním genem, které leží na stejném chromozomu (pro jednoduchost má každý gen jen dvě alely) Morganovo číslo = poměr mezi počtem rekombinantních a všech potomků Relativní vzdálenost genů = hodnota Morganova čísla vyjádřená v procentech

4 Dihybridní křížení při vazbě genů
Jaký je očekávaný fenotypový štěpný poměr v potomstvu při křížení dvou dihybridů, při volné kombinovatelnosti a úplné dominanci mezi alelami? 9 : : : 1 A_B_ A_bb aaB_ aabb Jaké sestavy alel v gametách a s jakými frekvencemi bude produkovat dihybridní jedinec, který má geny v úplné vazbě uspořádané v sestavě cis? Bude produkovat pouze kombinace AB a ab v poměru 50% : 50%. Morganovo číslo pro gen A a B je p = 0,2. V jakém poměru budou vznikat při zpětném křížení potomci nesoucí rekombinované a nerekombinované sestavy alel? Rekombinovaných bude 20% a nerekombinovaných 80%.

5 Mendelův kombinační čtverec pro dihybridní křížení při vazbě genů
Geny jsou v alelové sestavě cis a síla vazby je 0,1 morganů. AaBb \ AaBb AB Ab aB ab AABB AABb AaBB AAbb Aabb aaBB aaBb aabb 9 1 1 9 9 81 9 9 81 1 9 1 1 9 1 9 1 1 9 9 81 9 9 81 FŠP = A_B_ : A_bb : aaB_ : aabb : : :

6 U kukuřice podmiňuje dominantní alela P tvorbu antokyanu, který způsobí její fialové zbarvení, zatímco při genotypu pp zůstává rostlina zelená. Ve vazbě s tímto genem je gen pro vzrůst. Dominantní alela D způsobuje standardní vysoký vzrůst, genotyp dd způsobí zakrslost. Z výsledků zpětného křížení bylo zjištěno, že síla vazby je 0,2 morganů a pozice alel je trans. Jaký bude očekávaný fenotypový štěpný poměr v potomstvu při křížení dvou dihybridů při počtu 400 potomků? PpDd / PpDd PD 2 Pd 8 pD pd PPDD 4 PPDd 16 PpDD PPdd 64 Ppdd ppDD ppDd ppdd P_D_ : P_dd : ppD_ : ppdd 204 : : : 4 Ze 400 potomků jich 204 bude fialových vysokých, 96 fialových zakrslých, 96 zelených vysokých a jen 4 budou zelené zakrslé.

7 SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd
SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN


Stáhnout ppt "Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308"

Podobné prezentace


Reklamy Google